• Lina542

7 månader fas

Hej! Min dotter är 7,5 månad och är som förbytt. Skrik och gnäll dominerar vardagen här hemma. Kan inte se mig utan att skrika rakt ut och slutar inte förän hon kommer till mig. Sover oroligt och vaknar flera gånger på natten. Har gått från att vila 1,5-2 h mitt på dagen i 3 omgångar till max 45 min åt gången. Vilket också resulterat i en trött liten tjej. Kan inte koppla av o sova. Är en ständig kamp att få henne att somna. Idag fick vi lämna våra vänner för att hon bara var ledsen :( Såhär har vi haft det i ca 2 veckor. Är det fler som har det såhär och hur länge varade det för er? Snälla ge mig lite peppande ord ..

• Svar på tråden 7 månader fas
  • Lina542
    lövet2 skrev 2018-07-24 22:57:07 följande:

Ja, det kallas för Separationsfasen. Någon gång runt 8 månader blir nästan alla barn ängsliga, gnälliga och får dålig sömn. De flesta blir väldigt rädda för att mamma/pappa ska försvinna ur sikte, så de vågar inte ens sova själva även om de gjort det förut. En del barn blir i stället rädda för främmande människor. Det kan vara så illa att man inte ens kan gå och handla.

Mata på med trygghet, så går det över på 1-2 månader.

Tack för svar :)
  • Lina542

Tack för alla peppande svar. Känns så skönt att bara få höra att det är fler som går/har gått igenom det här. Var era barn väldigt mammiga? Pappan i huset är inte alls populär just nu :( ser att han tycker det är väldigt ledsamt... såklart.

• Lina542

Tack för alla peppande svar. Känns så skönt att bara få höra att det är fler som går/har gått igenom det här. Var era barn väldigt mammiga? Pappan i huset är inte alls populär just nu :( ser att han tycker det är väldigt ledsamt... såklart.

Anonym (Dotter 8 mån) skrev 2018-07-26 06:51:53 följande:

Pappa är inte alls populär här hemma. Han tar det med ro numera men för några veckor sedan blev han rätt stressad av det. Jag kunde inte ens duscha utan att dottern skulle vara i samma rum. Det har blivit gradvis bättre och nu funkar pappa mer och mer. Ni är inte ensamma :)

Tack!!! Jag behövde sova imorses när min lilla tös vaknade halv 6 och sovit uselt. Pappan fick gå upp. Hon skrek till o från i två timmar :( nu la han sig.. helt slut
Svar på tråden 7 månader fas