• mother90

Välling eller gröt?

Jag har ingen aning om vad det är för skillnad mellan välling och gröt? måste man ge välling? har en grötätare här. kanske ska ge välling på kvällen ?

• Svar på tråden Välling eller gröt?
  • EpicNurse

Föredrar absolut gröt då det är mer näring i det eftersom det är mindre andel vatten.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Sommarlängtande
    EpicNurse skrev 2018-07-22 22:36:27 följande:

Föredrar absolut gröt då det är mer näring i det eftersom det är mindre andel vatten.

Rätta mig om jag har fel, men 1 portion är väl ändå 1 portion oavsett hur stor del vatten det innehåller? Det är väl mest konsistensen som ändras?

Jag har iaf en vällingälskare här. Hon verkar tycka att det blir en mysig stund när hon får dricka ur flaska. Så på kvällen får hon alltid välling.
  • EpicNurse
    Sommarlängtande skrev 2018-07-22 22:54:19 följande:

Rätta mig om jag har fel, men 1 portion är väl ändå 1 portion oavsett hur stor del vatten det innehåller? Det är väl mest konsistensen som ändras?

Jag har iaf en vällingälskare här. Hon verkar tycka att det blir en mysig stund när hon får dricka ur flaska. Så på kvällen får hon alltid välling.

Mja jo men fyller man magen med massa vatten så får det inte plats lika mycket pulver, eller vad man ska säga.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • BuoBä

Välling är absolut inget måste. Vårt barn fick aldrig det. Jag slutade amma när hon var 9 månader och efter det åt hon gröt på kvällen och vanlig mat resten av dagen.

• Jsv17

Som sagt är ju ganska samma lika, välling är ju typ som gröt i flytande form. Jag har gett välling nu när det varit så varmt då det är ett bra sätt att få i extra vätska, men innan gav vi bara gröt. Man får göra som man vill, finns massa studier på att välling är kopplat till övervikt hos barn, men det beror nog ganska mycket på mängd, allt som man gör med måtta och sunt förnuft i matväg är nog ok. Har iaf hört att man bör ha max 2st portioner av endera gröt eller välling per dag, så vi håller oss till det.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Fru Ve

Det är ju samma näringsinnehåll men i olika former. Äter barnet gröt och det fungerar bra måste man inte börja med välling. För oss är det väl mer att välling är bekvämt att kunna ge tex i sängen på morgonen då man vill ligga en stund till. Min son äter både välling och gröt beroende på dagsform.

• Temugg

Mina barn har aldrig fått välling, bara gröt! Sverige är ganska ensamma om att ge "alla" barn välling så du ska inte haka upp dig om någon skulle ifrågasätta dig.
    Kommer ihåg att BVC gav mig stora ögon när vi pratade om välling och jag bara nämnde att barnet inte fick det men de sa ingenting om det!

Svar på tråden Välling eller gröt?