• 170909

IVF sommar/höst 2018

Wonderfluff skrev 2018-09-09 21:16:54 följande:

Nån som vet hur man bör bete sig efter ägg satts tillbaks in? Kan man motionera? Jogga? Rida? Eller är det soffläge i en vecka som gäller? ^^)

Jag har gjort närmare tio ivf:er och det tog sig en gång och jag tror jag levde som vanligt då. Kommer inte ihåg men det var iaf inte "soffliggare" försöket för det sket sig. Sen har jag provat att träna likatungt som vanligt och träna annat som promenader och yoga och det har också gått åt skogen. Så för mig personligen drar jag ingen sådan slutsats utan denna gång gör som jag vill.
    Jag skippade även bisolvonet och lutinuset så får vi se vad kroppen tycker om det. 

Gör det som får dig att känna dig stressad och glad skulle jag nog säga.
  • 170909

Förra omgången då vi höll på i ett par år med hormonstimulering, insemination och ivf:er så var det skitjobbigt att träffa och se gravida och nyblivna föräldrar att jag till slut skippade det.
    Det blev så jobbigt och så har vi inget sagt till någon heller annars hade man ju kunnat vara mer öppen och ärlig med varför jag inte ville träffas och så.

Nu är det syskonförsök och då är läget ett helt annat. Milsvind skillnad att ni inte kan föreställa er, men jag hoppas innerligt att ni kommer få uppleva det.

• 170909

Jag gör syskonförsök, jag har varit arbetslös och mammaledig i en evighet känns det som.
    Vi började med syskonförsöken för ett drygt år sen.
    Det har inte tagit sig hittills och jag kan bara inte gå sysslolös hemma så jag har börjat ett extrajobb och studier. Det är jättekul på så många olika sätt.Vi gjorde ett försök nyss och TD var igår jag har slarvat med allt denna gång men mått bra. Inget bisolvon, inga lutinus jag har tränat och druckit lite lite alkohol, ätit mögelostar och sushi och annat gott.
    Trodde det skulle skita sig som alla försök gjort senaste året, men det tog sig och jag kan inte glädjas riktigt.
    Jag misstänker att det kommer gå åt skogen för jag har inga symptom mer än öm livmoder som jag haft sen äggplocket. Ska boka UL och se om det verkligen är något där. Jag vill verkligen fortsätta med studier och extrajobb men det kommer vara svårt om jag ska föda barn i slutet på maj. Men jag vill ju också ha fler barn. Varför Varför kan inte min sambo vara den som är gravid denna gång, jag var ju det förra gången. Borde inte jämställdheten kommit så långt att "normala" män också ska kunna bli gravida

• 170909
    Percafluviatilis skrev 2018-09-19 10:13:57 följande:

Hade jag något hopp tidigare försvann det nu. Brun geléaktig flytning och mensvärk, ruvardag fyra med tvådagars :( alldeles för tidigt för mens ju. Kan den komma såhär tidigt?

Skulle ju kunna vara en nidblödning eller liknande så det behöver inte vara kört. Man är ju aldrig garanterad något vilket är jobbigt, alla tecken kan vara bra och dåliga. 
    Jag tror du har hopp fortfarande!
  • 170909
    Inalina skrev 2018-09-19 10:43:20 följande:
    men grattis!!!! Glad!! jag har heller inga direkta symtom trots starkt plus, vet att det är svårt att glädjas när det inte gått som man velat tidigare - men ni har ju kommit över den första milstolpen i alla fall och fått ett plus! Hjärta
    Tack då vet du hur det känns att se det på test men inte känna  det i kroppen

Förra gången hade jag så många symptom att jag visste långt innan testdagen och jag jämför väl lite då och nu trots att alla graviditeter är olika
    Nu är iaf UL bokat om en evighet ungefär, eller två veckor beroende på hur man ser det
  • 170909
    Wonderfluff skrev 2018-09-19 11:40:10 följande:

