• Fröken Rabarber

IVF sommar/höst 2018

Hej, jag och min sambo går in i vår första IVF-resa nu (om jag mot förmodan inte skulle vara gravid, men det är inte särskilt sannolikt). Inga direkta fel har hittats vid utredningen, men nu misstänkte läkaren lågt amh så får det långa prokollet. Nån som upplevt några fördelar med det gentemot det korta? Ska börja spraya nu i veckan när mensen sätter igång. Om allt går vägen så är det insättning ett par veckor innan jul.

• Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2018-11-03 09:43:07 följande:

Välkommen! Spännande med första omgången! Här i tråden finns nog kunskap om väldigt mycket kring ivf, så bara att fråga om det är något du undrar över.

Vet du vilket amh du har? Tycker långa protokollet är mer påfrestande då det är (!) längre. Men det är mycket bättre för mig då det funkar för min kropp.

Mensen kom tidigt denna gång så börjar spraya idag. :) tog ett blodprov i veckan så inväntar svar på vilket amh värde jag har. Hoppas jag slipper alltför mycket biverkningar, hoppas särskilt slippa viktuppgång och trötthet. :)
  • Fröken Rabarber

Hejhej, nu har jag snart kört en vecka med sprayen, ska försöka köpa ut gonal-f imorgon från apoteket. Men måste fråga er mer erfarna, hur har ni mått efter äggplock? På själva dagen kommer jag ta ledigt, men har ni kunnat jobba dagen efter till exempel? Eller varit hemma sjukskrivna ett par dagar?

• Fröken Rabarber
    Etta skrev 2018-11-10 13:45:30 följande:

Jag säger som många andra, har varierat väldigt mycket! Vid ivf:en i våras jobbade jag dagen efter men mådde verkligen inte bra, (ej pga att äggplocket gjort ont utan pga lätt överstimulering) så nu senast sjukskrev jag mig från start två dagar, men mådde mkt bättre denna gång så hade nog med facit i hand kunnat jobba, men å andra sidan var det sååå skönt med en soffdag! Så kommer defintivt köra samma om det blir ytterligare en omgång.

Åh, vad tacksam jag är för alla era svar! Har ni sjukskrivit er för äggplock? Jag var inne på att ta semesterdag.
  • Fröken Rabarber
    authentic skrev 2018-11-10 21:37:16 följande:

Jag har alltid ringt in och sagt att jag är sjuk på något annat sätt. Har inte sagt något till min chef. Det är ingen som vet vad vi gör faktiskt.

Jag har inte heller berättat för chef eller kollegor. De enda som vet är ett par väninnor. Känns alltför privat. Kommer bara berätta om det blir nödvändigt, alternativt när vi sitter med vår guldklimp i famnen. :)
  • Fröken Rabarber
    regina87 skrev 2018-11-14 08:22:24 följande:

Hej på er! Från första besöket på Sahlgrenska för ivf tills att behandlig drar igång hur lång tid är det ungefär ?

För mig har det varit såhär ; egenremiss skickad 171231, första möte med barnmorska i april och provtagning, andra besök i maj för provresultat, spolning och beslut om remiss. Remiss skriven i juni, fick en återbudstid nu i november(tror vi var rätt nära att bli kallade, stod inte i den korta kön) och nu är vi igång med sprayning. :) går på sahlgrenska kanske jag ska tillägga. Om man vill kan man när remiss är skickad ringa och säga att man vill stå i korta kön, då de kan ringa med kort varsel om tid.
  • Fröken Rabarber

Hejhej, nu har jag sprayat i två veckor, var tyvärr inte tillräckligt låg för att börja med sprutorna så ska ta nytt prov om ett par dagar. Galet frustrerande, jag som var så pepp på att börja. Lite struligt med för jag ska bort med jobbet på konferens, så lurar hur jag ska lösa förvaring av sprutorna jag behöver ha med mig. Nån som har tips? Hoppas det finns minibar på hotellrummet. ;)

• Fröken Rabarber
    Percafluviatilis skrev 2018-11-30 12:57:25 följande:

Av sju blåsor - ett ägg. Tror vi ger upp nu. Med vår tidigare befruktningsgrad lär ju inte detta befruktas.

Hoppas att det är ert guldägg, så det klarar processen! :)
  • Fröken Rabarber

Nu har vi fått tid för äggplock! Idag så var det nio ägg som var redo, de största på 15mm. :) nån mer som få äggplock här i dagarna? Om allt går vägen så är det testdag runt 21 december. :)

• Fröken Rabarber
    mammsen79 skrev 2018-11-30 23:55:57 följande:

Ska med på äggplock nästa vecka får reda på Måndag vilken dag det blir. Vilken dag ska du på äggplock Tisdag?

På torsdag är den stora dagen. Hoppas att de får många ägg och att de blir befruktade så vi kan få tillbaka en blastocyst. :)
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018