• Hontmail

IVF sommar/höst 2018

Hontmail skrev 2018-09-05 19:27:53 följande:

Kanske nån redan svarat men... det är olika rutiner kring det på olika ivf kliniker. Första gången sa de dagen innan ET och denna gång dagen efter äggplock. Har gjort ivf på två olika kliniker.

Din klinik har jag inte varit på så du måste fråga dem.
  • Hontmail
    dava01 skrev 2018-09-05 20:55:31 följande:

Det ska ju vara exakt samma läkemedel annars får dom inte byta ut. Fick den också här om dagen. Frågan är bara om man ska ta den i låret då eller i magen.. kanske inte spelar någon roll. Ska ringa imorgon till kliniken för att vara på säkra sidan.

Jag har tagit båda sorter i magen. Jag har även testat ta i låret. Det gör ont så in i helvete!!! Äggplocket är "skönare" till och med.
  • Hontmail

Ser flera i tråden är super oroliga över blödningar och mensvärk i tråden.

Lutinus och Crinone ger mensvärk som biverkning. Lutinus fräter sönder skrevet så det kan komma ljusrött blod från slemhinnorna.

Kommer det en blödning 7dagar efter äggplock kan det vara en nidationsblödning pga embryot nyper tag i livmoderns slemhinna. Har hänt mig vid samtliga 3graviditeter. Är blodet mörk rött tidigt under ruvning bör ni ringa gyn omgående och få Progynon utskrivet så inte embryot sköljs bort med blodet.

• Hontmail
    Wonderfluff skrev 2018-09-11 14:32:47 följande:

Fräter bort skrevet? Det lät ju inte alls bra! Bättre att strunta i Lutinus och köra progesteronkräm istället???

Läkaren bytte ut den så jag tar Crinone. Antar det var det du menade?
  • Hontmail
    Wonderfluff skrev 2018-09-24 13:06:26 följande:

Känns ju lite weird att det dök upp en liten skugga på testet ändå.

Ja du är gravid. Ta inte fler tester idag utan vänta till imorgon eller ännu bättre över morgon innan du tar nästa test. Grattis! <3
  • Hontmail
    Inalina skrev 2018-09-25 22:13:09 följande:

[quote=79087618][quote-nick]authentic skrev 2018-09-25

Själv vågar jag inte testa alls, iofs inte testdag förrän lördag men jag har ju 2 stycken 5-dagars i mig så det ska väl ge utslag nu. Men jag skjuter på det ett tag till. Orkar inte med sorgen som kommer med ett misslyckat försök riktigt än. Har ju gjort 5 insättningar innan denna med 2 kemiska graviditeter och ett MA i vecka 14.

Åh du ruvar också på 2! Så spännande! Jag fick 2 sista från frysen i början på Sep och är i v 6 nu- hur kom det sig att du fick 2 tillbaka? Tror det är väldigt ovanligt i Sverige!! (Jag gjorde min ivf i Tjeckien)

Stort lycka till med testandet!! Håller alla tummar :)![/quote]

Hur mycket kostar det att göra ivf i Tjeckien och hur funkar det rent praktiskt? Kollade du hur äggen växte här i Sverige?
  • Hontmail

Är det bara jag som inte ska ha bebis i hela tråden?

Känns så otroligt hopplöst! Jag har aldrig haft svårt att bli gravid tidigare förän jag träffade min man. Han har kraftigt nedsatt antal. Nu velar jag och han mellan en sista ivf eller ej med hans spermier eller gå över till spermiedonation direkt.

• Hontmail
    Akira Öken skrev 2018-09-26 12:55:34 följande:

Nädå, vi är nog tyvärr ganska många som inte ska ha det. Just nu iallafall. Du är i gott sällskap.

Känner igen din känsla, då vi precis misslyckats med vårt 5:e försök. Idag lunchade jag med en gravid kollega. Inte helt lätt. Men när vi satt och pratade visade det sig att inte heller de hade haft en spikrak väg.

Vad rekommenderar er läkare gällande donation eller fortsätta med egna spermier? Finns det möjlighet för er att få hjälp med donerade? Har förstått att det är väldigt långa köer.

Va skönt jag inte är ensam! <3

Har ni funderat på när ni vill göra fler försök och hur nästa behandling kommer se ut?

De rekommenderade att fortsätta med egna en gång till. Det var min mans förslag och jag känner att jag också vill testa donerade eftersom hans inte är bra och jag blivit gravid lätt med andra partners men ibland börjar jag tvivla på att ivf är en metod för mig. Vi ska testa byta medicin en gång eftersom hemortsläkare vägrar skriva ut något annat än Menopur utan att någonsin testat mitt lh.

