• Elcca

IVF sommar/höst 2018

LLW skrev 2019-01-06 19:40:32 följande:

Ja det kan vi ju också göra, om vi är ett gäng kvar :)

Vi ska börja på vår andra behandling nästa vecka när mensen kommer. Förra gick åt helvete då inget av äggen blev befruktat, vi fick iof bara ut 5 så redan där kändes det kört :(

Ändrat till menopur istället för gonal nu och så ska dom göra icsi. Hur många behandlingar har ni gjort?

Vi verkar vara några kvart här som kämpar! :)

Skit att det gick dåligt vid senaste behandlingen. Hoppas på mycket bättre resultat denna gången! Håller tummar o tår!

Vi har gjort 2 behandlingar, fick ut bra med ägg båda gångerna och vi har gjort icsi vid båda gångerna. Första behandlingen blev jag överstimulerad så vi fick vänta ett tag till vi kunde göra första insättningen. Fick 2 blastisar till frysen. Fick ett tidigt plus på första insättningen, mitt första pluss och enda pluss. Dock fick jag mens RD 15 och negativt på test, så det va en kemiskt graviditet.

Efter 2:a behandlingen fick jag tillbaka ett 5 dagars färskt och 2 gick till frysen. Den sista av dom frysta ska jag förhoppningsvis få tillbaka på onsdag!
  • Elcca
    Etta skrev 2019-01-06 20:15:17 följande:

Vi har gjort 6 insättningar i år, varav två behandlingar med ET och resten FET. Har nu ett kvar i frysen och ska ringa imorn och se om det kan bli nu i januari eller om vi får vänta till nästa månad. På dag 11 idag så gissar det kanske inte hinns med denna månaden.

Då ligger vi nästan lika i våra behandlingar och insättningar. Har du testat positivt under någon av dessa gånger?

Hoppas du hinner med denna månaden. Väntan är överjävlig, samtidigt som att den ibland kan vara välbehövlig. Själv ska jag göra insättning på onsdag men vår sista blastis! Eller om den överlever då..
  • Elcca
    Annanathalia skrev 2019-01-06 20:58:55 följande:

Jag skall göra en hysto i Aten och sedan köra sista betalda omgången efter det, kör igång beroende på mens efter det men troligen i slutet av januari. Känns lite jobbigt att vänta men samtidigt så kanske kanske detta ger oss lite bättre förutsättningar så kör ändå på den planen.

Vad är en hysto och varför i Aten? Har läst en hel del om Aten och att många väljer att vända sig dit. Berätta gärna lite! :) om du orkar.
  • Elcca
    regina87 skrev 2019-01-06 21:17:22 följande:

Hej. Väntar på första besöket som är i januari inför ivf via landstinget ( sahlgrenska )Hur mycket kommer man få betala för medicin av olika slag ? Långt protokoll , kort protokoll ? Förstår att det beror på hur många försök man gör och så vidare.

Hej! Välkommen! :)

Spännande och skrämmande att dra igång kan jag tänka mig. Det tyckte iaf jag! Jag går oxå på Sahlgrenska.

All medicin går på högkostnadsskyddet så det brukar vara att man själv får punga ut runt 2000-3000kr. Kommer inte ihåg riktigt!

Jag har bara kört kort protokoll, vilket innebar 3 sorters sprutor för min del. Sen Lutinus innan/efter äggplocket.

Alla har ju lite olika pga vilka infertilitetssvårigheter man har. Lycka till!
  • Elcca
    regina87 skrev 2019-01-06 21:42:29 följande:

Okej tack. Ja det känns både spännande och skrämmande. Hur många besök får man räkna med att gå på under 1 försök ? Det som jag är nervös över är äggplocket.. hade helst velat va sövd genom den grejen..

Man brukar iaf få gå ett par gånger på UL under behandlingen. Vissa får ta blodprover under behandlingen oxå.