Hej allihop! Hoppas ni har en fin dag oavsett var i processen ni befinner er. RD 9 med 3-dagars. Jag hade ju lite skugga på gravtestet igår och har testat idag oxå. Samtliga 4 tester igår och idag visar denna skugga. Det senaste lite mer tycker jag. Vet inte om det kan bli så även om man inte är gravid, men min erfarenhet av dessa tester (graviditetskollens) är att de brukar va ganska okänsliga och helt blanka. Kan förstås va pyttelite hcg kvar sedan ovitrelle-sprutan jag tog för exakt två veckor sedan idag. Här e senaste testet, gjorde det svartvitt och ändrade kontrasten för att det syns tydligare på fotot då (syns bättre i verkligheten).

Vad tror ni?

Att du ska göra allt du kan för att sluta testa och ta det lugnt ett par dagar. Man/jag blir bara knäpp av att testa så där och vinkla och inbilla sig osv. 
  • 170909
    Inalina skrev 2018-09-19 12:05:21 följande:
    japp - har lite konstigt ont i magen och ryggen till och från men det är typ allt.. ev liiite öm i ena bröstet också haha om jag ska framtvinga lite symptom i alla fall!

om allt går vägen när ska det lilla pyret komma? enligt min app säger den 24 maj.
    kom in i tråden 'vi som är gravida efter IVF' så ses vi där =)
    Jag kommer nog till den tråden när jag sett på ultraljud att det faktist finns något och att jag kanske insett att jag är gravid. Nu känns det så overkligt som att jag inte är gravid alls.......
  • 170909
    Ellencassandra skrev 2018-09-20 07:40:00 följande:
    Tack ja det hoppas jag med :)

Jaha! Men då är det nog som du säger själva medicineringen. Det lät ju jättebra resultat med blastocyst osv i frysen. Så det verkar som den privata kliniken ordna rätt dos å protokoll till dig. Sahlgrenska borde väl ha kollat journalen om dina resultat på tidigare klinik å sett att det funkat bra för dig? Eller så trodde dom kanske att deras sätt skulle va bättre. Men då vet ni ju till nästa gång ifall det skulle bli så. Hoppas inte :)

Jag har hoppet på den här lilla fröt i magen å annars har jag två i frysen sen blir det å betala privat.. då ska vi välja nån annan klinik tror jag. E nöjd med den jag går till men vill ha en klink som kan sätta tillbaka på dag 5 också. Denna klinik sätter alltid tillbaka på dag 2.
    Jag vet inte var i landet du bor men Carl Von Linne i Uppsala har jag gått hos och kommer nog gå hos fortsättningsvis. Det verkar vara många som gillar CvL. Jag bor inte i närheten utan gör UL på hemorten och sen reser dit ca tre timmar i bil i vardera riktning men det är det värt.
    Jag har ju fått plus med syskon men så har vi ju eskimåer i frysen så vi har inte pratat om nåt, Men efter alla hormoner och sprutor och grejer så vill jag nog prova eskimåerna också i framtiden. 
  • 170909
    Ellencassandra skrev 2018-09-20 07:40:00 följande:
    Tack ja det hoppas jag med :)

Jaha! Men då är det nog som du säger själva medicineringen. Det lät ju jättebra resultat med blastocyst osv i frysen. Så det verkar som den privata kliniken ordna rätt dos å protokoll till dig. Sahlgrenska borde väl ha kollat journalen om dina resultat på tidigare klinik å sett att det funkat bra för dig? Eller så trodde dom kanske att deras sätt skulle va bättre. Men då vet ni ju till nästa gång ifall det skulle bli så. Hoppas inte :)

Jag har hoppet på den här lilla fröt i magen å annars har jag två i frysen sen blir det å betala privat.. då ska vi välja nån annan klinik tror jag. E nöjd med den jag går till men vill ha en klink som kan sätta tillbaka på dag 5 också. Denna klinik sätter alltid tillbaka på dag 2.
    Just det ja, jag hoppas ju så kart att du slipper leta och betala privat så klart. Jag hoppas att det går vägen men både ett och två barn för dig nu med dem du har i kroppen och frysen
  • 170909
    Wonderfluff skrev 2018-09-22 09:37:38 följande:

