Inlägg från: Polkagrisen1 |Visa alla inlägg
  • Polkagrisen1

Hela ankeln är jättesvullen av myggbett?!?!

Hej jag behöver lite hjälp. Det är så att hela ankeln på foten har svullnat upp. Det gör ont när ja vrider på foten och det känns väldigt stelt. Men det jag undrar är om detta kan bero på myggbett. För jag var ute i lördags och det var mycket mygg. Och på söndagen så kliade det mycket. Alltså som om det var myggbett. Men kommer svullnaden så långt efter? Kan tillägga att ja aldrig har reagerat såhär på några slags bett tidigare så man blir lite orolig. Kmr det gå över snart för nu idag måndag är det väldigt svullet. Det har bara blivit mer och mer under dagen också. Eller kan det vara något annat? Vad i så fall?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hela ankeln är jättesvullen av myggbett?!?!
  • Polkagrisen1
    Henrik XVII skrev 2018-07-16 16:17:24 följande:

Det är sannolikt just myggbetten som orsakat reaktionen. Om man kliar på området, i synnerhet med otvättade händer, kan även det förvärra/orsaka inflammationen. Smörj med någon bra bakteriedödande salva och försök undvika att klia. På apoteken vet vilka salvor som är bra och även vad som passar efter insektsbett.

Är området värmeökat och det inte blir bättre / går åt det bättre inom ett par dagar bör du söka vård.

Aa området (ankeln) är ju varmt nu...vad får man då för vård ifall det skulle behövas?
  • Polkagrisen1
    Anonym (sessan) skrev 2018-07-16 16:57:57 följande:

Det är inte ormbett då? I sådana fall bör du se som två nålstick. Tycker att du ska ringa 1177 och rådfråga.

Du kan prova att lägga kylförband, spola iskallt vatten på en liten handduk och kyl ner så ser du om svullnaden går ner. Lycka till!

Men jag ser inte två nålstick...nu blir jag ju jätteorolig. Men borde jag inte märkt om jag blivit biten av en orm och kan svullnaden komma 2 dagar senare?? För om det är huggorm så är det väl farligt och vänta så här länge och jag borde fått symptom tidigare...
  • Polkagrisen1
    HD2017dis skrev 2018-07-16 17:08:49 följande:

Kan vara bakterier som kommit in i systemet. Många myggor överför ganska hemska bakterier så som exempelvis bartonella.

Myggor är ett gissel. Du kanske ska avvakta och försöka hålla foten i högläge +acetylsalicylsyra. Går det inte över inom någon dag måste du till vårdcentral.

Vad gör de på vårdcentralen då för att vårda det?
  • Polkagrisen1
    Themis skrev 2018-07-16 20:33:20 följande:

Myggbettsreaktioner som beror på överkänslighet dämpas enkelt med receptfri antihistamintablett, t.ex. Clarityn.

Jag har alltid det med mig om någon blir stucken av mygg, geting, humla eller vad som helst. Barn kan få flytande Clarityn för barn vid många myggbett, så slipper de "myggfeber". För det kan faktiskt bli så illa så man blir febrig och "dimmig" av för många myggbett om man är överkänslig.

Men det konstiga är att jag aldrig reagerat så här tidigare på myggbett. Det gör ju dessutom ont....brukar det göra det? För om ja vila foten en lägre tid så gör det väldigt väldigt ont att gå på den sen....men det kanske beror på all vätska av svullnaden?
  • Polkagrisen1
    Limajo skrev 2018-07-16 21:17:11 följande:

Det låter som det jag brukar få av bromsbett. Då får jag som en hård varm värkande kaka kring bettet och är det vid en led kan leden svullna också.

Jag tycker dock du kan ringa 1177 i stället för att leta svar här. Om du känner dig allmänpåverkad, får feber, att det dunkar i svullnaden kan det vara en infektion som behöver behandlas med antibiotika.

