• LillaAw

IVF sommar/höst 2018

Hej,

Jag och min sambo är igång med ivf 2 nu. Har sprayat med synarel i 11 dagar och börjar med sprutor på torsdag. Känner inte så mycket biverkningar av nedregleringen :) planerat äggplock förmodat v 33 så ca två veckor dit om äggen växer som planerat. Fick 16 ägg sist med korta protokollet men endast tre befruktade med icsi då min sambo hade få och slöa spermier. Hoppas fler klarar sig den här gången...

Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Kumminsilver skrev 2018-08-03 20:55:25 följande:

Ja det är riktigt tråkigt. När man äntligen plussar efter alla misslyckade försök så går det ändå åt helvete...

Nej vi har inte fått någon förklaring till vare sig svårigheterna att bli gravid eller missfallen. På ett sätt är det skönt, det finns inget uppenbart fel som skulle göra det omöjligt att lyckas, men samtidigt är det jobbigt just för att man inte får några förklaringar eller specifika fel som kan fixas.

Vi har inga kvar i frysen utan detta blir ett helt nytt färskförsök. Andra sprutan idag. Tycker det är svårt att få nålen att gå genom huden, någon som upplever samma sak? Det är som att nålarna inte är vassa nog att gå genom utan bara trycker in magen liksom.

Beklagar era missfall :/ jag är på Sprutdag 3 idag med gonal-f så då är vi nog ganska lika i planeringen. Jag har första ultraljud på torsdag efter 7 sprutdagar.

Jag är sjuksköterska men tycker ändå det är jobbigt att sticka mig själv. Jag sticker mest bebisar på bvc med vaccin annars. Jag försöker ta lite sats med sprutan, då går den lättare in. Inte så mycket men lite mer snabb med handen precis när jag ska sticka in nålen, det gör mindre ont med.

Gör du långt eller korta metoden? :)
  • LillaAw
    Kumminsilver skrev 2018-08-04 21:36:13 följande:

Då ligger vi precis lika. Jag är också på sprutdag 3 idag och ska på ultraljud på torsdag! Jag tog gonal-f förra IVF-försöket och det funkade bra men nu har de satt mig på menopur av någon anledning så vi får se hur det går.

Jag ska testa det där med att ta lite sats och trycka in snabbare!

Jag hade menopur första ivfen. Den känns mer och svider. Hade 375 enheter då så kändes som en monsterdos som skulle in! Usch. Gonal-f känns inte så mycket tack och lov :) men jag använder ändå Emla-kräm som bedövad huden. Den bedövar ca 1 mm nedåt i timmen så har man möjlighet att låta den sitta längre så får man bättre effekt.

Spännande att vi är på precis samma dag i behandlingen. Då får vi se på torsdag hur stimuleringen har gått. Minns att jag var lite besviken efter ultraljudet med första försöker för de såg "bara" 9 ägg då men sen fick jag ändå ut 16 ägg så mycket kan ju ske ändå även efter första ultraljudet.

Kram och lycka till!
  • LillaAw
    Kumminsilver skrev 2018-08-09 14:04:04 följande:

Idag har jag varit på ultraljud. Har 9 äggblåsor på 14-17 mm (samt några små som hon inte räknade med). Känner mig lite besviken, fick 14 förra gången. Även läkaren tyckte att det kunde varit fler och hoppades på att de små växer till sig till äggplocket... Hur som helst, det blir ägglossningsspruta på lördag och äggplock på måndag.

Vad bra! 9 är ju bra. Jag var med på ultraljud idag på dag 8 men mitt äggplock blir på onsdag nästa vecka. Jag hade 13 folliklar mellan 12-16 mm. Några lite mindre. Får se hur det ser ut på onsdag. Kändes som det är så långt tills dess!

Båda våra resultat är ju bra och det är ju kvalitén som är det viktiga inte antalet. :) jag hoppas vi båda får ut fina ägg den här gången. Kram!
  • LillaAw
    Kumminsilver skrev 2018-08-11 18:21:31 följande:

Jo det kunde ju varit sämre, fast känns ändå trist med färre än förra gången liksom. Men hoppas på att 9 är en tursiffra för min del haha. Ikväll ska jag ta ägglossningssprutan!

Okej spännande! Ja då hamnar jag ett par dagar före dig från nu då, men det går fort ska du se.

Lycka till nu imorgon! HÅller tummarna för dig att allt ska gå bra och att du ska må bra.
  • LillaAw

Imorgon har jag mitt äggplock och är väldigt nervös. Men förra gången gick det bra och det är med samma läkare som jag gillar. Hoppas äggen har bra kvalitet den här gången.

• LillaAw
    Kumminsilver skrev 2018-08-14 20:52:04 följande:

Förstår oron men man får tänka att det säkert går bra. Skönt att du har en läkare du gillar också. Håller tummarna för dig!

Nu är äggplocket klart. Det gick bra och jag fick ut 14 ägg. Vet inte hur många som va mogna men det får vi se imorgon. Puh, är så lättad. Tack för peppen <3
  • LillaAw
    jaktenpaflow skrev 2018-08-15 12:19:44 följande:

Men åh så bra!! Vad kul att de fick ut så många:) Håller tummarna för att det blir många fina befruktade! Hur Könner du dig nu?

Jag mår bra nu. Men är trött och ont i magen så har en värmekudde och fått smärtstillande men är hemma igen. Imorgon får vi veta hur många som blivit befruktade. Dessa göra icsi på hälften och vanlig ivf på andra hälften. Min mans spermier va på gränsen. Förra gången va de för dåliga så då gjordes icsi på alla ägg :)
  • LillaAw
    jaktenpaflow skrev 2018-08-15 18:25:04 följande:

Jag var ju hos läkaren idag där hon på ultraljud såg att jag hade vätska i buken så en lätt överstimulering kallade hon det. Lämnade blodprov och nyss ringde hon sa att även blodproven visade lätt överstimulering och avvikande levervärden. Ska vila några dagar och ta blodförtunnande sprutor i ca tio dagar... Hon berättade även att jag enligt blodprovet är gravid!!!! Är i chock... Mina händer skakar... Kan inte förstå att det är sant!

Stort grattis, det är ju helt fantastiskt <3 hoppas du mår bättre snart.
  • LillaAw

Vi fick reda idag på att vi har 5 befruktade ägg som ska odlas i 5 dagar och sättas in på måndag om det blir något. Är rädd och orolig att inget ska klara sig till dag 5. Förra gången fick vi 3 befruktade som alla dog. Usch denna oro och väntan :/

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018