Äggplocket är alla nervösa inför. Och dom som jobbar där är väl medvetna om det. Man får väldigt fint stöd den dagen och man kan får båda smärtlindring och lugnande om man vill. Första äggplocket tag jag bara smärtlindring och andra tog jag både och. Det skulle jag rekommendera alla att göra! Sen är det ju väldigt olika hur ont och svullen man är, beroende på hur mycket äggblåsor man utvecklar.
  • Elcca

Nu är jag jag nervös!

Ska om allting går bra, göra min 5:e insättning imorgon. Jag tycker att jag blir mer och mer nervös för varje gång, då jag är livrädd att blastisen inte ska klara upptiningen! Och självklart inför ruvartiden som är FRUKTANSVÄRD! Jag mår så dåligt under ruvartiden pga psykisk stress! Har senaste insättningarna hållt mig från att tjuvtesta. Men ska nog testa tidigare denna gång då det på något känns lättare att ta ett negativt besked när man är beredd på än att invänta mensen som kommer när den vill. Jag har blivit helt förstörd varje gång mensen kommer och har då 2 gånger befunnit mig på jobbet och har fått släppa allt och gå hem.

Hur känner ni inför ruvning och kring test?

• Elcca
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-09 06:50:23 följande:

Till mig sa kliniken att de som varit frysta och klarat upptining klarar sig lite oftare till barn gentemot färska, de som varit frysta är lite starkare. Så hoppas på det! Jag var otroligt sugen på att testa tidigare men sambon tvinga mig att vänta med det. :) var mest skönt när jag fick lägga av med lutinus-kladdet. :)

Jag tar ju inget Lutinus pga frysåterföring. Har bara gjort en överföring med färskförsök och med Lutinus.

Men idag gick det bra, så är nu ruvare igen!
  • Elcca
    Etta skrev 2019-01-09 19:45:59 följande:

Så härligt att allt såg bra ut Akira! :)

Elcca, jag har gjort lite olika, föredrar nog också att testa innan mensen kommer, då har man mer kontroll och kan välja, såå jobbigt att få mens på jobbet som jag också varit med om. Det negativa med att testa tidigt är väl om det är kemisk graviditet som jag haft, då fick jag en av gångerna relativt starkt plus dag 10 och sen knappt synbart på testdagen. Hade jag enbart testat på testdagen så hade jag nog fattat det var för svagt. Fast jag vet inte, man blir ju så ledsen och besviken hur man än gör... Håller alla tummar att det är din tur nu!

Jo, precis! Jag råkade oxå ut för kemisk graviditet. Man blev ju överlycklig över det där plusset, men jag såg ganska snabbt att det inte blev starkare. Sen 1,5 vecka senare fick jag min mens. Skit händer oavsett hur man gör känns det! Tack för dina tummar. :) det behövs!
  • Elcca
    regina87 skrev 2019-01-09 20:12:52 följande:

Kan man bli nervös vid äggplocket ? Någon som vet ?

Jag var jättenervös. Speciellt andra gången jag gjorde det, då jag hade en väldigt jobbigt första plock. Men jag bad om lugnande innan plocket och det gjorde det hela mycket bättre. Andra plocket var en helt annan upplevelse! :) Så är du nervös tycker jag absolut du ska be om lugnande! Ett tips är också att inte förutsätta att äggplocket ska göra ont, för det är såååå indivudellt. Utan bara ta det som det kommer och som sagt ta emot lugnande och smärtlindring som erbjuds! Kommer gå bra!

Har du något planerat plock?
  • Elcca
    Wonderfluff skrev 2019-01-12 11:43:17 följande:

Jaha allihopa! Då hade båda stora äggblåsorna såklart poppat redan på äggplocket idag.

Åh vad jag är ledsen för din skull! Man blir så matt av allt som ska behöva gå igenom. Vad sa kliniken? Detta kan väl ändå inte räknas som en behandling, utan du borde få en extra gång utan extra kostnad?

Stor kram till dig!!
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018