Tror inte det är bromsbett. Ser verkligen inte ut som det. Och har lixom 4 st på ankeln och kan väl knappast fått fyra bromsbett utan att märka detta?

Känner mig inte allmänpåverkad. Helt som vanligt så avvaktar och ser till imorgon.
  • Polkagrisen1
    Akira Öken skrev 2018-07-16 21:41:03 följande:

Låter som myggbett. Om det kliar mycket kan du badda med salubrin eller alsolsprit.

Hur kommer det sig att detta stressar dig så, när du själv tror att du blivit myggbiten?

Jag har lugnat mig nu...men hade lite panik tidigare då jag trodde att min sommar var förstörd hahaha. Började googla och fick upo massa läskiga grejer o trodde att det va ormbett ett tag....så det var lite läskigt. Med det borde väl ändå vara myggbett o en allergisk reaktion för första gången bara försöker jag intala mig....
  • Polkagrisen1
    Anonym (Samma) skrev 2018-07-16 21:43:02 följande:

Förra sommaren fick jag ca 5 myggbett vid ankeln som inte slutade klia på ca 2 veckor, svullnade upp och jag kände mig nästan sjuk. Kliade inte till en början men sen gjorde jag det ändå för att jag mådde så

Dåligt och inget hjälpte. Överreaktion första gången för mig också. Kag avvaktade, hade på handsprit för att kyla ner, isbitar, smörjde in med kortisonsalca och ja, efter en vecka började jag klia haha

Tyvärr har jag varit överkänslig sedan dess

Hur länge var det svullet för dig? Och hur fick du ner svullnaden? Hade du även ont och stelhet i fotleden? Jag har ont när jag går, kände du något likande?
  • Polkagrisen1
    Anonym (Samma) skrev 2018-07-17 06:56:04 följande:

Som jag skrev ca 2 veckor och jag fick inte ner svullnaden, jag var stel och kände mig ?sjuk? av myggbetten men jag härdade ut och till slut försvann dem. Jag kommer inte ihåg om jag hade ont men jag kunde inte sov på nätterna för att det kliade så mycket att det gjorde ont..

Ah va jobbigt. Mina kliar inte alla fall...
  • Polkagrisen1
    Anonym (Mygg) skrev 2018-07-17 12:02:25 följande:

Får precis sådär av myggbett. Även mina barn får rejäl svullnad, värmeökning och smärta.

Sist när de blev väldig reaktion på ena sonen gav läkaren honom betapred. Men de ska man absolut inte ta för ofta. Mildeson kan vara bra. Annars is för att lindra klådan och svullnad och försöka att inte klia. Bättre att slå lite på de än att riva på bettet.

Men vården gör nog inget, clarityn som någon sa kan du säkert ta men tror inte de blir så stor skillnad. Men alltid värt att testa, de kan du köpa på apoteket receptfritt.

Tack så mycket!! Så det är bara att vänta ut det? Hur länge bruka det vara svullet? Det är väl inte farligt att gå runt mycket heller även fast det är stelt o gör lite ont?
  • Polkagrisen1
    Anonym (Mygg) skrev 2018-07-17 18:40:32 följande:

De är nog individuellt men ett par dagar. 2-4 med svullnad är nog vanligt men lär va längre om du kliar.

Nej du kan va som vanligt. Men om du smörjer med nån kortison salva så ska du täcka de i solen så du inte får pigmentfläckar. : -)

Tack för ditt svar. Ska tillägga att det nästan blivit ännu mer svullet idag, det är så att man inte ser anklarna på långa vägar....tror ni att det kommer gå ner eller ska jag kila till vårdcentralen? Vad kan de ens göra åt det?
  • Polkagrisen1

Nu tror jag att jag fått lite feber också....ska man avvakta ändå eftersom det antagligen beror på inflammation/myggbetten på foten?

Svar på tråden Hela ankeln är jättesvullen av myggbett?!?!