Då är mensen i full bloom, mitt på BIM och efter 15 dagars lutealfas från dagen innan äggutplocket då 4 ägg redan hade stuckit. Men all respekt till er som kämpar med detta, men jag tror inte jag orkar utsätta mig för det här nån mer gång. Det har helt stulit mitt liv. Jag är tjockare, fulare, deprimerad och med mindre hopp om att få bli mamma någonsin. Dessutom mycket fattigare. Är det verkligen värt det. Tveksamt.

Jag läser allt men skriver sällan som ni kanske märkt

Jag förstår dina känslor jag har upplevt dem, det tror jag de flesta av oss som gjort fler än ett försök gjort. Jag gör syskonförsök just nu och kan därför säga att det är värt det, det är verkligen det. 
    Hela resan fram till att jag blev gravid var jobbig sen hade jag ett litet tag då jag kunde njuta av graviditeten och bara hade noll matlust och lite trötthet. Sen slog alla andra symptom till, foglossning, havandeskapsförgiftning och bara kunna äta naturella isbitar och två piggelin glassar om dagen samt kräkas två-tre timmar per dag(då låg jag badrummet med huvudet i toan) Trots det gick jag upp enormt i vikt den perioden. Kalori in kalori ut funkar inte kan jag meddela
    Förlossningen var jobbigt och det tog nog en månad innan jag fattade jag att jag blivit mamma och det sjönk in och jag kunde knyta an. 
    Det tog drygt ett år efter förlossningen som jag började känna igen mig fysiskt och psykiskt. 
    Det är värt det, det är allt jag kan säga. Jag är så glad att jag härdade ut och genomlev den perioden. Förhoppningsvis får jag vara mamma hela livet nu och det är värt mycket. Det är så fantastiskt. Så sluta inte kämpa. 
    Det är okej att må dåligt och tvivla det är det, men låt det inte ta överhanden. 
  • 170909
    Akira Öken skrev 2018-09-21 20:34:34 följande:
    Vi hade det tufft i perioder redan innan. Mycket på grund av mitt mående på grund av pms:en. Han hade svårt att acceptera att jag inte kunde styra över det. Jag gjorde allt jag kunde med olika gynekologer, mediciner, kosttillskott, träning, samtalskontakter osv. Samtidigt som han tyckte att jag inte gjorde något. Kunde inte längre äta p-piller när vi försökte bli gravida och det hade hjälp bra innan.

När vi började med IVF påverkade hormonerna mig mycket negativt. Han pratade om detta på samma sätt som med pms:en: att jag inte ansträngde mig tillräckligt mycket för att må bra. Det var väldigt hårt och till stor del orättvist och gjorde att jag så att vi kanske skulle skilja oss. Han tog det väldigt hårt och flyttade, vägrade i stort sett att kommunicera under flera månader och lade all skuld på mig. Det var en otroligt tuff period.

Hehe... nu fick du en halv livshistoria... :)
    Du har säkert hört det en miljon gånger tidigare och jag vet inte om du provat men en lågkolhydrat-kost kan hjälpa till att få hormonerna i schack.
    Behöver ju inte vara strikt lchf, paleo eller atkins kan räcka med att utesluta spannmål och många typer av socker.

Sen kan du ju påpeka för din man/sambo att om han skulle börja knapra anabola steroider som ju är hormoner skulle det påverka honom både psykiskt och fysiskt. 
  • 170909
    LLW skrev 2018-09-24 14:54:27 följande:

Hur har ni gjort med träning under er behandling? Vi ska sätta igång med första försöket nu i veckan och jag är lite osäker på om man kan fortsätta träna ungefär som vanligt under tiden man gör ivf?

