• mammsen79

IVF sommar/höst 2018

Har nu varit på första ultraljudet och knappt några äggblåsorna så det känns surt, inväntar svar på blodprovet nu då de ska ringa mig för att eventuellt öka dosen. Är väldigt trött i dag o var illamående i morse. Någon som med varit med om för lite äggblåsor så här i början? Började ta första sprutan för 1 vecka sedan.

• mammsen79
    Inalina skrev 2018-08-31 14:12:56 följande:

Hej! Din trötthet beror säkert på hormonbalansen i kroppen med alla sprutor.

Jag hade också få blåsor som inte växt till sig första gången, jag fick gå upp i dubbel dos av Gonal F (300ie) för att de skulle få en chans att växa till sig till ÄP vilket de gjorde. Det är ganska vanligt att man gör så och det är därför man har första VUL efter en vecka. Lycka till !! :)

Tack för svar, tog de sig snabbt efter det? Känner oro hela tiden, rädd inför hur min kropp kommer att reagera och inför äggplocket. Vill bara ha detta överstökat.
  • mammsen79
    Hontmail skrev 2018-08-31 14:22:57 följande:

Jag blir sjukt trött av Menopur, även illamående, huvudvärk, vallningar osv

Det är vanligt att de med nedsatt äggstocksreserv och lite äldre svarar sämre på medicinen. Men höjs den kan det helt plötsligt pluppa upp blåsor åt alla håll och kanter. Så det kan komma igen. Hände mig nu.

Vad är menopur? Kör du korta eller långa behandlingen
  • mammsen79
    Hontmail skrev 2018-08-31 14:46:21 följande:

Menopur är en valing medicin vid ivf för att få äggen att växa. Man kan få andra sorter också så gonal, bemfola, fostimon, Puregon osv

Jag kör långa nu.

Ok jag har Gonal, ska höja dosen till 200 och tillbaka på ultra på Måndag
  • mammsen79
    Inalina skrev 2018-08-31 14:49:00 följande:

Om din klinik inte tror de kommer växa till sig så får du avbryta behandlingen, dvs om du inte hade några blåsor alls eller 1-2 st. Så får du börja nästa månad istället. De ringer säkert dig i eftermiddag och följer upp.

Annars ökar de dosen helt enkelt och att du får spruta någon dag längre med Gonal F. Din kropp fixar mer än du tror och alla här i tråden har varit med om ett eller flera äggplock så det kommer gå fint! Jag vet vad du menar med att få det överstökat -  det är nog ingen som tycker det är särskilt roligt att vara en hormonstinn argbigga med svullen mage, huvudvärk och illamående.man får tänka på slutresultatet 

Tack snälla det känns skönt att läsa
  • mammsen79
    Cnia skrev 2018-08-31 15:43:33 följande:

Skulle vilja ventilera en sak till... eftersom jag är lätt överstimulerad och har mått ganska dåligt hitentills så tror de att jag kommer må sämre i helgen efter ovitrelle. Så de rekommendera mig att inte jobba sön natt och mån natt efter äggplocket, de tror inte jag kommer klara det. Ringde chef idag och berätta det (ville vara snäll och sjukskriva mig i tid), fick så himla dåligt bemötande. Tjat om att det är omöjligt att få in någon etc. Sen sa de också att jag måste ta tjänstledigt för att detta ju inte räknas som sjukdom! Blev så paff och jätteledsen, så nu ligger jag här och gråter istället för att vara glad och längta till måndag. Visst fasen får man vara sjukskriven pga detta? Tror ni man kan få intyg av kliniken? Förlorar ju mycket pengar om jag ska vara tjänstledig jämfört med sjuk... :(

Åh stackare vad är det för arbetsgivare? Jag får permission heldag när jag ska göra äggplock, men även när jag ska till läkaren. Kram
  • mammsen79

Jag undrar ni som gjort det här mer än en gång, Gör man samma process med sprutor o äggplock eller använder de sig av de tidigare ägg som är frusna när man gör försök nummer 2?

• mammsen79

Undrar även om det inte blir så många ägg hur många tar dem ut som minst? Eller blir det så att man stoppar behandlingen.?

• mammsen79
    Hontmail skrev 2018-09-02 00:35:00 följande:

Jag var lite otydlig. Det måste finnas minst 3st äggblåsor. Det ger per automatik inte 3st ägg. Det kan bli 3st men det kan bli nått mer. Det kan även bli färre pga nån eller några blåsor är tomma. Men det måste finnas 3st äggblåsor på ultraljudet i rätt storlek. Det får inte vara 2st stora och en allt för liten tex

Ok det kan vara bra att veta, för hade inte många äggblåsor sist så de har höjt dosen till 200 nu o jag ska tillbaka på Måndag. Hur stor är chansen om man bara får ut 3 ägg? Vi har tre försök utan kostnad. Om det är få ägg så tar det väl kortare tid att ta ut äggen?
  • mammsen79
    Hontmail skrev 2018-09-02 02:15:16 följande:

Nej det tar inte kortare tid att ta ut äggen. Äggen växer inte fortare på svårstimulerade patienter snarare tvärt om. Oftast växer de långsammare och ofta behövs längre antal dagar med sprutor.

Har du bara 3st äggblåsor fortsatt på måndag är risken väldigt stor att du bara får 3st +/- 1 ägg vid äggplock.

Men du är inte uppe i en stor dos hormon än utan har en normal dos. Så det kan hinna pluppa upp fler ägg till på måndag.

Spännande se hur det ser ut i morgon tagit sprutor i 11 dagar nu suck
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018