• Pillores

IVF sommar/höst 2018

Hej, jag hoppar också in om det går bra.

Har nyss påbörjat första svängen med IVF. Korta protokollet. De hittar inga fel på mig eller sambo, allt ser fint ut. Fick Levaxin dock för hade "för högt" TSH i maj när vi gjorde fertilitetsutredningen.

Igår fick jag dock avbryta stimuleringen med Menopur. På VUL dag 5 hittade de en cysta alternativt att bara en äggblåsa utvecklats i rasande takt. Hade även många små som alla var lika stora men de vågade inte fortsätta. Upplever att jag inte fick riktiga svar angående cystan/äggblåsan. Vi gör hela behandlingen på distans och har bara kontakt med hemortsläkare/BM. Det känns surt att avbryta men ska prova igen nästa månad med samma dos Menopur och hoppas att jag inte har någon elakartad cysta i äggstocken, utan en som försvinner av sig själv.

Det är så himla många frågor som snurrar i huvudet då jag tycker att hela utredningen gick så snabbt, tror vi pratade med läkaren 15 minuter bara och gick igenom provsvaren som såg bra ut, sedan gick remissen iväg till kliniken i en annan stad. Jag fick aldrig väga mig, trots att jag ligger på gränsen i BMI, och tycker inte att de lyssnar när jag berättar om mina ägglossningstester, menscykler, smärtor osv utan allt gick verkligen snabbt... tills nu när det blev avbrutet och man måste vänta! Mycket oro för allt möjligt som sagt så jag hänger gärna på er andra, eftersom det verkar vara så olika för alla denna IVF-karusell.

• Pillores
    Akira Öken skrev 2018-08-22 11:24:10 följande:
    Hej och välkommen!

Vad spännande med första försöket med ivf, men trist att ni har fått avbryta! Har förstått det som att det är ganska vanligt att få cystor under ivf-behandling och att de oftast är godartade. Jag har själv en (liten) på ena äggstocken. Den här varit där åtminstone ett halvår och växer inte. Läkaren har koll på den och ser inga hinder för en behandling på grund av den.

Hoppas att det går bättre för er nästa månad! När och hur ska cystan följas upp?

Tycker du ska kontakta läkaren/kliniken och be om svar på dina frågor.
    Tackar tackar!

Ja det kändes spännande att äntligen vara igång, var nog inte riktigt beredd att avbryta. Det enda de sa var att jag skulle köra igång igen nästa mens med samma dos, och om cystan (troligtvis en gulkroppscysta) var kvar skulle jag få uppföljning då. Jag har för mig att den fanns i maj också, de skulle kolla upp det tills nästa gång jag startar. Jag hoppas att de ringer om det skulle vara något.

Min sambo som lyssnade lite mer än mig, vid utredningen i maj kunde svara på en del av mina frågor. Var nog så nervös att jag lyssnade lite dåligt, tar lite tid för mig att uppfatta saker. Ett snabbt VUL på 5 minuter med massa latinska uttryck och sedan ett telefonsamtal på 2 min där de säger att de ska avbryta tar tid för mig att tolka. Min mor gick bort ung i bröstcancer så cystor/tumörer/hormoner/förändringar sticker alltid till lite extra i hjärtat!

• Pillores
    Kokarororo skrev 2018-09-10 20:00:33 följande:
    Citerar mitt egna inlägg - Vi får tyvärr avbryta behandlingen.

Ska få prata med läkare och lägga upp ny plan på onsdag. Men kan ni hitta om något? Vad händer nu? Hur kommer min kropp må av att avbryta behandlingen. Jag känner ju av den stora äggblåsan. När kan jag vänta nästa blödning? Mycket funderingar...
    Vi fick också avbryta behandlingen, fast tidigare än dig, redan efter första VUL efter 5 dagar med sprutor. Jag hade en cysta (Corpus Luteum nåt?) eller äggblåsa som var 20mm och resten 10mm så de var osäkra om det varit en blåsa som dragit iväg eller om jag har en cysta i äggstocken.

