• Florence123

IVF sommar/höst 2018

Loviisa89 skrev 2018-10-18 20:30:13 följande:

Vad läskigt med utomkveds, skönt att det gick bra och att ivf finns så man klarar sig utan äggledare.

Ja förstår det, jag tycker det är bland det jobbigaste, att inte veta.

Nej, jag kör Bemfola, verkar inte vara så många som har det så jag vet inga fördelar eller nackdelar med det. Jag tar 125 IE varje gång. Jag har tydligen bra äggreserv och de tror att det är risk för överstimulering, så jag får börja med en låg dos.

Hur mycket tar du?

Jag fick också Bemfola, 200 ie. Förra IVF?en fick kag Gonal-F, 150 ie. Kanske beror det på att jag denna gång är över 30.. ingen aning. Men bägge verkar ha funkat bra för mig i alla fall, exakt samma antal ägg däremot fler livsdugliga på Bemfolan än Gonal.
  • Florence123
    Loviisa89 skrev 2018-10-19 22:33:47 följande:

Det låter ju lovande med Bemfola då :) Jag tog min första spruta ikväll, såå skönt att vara igång äntligen:)

Är du ruvare nu eller väntar du på insättning? :)

Gjorde insättning 28/9, testade positivt 13/10 och är alltså på ruvardag 22. VUL 8/11, därefter vågar jag nog kalla mig gravid och räkna i veckor istället
  • Florence123
    Bubbly8990 skrev 2018-10-27 17:44:43 följande:

Tack för svar Akira Öken. Jag hoppas att det kan vara så. Kanske även är mina slemhinnor som påverkas av lutinusen? Blä. Så nervös av detta. Kom även ljusrosa lutinusflytning på pappret nu :(

Jag har hört mycket om att nidblödning inte alls är så vanligt som man tror att det är. Men hoppas ju såklart det....

Jag fick en nidblödning dag 2-4 efter ET. Ljusrosa både på pinnen och när jag torkade mig.

Därefter kunde det ske någon gång ibland under de två första veckorna, det tror jag främst berodde på könsliga slemhinnor som var trött på att få in en pinne som störde.

Rosa/rost/brun är .bra. färger, färskt rött är alarmerande.
  • Florence123
    Kumminsilver skrev 2018-11-01 15:28:28 följande:

Okej så ni kör långa? Hur länge ska du spraya?Tack!

Har någon av er blött efter embryotransfer? Jag var ju och satte in en blastocyst igår men hon hade lite svårt att få in katetern riktigt och hitta "kanalen" sa hon men det blev till slut rätt efter lite lirkande. Imorse hade jag lite bruna flytningar som åkt med progesteronet ut och känner mig orolig att det ska påverka chanserna. Tänker att jag kanske började blöda vid insättningen när det krånglade så...

Jag blödde lite grann efter båda et, och bm sa att det var normalt att det kunde komma lite blod från stickhålet. Vissa har skörare slemhinnor och livmodertappar än andra. Därav att man heller inte ska bara första veckan, pga infektionsrisken i sticksåret.
  • Florence123
    Kumminsilver skrev 2018-11-01 15:53:58 följande:

Stickhål? Det blir väl inget stickhål vid insättning av embryo? Det är väl vid äggplock?

Haha jamenvisst är det så, jag som blandar ihop när jag blödde och varför.
  • Florence123
    Loviisa89 skrev 2018-11-05 17:31:36 följande:

Nu har jag satt in en liten blastocyst, ruvare för första gången :D

Härligt, grattis! Håller tummarna!
  • Florence123
    tossaliten skrev 2018-11-06 11:19:56 följande:

vi fick bara ut 3 :( 

Alla befruktades men en delade sig inte så den slängde dom direkt på dag 1. Det andra fick vi tillbaka dag 2 och det tredje ska de odla till dag 5 för att se om det går att frysa :( inte så höga odds direkt!

På vårt första IVF blev det 8 ägg men bara 1 klarade odling till dag 2 - det lyckades och resulterade i min femåring där hemma.

Denna ivf blev det 9 ägg, och 3 klarade odling, ett sattes in och två i frysen. Vet inte om de behövs än då

första VUL är imprgons :S
  • Florence123
    Fröken Rabarber skrev 2018-11-10 16:25:27 följande:

Åh, vad tacksam jag är för alla era svar! Har ni sjukskrivit er för äggplock? Jag var inne på att ta semesterdag.

Vid detta IVF-försök tog jag en semesterdag/kompade ut, jobbar med ekonomi i ett litet team och skulle inte kunna vara ?sjuk? en dag för att vara frisk dagen innan/efter. Så snart vi fick datum och klockslag för ÄP bestämt så sa jag bara till min chef ?på tisdag måste jag vara ledig?.
  • Florence123
    AniCase skrev 2018-11-13 19:26:20 följande:

Så imorn ringer de igen och så får jag veta om något ägg börjat dela sig?

Kan de falla bort ägg även trots att de blivit befruktade?

Din klinik borde ha informerat dig innan ni åkte hem efter äggplock hur deras rutin ser ut kring att hålla er uppdaterade angående antalet dugliga ägg.

Vid ivf 1 ringde de mig varje dag med status (8 ägg, 3 befruktades dag 1, 1 överlevde och delades till dag 3 och återfördes).

Vid ivf 2 sa de, nästan lite kallt ..-kom hit på fredag kl 12, men vi kan ringa så sent som kl 11 samma dag och meddela att inget ägg klarat sig. Vi hör inte av oss löpande utan undrar du något får du ringa..- (hade tur även denna gång, 8 ägg, 3 befruktades och 1 återfördes dag 3 och 2 kunde tom frysas).
  • Florence123
    regina87 skrev 2018-11-14 08:22:24 följande:

Hej på er! Från första besöket på Sahlgrenska för ivf tills att behandlig drar igång hur lång tid är det ungefär ?

Ingen erfarenhet av Sahlgrenska men för oss kunde vi starta redan vid nästa mens efter ?introduktionsmötet? på kliniken, vilket var redan 2 veckor senare.
  • Florence123
    tossaliten skrev 2018-11-16 17:16:41 följande:

Har man tre färska försök gratis men de frysta räknas utöver eller hur funkar det?

Vet inte om det skiljer sig mellan landsting och/eller klinik men där vi går räknas 1 frysåterföring som 1/2 försök, gör du 1 ET + 2 FET = 2 försök, du får alltså börja om från början med stimulering och äggplock igen 1 gång till.
  • Florence123
    Natttis skrev 2018-11-22 17:36:13 följande:

Hej jag och min make ska börja med ivf försök efter nyår. Några tips eller något man ska tänka på. Jag är jätte glad för all sorts information eller för varje tips vad man kan tänka på.

Att ta hand om varandra och kärleken. Det är en påfrestande period för bägge två, men kanske mest för dig. Se till att planera in lite roliga grejer under våren och kramas mycket.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018