Jag styrketränar 2-3 gånger i veckan och springer en mil en gång i veckan. Förstår att jag kanske inte ska springa riktigt så långt men hur pass mycket måste man begränsa sin träning? Någon som fått några råd från sin läkare?

Jag har tränat för det är jag van vid eller att röra mig iaf. Men jag har lyssnat på kroppen och jag har undvikit träning runt äggplock och återförande, för jag har varit så öm i livmodern. 
    Träning innefattar väldigt mycket och är olika för olika personer, endel menar typ yoga när de säger träning andra menar att springa ett maraton. 
    Jag har styrketränat, joggat om jag känt att kroppen klarat det och kört yoga och pilates. Promenader räknar jag inte som träning utan som nöje

Den senaste är nog kanske min 10e ivf eller liknande och jag har tänkt och gjort helt annorlunda mot första gången. Av många olika anledningar det är syskonförsök så det är därför det är så många. Sen känner jag mig lite rutinerad
  • 170909
    Inalina skrev 2018-09-24 18:23:53 följande:
    tack =) känns fortfarande overkligt - har fått tidigt VUL 1 okt så om en vecka - får se om jag tror på det efter det  Flört

min klinik frågade mig vad jag ville då det finns de som förmodligen inte vill stoppa i sig hormoner etc om man inte behöver. kanske är det inte lika noga med en dag hit eller dit när man kör stimulerat - och sen växer ju livmoderslemhinnan till sig lite mer garanterat tror jag. hoppas de lyssnar på dig! kram
    Plussade också för en dryg vecka sen men TD var för en vecka sen. Fortfarande inga symptom och 8okt är en hel evighet bort. Tänker inte tro på det förens jag ser det. Men det beror ju platt jag inte har några tydliga symptom utan allt känns som vanligt. 
    Men du hade väl inte heller några symptom eller?
  • 170909
    Wonderfluff skrev 2018-09-24 14:32:59 följande:
    Tack, dock har jag mens sedan några dagar så får inte ihop det riktigt.
    Nu känner jag mig som en glädjedödare här. Men förra gången för mig fick jag svagt plus på TD, ingen mens eller liknande blödning. Det var svagt men jag såg det fotade det tyvärr aldrig. Tog ett nytt test ett par dagar senare för jag inte får någon mens och tyckte strecket var så svagt att jag ville se det starkare för det borde ha varit starkare två dagar senare. Men det var det inte utan det var samma ett svagt synligt streck och fyra dagar efter TD fick jag min mens. 

En sak jag lärt mig är att jag kan inte lita på min kropp längre eller under behandling iaf. Inget är som det ska längre känns det som. 
  • 170909
    Inalina skrev 2018-09-24 18:43:26 följande:
    precis, jag tror du o jag ligger i fas!
    jag har valt att tro på detta nu då jag tycker det känns roligare och jag mår bättre av det. blir det inget kommer jag bli lika ledsen ändå tror jag. har idag börjat få mer ont i brösten och har haft lite ont i magen och ryggen till och från sedan bim - men annars inga vidare symptom.Glad tror det är rätt tidigt ännu att känna illamående eller andra jobbigare symptom..
    Jag jämför med förra gången det tog sig, då fick jag nidblödning och symptom innan TD så det kändes så självklart då att jag skulle få se något på det tidiga UL. Men nu känner jag knappt något lite illamående ibland men det kan bero på annat också. Lite svullen men det kan bero på maten jag äter osv. Allt jag känner kan jag förklara med annat. Men om en vecka vet jag om jag ska jubla eller gråta, en vecka till UL. En riktigt riktigt lång vecka är det framför oss.

Hur är det med dig?
  • 170909
    Ellencassandra skrev 2018-09-25 21:11:10 följande:

Jag tog ett test nu på kvällen. Inte kissat på 2 timmar å det kom upp ett svagt streck. Är chockad <3
    Stort grattis och jag hoppas det håller i sig och är på riktigt denna gång!!!
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018