Till mig sa de att jag skulle få en mellanblödning efter 10 dagar och att min mens sedan skulle komma efter det, eventuellt senare än vanligt pga behandlingen. (Och så blir blev det) Fick inte så mycket mer info tyvärr. Jag ska dock ta samma sprutor (Menopur) och samma dos som sist nu när jag börjar igen om några dagar. Känner mig också rätt förvirrad...
  • Pillores
    Kokarororo skrev 2018-09-11 09:29:21 följande:
    Tack för ditt svar! Kändes rätt så ensamt i det här stadiet nu när de flesta andra gjort äggplock och insättning nu. De frågade mig också om jag haft cystor. Det har jag ju för typ 8 år sedan, men har ju varit på undersökningar sedan som inte visat på några cystor.

Det känns ju som att man vill göra något annat sätt vid nästa försök. Vet inte om det skulle kännas så hoppfullt om man fick samma läkemedel och dos igen? Sköterskan som ringde från klinken nämnde något om att höja dosen från start nästa behandling.
    Ja jag kan säga att jag blev rätt snopen när jag fick avbryta. Jag har aldrig haft cystor men har rätt sen ägglossning så de tror att det som det såg kunde vara en "rest" från förra månadens ägglossning. Fick som sagt inte så mycket info, gör behandling på distans så jag har kontakt med kvinnokliniken på orten där jag bor som i sin tur har kontakten med IVF-kliniken.

När jag väl får mens igen så har jag laddat upp med ett stort frågebatteri denna gång! Jag hoppas få svar på varför jag ska ha samma dos, antar att dosen är rätt hög redan nu och jag hade ungefär 20 blåsor som var små på VUL. Vi får hoppas att det går bättre nästa gång? Har varit en lång väntat sedan jag fick avbryta om jag säger så....!
  • Pillores
    Kokarororo skrev 2018-09-11 10:38:06 följande:
    Den där bristande informationen håller jag med om. Är i samma sits som dig, går på gyn på sjukhuset här hemma som skickar infon vidare till kliniken. Både bra och dåligt med flera ögon och åsikter. Jag litar ju dock fullt ut på kliniken och sköterskorna som står för telefeonkontakten är så himla fina!

Jag hade också flertalet små äggblåsor nu efter höjd dos.

Hur länge har du fått vänta? De nämnde att de helst ville ha en blödning emellan man påbörjade nästa behandling - så drygt! Typ om sex veckor då om menscykeln kvarstår som tidigare....
    Ja de är jättefina på kvinnokliniken där jag går med, och jag har fullt förtroende för dem. Sen kommer jag nog på frågorna lite sent... tar tid för mig att ta in saker kanske? ;)

Jag fick avbryta på dag 6-7 så hann ta sprutor i 5 dagar. Efter det kom en mellanblödning dag 14 ungefär (som de sa skulle komma). Nu är jag på dag 29 och ska få starta när jag får mens, hoppas jag! Jag brukar ha regelbunden mens men den kunde bli sen nu sa dem.  Så nu har jag väntat snart 3,5 veckor från att jag avbröt. Inte så lång tid egentligen men det har känts olidligt.
  • Pillores

Hej på er. Förlåt för att jag hoppar in så abrupt. Ska starta min andra/tredje ivf nu (fick avbryta första) Lång historia kort, fick min mens ikväll och jag som inte fått någon instruktion om jag kan börja med sprutorna utan att haft koktast med kliniken. Finns inget akutnummer. Det enda som de sagt var att ?får du mens på lördagen kan du börja på söndagen?. Men hur fasen gör jag nu då?

Sen en till fråga. Första omgången fick jag menopur. Fick avbryta. Andra gången menopur och blev överstimulerad men kunde fullfölja omgången efter många om och men. Någon annan som gått från menopur till gonal-f?

Skulle vi våga börja ta sprutor imorgon?

• Pillores
    Hoppomliv skrev 2018-11-17 00:59:26 följande:

Åh så jobbigt, hade nog inte vågat börja utan klartecken från kliniken men finns dör verkligen inget journummer att ringa mär man är igång med behandling finns det ju ofta ett nummer att ringa när det krisar. Jag har varit nära överstimulering varje gång, gick tvärtom från Gonal-f till Menopur men kroppen reagerar fortfarande snabbt på hormonerna.

