• Percafluviatilis

IVF sommar/höst 2018

Måste höra med er om ni fått frågan om ni gjort cellprov när ni haft möte inför ivf? Jag har gjort tre ivfer sen i november förra året och ingen har någonsin frågat ifall jag gjort cellprov. Jag har sedan snart 5 år tillbaka haft återkommande lätta cellförändringar på livmodertappen. Vävnadsprov har dock aldrig visat något. Ibland har vävnadsprovet vid kolposkopin kommit tillbaka positivt men cellprovet fortfarande visat lätta förändringar. Hörde av en annan att man inte påbörjar ivf om man har cellförändringar. Blir lite orolig över att inte frågat om detta och att jag helt sonika glömt att säga något. Ska ringa både gyn som gör cellprov och Sahlgrenska imorgon och höra. Vill ju inte göra ivf om det kan påverka förändringarna negativt...

• Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-08-19 09:53:34 följande:

De har inte frågat mig.

Är du gift nu? :)

Konstigt att det är så olika... Får se vad de säger imorgon.

Japp! Nu är jag fru :D Bröllopet var fantastiskt lyckat! Helt underbart!
  • Percafluviatilis
    LillaAw skrev 2018-08-20 09:56:12 följande:

Vi skulle på återföring idag men de ringde och sa att ingen klarat sig till blastocyst. Så vi har inga kvar. Av 7 stycken befruktade. Är helt förstörd. Vet inte hur jag ska orka mera :(

Nej, så tråkigt :( Jag vet att det inte finns något tröstande att säga men jag kan säga att jag vet hur det känns iallafall. När detta hände oss gick jag sönder inombords och även min partner tog det hårt. Vi ordinerade oss själva några månaders vila. Det är så klart olika hur man hanterar det och det är lika okej att vilja försöka så fort som möjligt igen. Mitt råd är endast ett, var SNÄLL mot dig själv nu. Gör precis det du vill och känner för. Sjukskriv dig en vecka och ta hand om dig om det behövs. Gör saker du brukar må bra av. Träffa vänner du känner dig trygg med där du kan slappna av och få tänka på något annat. Men bara just det, att vara snäll mot sig själv är nog det viktigaste man måste göra. Stor kram.
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-08-27 23:13:46 följande:

Hur går det för er alla?

Jag har varit på ultraljud idag och det såg bra ut. De räknade till 11 blåsor och ägguttag blir på fredag. Ser fram emot det!

Åh, känns ju lovande ändå :) Hoppas det är lika många ägg i dem!

Jag tragglar med mina provresultat gällande cell- och vävnadsprov. De har kommit nu men min läkare är bortrest och de måste därmed få en annan läkare att titta på detta och återkomma till mig. På fredag har vi startmöte :)
  • Percafluviatilis

Åh! Provsvaren var okej (fortfarande lätta förändringar men inget hpv-virus) så läkaren såg inga problem att göra ivf. Då börjar vi förhoppningsvis i helgen! Hurra!

• Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-08-28 12:26:20 följande:

Hoppas också det! Och det får även gärna vara så att några av de mindre har växt till sig och är mogna. :)

Såg att du nu fått svar på proverna och kan köra igång igen inom kort. Skönt att allt såg bra ut! Vet du någon om behandlingsplanen eller är det sådant ni ska prata om på fredag?

Ja, otroligt skönt! Vi kommer korta protokollet med Gonal f och fyremadel då det fungerat bra innan. Tror inte läkaren har något att invända då vi pratade om detta redan innan förra försöket. Att gå tillbaka till det vi gjorde först om det skulle misslyckas :)

Hur känns det inför äggplock? :) spänt?
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-08-28 19:20:23 följande:

Skönt med korta!

Det känns absolut spänt. Främst är jag orolig för att äggen ska släppa i förtid. Tiden mellan äggmognadsspruta och ägguttag är förkortad och jag fortsätter med Suprefact till och med imorgon. Men är ändå lite orolig.

Jag förstår att du är orolig men är övertygad om att det kommer att gå bra <3 Nu är det banne mig er tur!
  • Percafluviatilis

Var hos läkaren igår och får köra igång denna mens! Hon var dock inte hoppfull alls. Vi kommer köra Gonal-f 375 ie med tillägg av Menopur 75 ie. Hon sa att hon inte fick ge så mycket egentligen. Det blir korta protokollet som vi ville. Jag vet väldigt nedslagen efter besöket då vi pratade en del om min äggreserv också och hon sa att den kan ta slut väldigt snabbt och att senaste behandlingen förmodligen var ett tecken på detta. Det gjorde mig både ledsen och arg då hon innan den behandlingen också sa att detta är ett test och det kan bli så att du inte svarar lika bra på den, så hon vet ju inte? Usch. Allt hopp jag kände är som bortblåst. 28 år och mina ägg är nästan slut.

• Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-08-31 21:19:43 följande:

Vad härligt att gå in i tråden idag och se att ni tänker på mig och hejar! Tack, det värmer verkligen!

Äggplocket gick bra och resulterade i 15 ägg. Om få befruktas ringer de imorgon och återföring blir på måndag (om det finns något att återföra). Om fler än 5 befruktas och utvecklas ringer de på måndag och meddelar, sedan blir det återföring på onsdag. Jag och mannen är försiktigt hoppfulla. Antalet ägg är störst hittills, tidigare 1, 7, 14, 12. Men det är ju ingen garanti förstås.

Ikväll är jag trött och har rätt ont, men är ok.

Åh håller tummarna att de inte ringer idag! Hoppas, hoppas, hoppas!
  • Percafluviatilis
    Hontmail skrev 2018-09-01 12:44:24 följande:

Det är inte alls ovanligt att ta 450ie Menopur eller Gonal eller totalt i en kombo. Jag gör det och det har inte varit nått ifrågasättande av det vare sig hos hemortsälakaren eller två olika ivf kliniker.

Det som hände dig händer även andra som har bra äggstocksreserv. Vissa får dålig kvalitet på långa protokollet.

Äggreserven kan lika gärna ta slut långsamt. Det vet ingen och det kan läkaren inte säga i förväg.

Nej, men Sahlgrenska har någon policy att inte ge mer än 375 som max så det var det hon menade. Jag vet däremot inte varför hon sa det till mig eller vad den infon hjälper mig. Jag tycker hon var onödigt negativt inställd men Sahlgrenska är ju inte kända för att vara nytänkande. Jag känner mig mer hoppfull idag och hoppas att denna behandlingen ska ge lika bra utfall som de första. Tack för att du bekräftar att läkaren faktiskt inte hade riktigt rätt i det hon sa.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018