Det är ingen kö i Falun till donerade spermier men man måste vänta till januari för att få använda dem till ivf. Det är olagligt året ut för privata kliniker att använda donerade vid ivf och de får bara inseminera. Väldigt bakvänt så det är bra att lagen ändras.
  • Hontmail
    Goingen skrev 2018-09-26 15:58:44 följande:

För att man är så otålig???? Samt att jag vill veta om det inte är något för då kan de ge mig mer smärtstillande nu när jag är inlagd för ÖS.

Men förstår dig- det är dumt att göra det????

Tror majoriteten tjuvtestar hejvilt. Jag gör det iaf.
  • Hontmail
    Hoppomliv skrev 2018-09-26 16:34:37 följande:

Nej du är inte ensam! Vi är inte i närheten än...

Va skönt jag inte är ensam. <3

Hur många ivf har ni eller du gjort och hur har det gått?
  • Hontmail
    Hoppomliv skrev 2018-09-26 17:15:53 följande:

Vi har gjort tre ivf och ska starta vårt fjärde så fort vi valt klinik nu efter landstingets försök är förbrukade. Hr många har ni gjort?

Ok. Vi har gjort två med återförening båda gångerna. Ska göra sista försöket via landstinget med uppstart på nästa mens. Har du fått testa olika mediciner under de olika försöken?
  • Hontmail
    Akira Öken skrev 2018-09-26 19:07:47 följande:

Vi har samlat information och funderar på hur vi går vidare. Men inget helt bestämt än.

Ah, vi fick information igår om att man för närvarande använder danska spermier i landstinget. Vet inte om det på något sätt hänger ihop med den lagändring du skriver om. Har du mer info/länk? Vore intressant att läsa!

Ja precis! De köper in så mycket som behövs från Danmark så det inte blir kö. Här kommer länken till Livio där det står om lagändringen:

livio.se/
  • Hontmail
    Vildismamma skrev 2018-09-29 20:44:39 följande:

Gjorde äggplock idag... fick ut 8 ägg så nu får vi se om det blir insättning på måndag eller på torsdag, det beror ju på hur många som blir befruktade..

va nervös för äggplocket men det gick riktigt riktigt bra... och känns bra efteråt oxå.. lite känns det men bara som en liten mensvärk men ska väl poängtera att det är olika för alla... hade en som låg i samma rum som inte mådde lika bra som jag efter...

Det beror på vem som plockar äggen och det finns olika instrument. Jag har tyvärr plockar ägg en gång i Örebro och det tog 15min att plocka ut 3ägg och gjorde helvetiskt ont. Åt Citodon i två dygn efteråt. Hade mer ellermindre ont i 2v och blödde av ingreppet i 5dagar.

Sist var jag i Falun. Äggplock av 6ägg tog 3min och kändes som ett fjuttigt cellprov, jag tog inte ens Alvedon efter. Kändes bara som lite mensvärk samma dag och pyttelite dagen efter. Jag hade slutat blöda samma kväll som äggplock.
  • Hontmail
    Wonderfluff skrev 2018-09-30 12:45:41 följande:

Är det nån här som kan svara på hur ägglossningen brukar bete sig efter en ivf-runda? Borde ha ÄL inom 5 dar om allt vore normalt, men känns helt dött därnere.

Det har smällt till så utav helvete på mig efter kort misslyckat protokoll. Hormonerna rusar och jag har fått ägglossning tidigare i cykeln efter. Min läkare bekräftade att det är vanligare att bli spontangravid efter misslyckad ivf om man har en fertil partner.
  • Hontmail
    Wonderfluff skrev 2018-09-30 13:08:08 följande:

Wow va koolt! Jag har faktiskt funderat på om ivf?en kan ha effekt även ägglossningen efter. Är på CD 9 idag och tror inte ägglossningen är att vänta de närmaste dagarna, då jag inte har några symptom ännu. Vilken dag fick du äl? Vet du? Ska på VUL på tisdag, ska bli intressant att se vad som pågår i äggstockarna.

Jag fick ägglossning cykeldag 12 efter misslyckad ivf med kortprotokoll. Jag har 28dagars cykel och normalt ägglossning cykeldag 14.

Min gyn bekräftade att de är inte helt ovanligt att bli gravid efter misslyckad ivf men då måste killen vara fertil annars funkar det inte. Din gyn kommer se hur det går med ägglossningen på tisdag.

Har inte din kille problem så pricka in ägglossningen. Finns inget att förlora. <3
  • Hontmail

Till alla som får ont av Lutinus.. jag fick kramper i livmodern och ont i magen. Sen bytte jag till Crinone och då hade jag inga biverkningar. Värt att prova.

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018