Ja jag vet att jag hittade något nummer på hemsidan sist då det blev kris men nu verkar jag inte komma in på den. Ska inte vara lätt ;) är egentligen hemortsläkaren jag ska ringa då jag gör behandling på distans. Blir något att klura på under dagen mist sagt! Man vill ju inte göra något fel!
  • Pillores
    Ontopic skrev 2018-11-17 09:14:36 följande:

Vi börjar samtidigt isf! Jag ska göra min första IVF nu och tog första dosen gonal-f i går. Har de sagt att du kan börja på söndagen om du får mensen på lördagen har de ju gett klartecken :)

Spännande! Ja jag tycker ju det. Hur känns det för dig? Är min 3:e sprutomgång denna gång och jag hoppas mina ägg är lite lugnare denna gång ????
  • Pillores
    Ontopic skrev 2018-11-17 11:16:15 följande:

Det känns nervöst. Är rädd för äggplocket och hur man kommer må. Men det är bara att göra nu känns det som..Hoppas dina ägg håller sig lugna. Har du PCOS? Eller vad beror det på?

Jag var också toknervös för äggplocket. Mådde illa av nervositet men det gick bra för mig. Jag bad om att få lugnande innan och det dämpade mycket!

Jag vet inte, de har inte hittat något fel på någon av oss. Så antagligen för stor dos medicin. Ska få annan medicin och lägre dos denna gång och hoppas på det bästa. Sist fick jag sluta med stimulerande och istället för ovitrelle fick jag ta nässpray 2 dagar innan plocket. Hade 44 blåsor och de fick ut 15 ägg men bara ett klarade sig till dag 3 tyvärr...
  • Pillores
    Ontopic skrev 2018-11-17 15:25:37 följande:

Ja jag har lätt för att bli så nervös jag också. Ska helt klart be om lugnande :)

Hur många enheter fick du? Låter som galet många ägg! Hoppas det går bättre denna gången för er.

Ja de erbjöd mig inte det men jag frågade då jag var så nervös och då kom sköterskan med en liten mugg med vätska som hjälpte mig mycket. Jag fick 225 av menopur. Är 34 år..
  • Pillores
    Ontopic skrev 2018-11-17 18:19:53 följande:

När vi var på information så berättade jag att jag var nervös och då sa läkaren att man bara kunde be om lugnande så fick man. Trodde typ det var standard haha! Ah okej. Vet du hur mycket du kommer fä nu?

Va bra att de informerar om det. Jag trodde också det var standard men så kom de bara in med två panodil innan, jag är glad att jag vågade fråga efter det då!

Jag ska få 150 gonal-f nu. Du då? Vet inte om det är motsvarande, eller lägre dos jag fick av menopur och om man kan jämföra dem båda. Men jag ska få lite tätare blodprov och ultraljud denna gång. Det var på slutet av perioden sist allt drog iväg med en jäkla fart!
  • Pillores
    Ontopic skrev 2018-11-18 08:49:18 följande:

Ja det tyckte jag också var bra! Hon kanske inte hade sagt något om jag inte hade sagt att jag var rädd men toppen ATG det finns. Jag hoppas att det kommer hjälpa! Är så rädd haha!

Jag får också Gonal-f men får 125. Vet inte heller likheter eller skillnader på dessa två men får vi hålla tummarna att det inte drar i väg för dig. Har beställt hem mina andra sprutor och de skulle komma på tisdag sa apoteket, får hoppas på det eftersom jag ska börja ta dem då..

Ja man får hoppas att de är lyhörda. De var de för mig. Fick nog rätt mycket morfin :) sambon sa att jag betedde mig fint, jag kommer bara ihåg att jag var i en dimma och stirrade på skärmen!

Det är lite struligt när apoteken inte har allt hemma, var samma sak för nig men allt har kommit i tid som de lovat iallafall. Har du varit på något ultraljud ännu eller är det dags för första snart?
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018