• Kumminsilver

IVF sommar/höst 2018

Har sen jag plussade varit livrädd för ännu ett missfall. Så pass att jag knappt vågat vara här inne eller ens tänka på att jag var gravid. Och ja. Idag har jag börjat få rosa flytningar så tog ett graviditetstest igen och strecket är mycket svagare än vad det borde vara. Vet vad detta betyder. Har ju varit genom det flera gånger innan. Hoppades bara verkligen att det skulle gå vägen denna gången men nej... Vet inte ens om det är nån idé att fortsätta försöka mer. Förstår inte vad som är fel.

• Kumminsilver
    Mjbo skrev 2018-08-30 19:39:59 följande:

Fy va hemskt. Min spontana tanke dock är att strecket borde inte bli svagare bara sådär helt plötsligt. Man plussar ju långt efter man fått ett missfall, så just den biten behöver inte betyda så mycket. Nyss kissat innan kissat på testet? Mitt på dagen kanske? Ja du vet.. Men jag förstår självklart din oro och rädsla. Du kanske kan ringa din vårdcentral och be att få göra ett ultraljud för att se hur de står till? Vilken vecka är du i? Stor kram till dig.

Akira Öken skrev 2018-08-30 19:57:08 följande:

Hoppas verkligen att det inte är som du tror! Det är ju vanligt med mindre blödningar och som Mjbo skrev ovan kan ju styrkan på strecket bero på många olika saker. Kram!

Vet inte ens vilken vecka jag är i... Har inte vågat räkna ut det ens. Har känts som att om jag ens tänkte på graviditeten skulle det gå åt helvete... 4+2 tror jag när jag tänker efter nu.

Jag vet tyvärr redan vad det handlar om. Mina tidigare missfall har börjat precis så här också. Svagare/svaga test och rosa/bruna/orangea flytningar. Sen 1-1.5 vecka senare börjat blöda på riktigt.
  • Kumminsilver

Försvann härifrån ett tag efter mitt senaste missfall. Blev så less och började fundera över om det ens är någon idé att fortsätta försöka när det ändå bara blir misslyckanden och besvikelser hela tiden. Men nu kör jag på igen. Har tre embryon i frysen och återföring av ett är planerat till nu på onsdag. Var och kollade hinnan förra veckan och då var den 10mm med tre skikt så allt såg bra ut. Hon kollade länge med ultraljud om hon kunde se något konstigt med livmodern som hon missat innan och som möjligtvis skulle kunna förklara missfallen och fertilitetsproblemen, men det kunde hon inte. Vi pratade även om hysteroskopi. Kommer nog göra det om det inte funkar denna gången.

En grej som är annorlunda inför denna gången är att jag gått på en lång antibiotikakur mot två infektioner som båda tydligen kan orsaka missfall och svårigheter att bli gravid. Gjorde "mensblodstestet" och då hittades dessa infektioner. Går på ännu högre dos progesteron denna gången också, 4x400mg cyclogest dagligen, och har tagit prednisolon sen början av cykeln. Min läkare verkade nära på lika frustrerad som jag över missfallen och menade bestämt att "denna gången måste vara gången!". Och ja, det hoppas jag givetvis på men känner mig tyvärr ändå rätt negativt inställd. Känns inte som det är möjligt att det kan bli en fjärde graviditet på raken liksom. Men det är ändå skönt att ha en läkare som faktiskt verkar bry sig och engagera sig.

Igår fick jag veta att en till kusin ska ha barn... Tycker det känns så jobbigt med sådana besked.

• Kumminsilver
    Akira Öken skrev 2018-10-28 20:36:52 följande:
    Välkommen tillbaka! Hur mår du nu?

Har inte hört talas om "mensblodtestet", berätta gärna mer!

Vad spännande att du bara har några dagar kvar till återföring!
    Tack! Jo men jag mår bra. Är nervös men ser fram emot onsdag. Hur går det för er? Såg att ni inte försökt denna månaden i alla fall?

Man skickar ett prov av sitt mensblod på analys till Grekland. De kollar efter ett dussin olika infektioner som tydligen kan göra det svårt att bli gravid, orsaka missfall eller för tidig födsel. För min del hittades det alltså ett par olika som nu förhoppningsvis ska vara borta efter 25 dagar på olika antibiotika. Vet inte om det kommer bli någon skillnad nu men skadar inte att att bli av med det i alla fall.

Ja det är spännande! Känns som länge sen sist trots att det bara är ett par månader sen haha.
  • Kumminsilver
    Akira Öken skrev 2018-10-29 23:48:31 följande:
    Vi börjar med spray imorgon! Så nu är vi gå G igen.

Spännande med testet, tack för att du delar med dig!
    Okej så ni kör långa? Hur länge ska du spraya?
    Wishful skrev 2018-10-30 18:29:43 följande:
    Håller tummarna för att det går hela vägen den här gången. Lycka till imorgon!
    Tack!

Har någon av er blött efter embryotransfer? Jag var ju och satte in en blastocyst igår men hon hade lite svårt att få in katetern riktigt och hitta "kanalen" sa hon men det blev till slut rätt efter lite lirkande. Imorse hade jag lite bruna flytningar som åkt med progesteronet ut och känner mig orolig att det ska påverka chanserna. Tänker att jag kanske började blöda vid insättningen när det krånglade så...
  • Kumminsilver
    Florence123 skrev 2018-11-01 15:44:31 följande:
    Jag blödde lite grann efter båda et, och bm sa att det var normalt att det kunde komma lite blod från stickhålet. Vissa har skörare slemhinnor och livmodertappar än andra. Därav att man heller inte ska bara första veckan, pga infektionsrisken i sticksåret.
    Stickhål? Det blir väl inget stickhål vid insättning av embryo? Det är väl vid äggplock?
  • Kumminsilver

Är på ruvardag 3 med en 5-dagars blastocyst idag och fick just lite rostfärgad ägglossningsliknande flytning (stretchar) på toapappret när jag torkade mig... Ska det vara över och mensen komma redan eller tar jag kanske för mycket/lite hormoner - funderar på allt möjligt. Tror inte ens jag vågar hoppas på nidblödning, utan är orolig att hormonerna är i obalans. Har inte haft så här något annan omgång. Usch vad jobbigt allt detta är Skrikandes Önskar man kunde trycka på en knapp så var man gravid Drömmer

• Kumminsilver
    Akira Öken skrev 2018-11-04 10:26:52 följande:

Om det inte varit så vid tidigare omgångar kanske detta är något positivt. :) Hur är det nu?

Jaa, den där knappen är ju verkligen något man skulle vilja ha i julklapp!

Det kan man ju hoppas på! Har plussat redan! Är så glad och lättad men ändå så nojig (som vanligt). Hoppas på att antibiotikakuren löst problemen jag haft och att de små miniblödningarna tyder på att embryot satt sig riktigt ordentligt denna gången! Hur går det för er, sprejar ni fortfarande? Har aldrig gjort långa så har inte stenkoll på den metoden.

Tror den som skulle uppfinna en sån knapp skulle bli världens rikaste ;)
  • Kumminsilver
    Akira Öken skrev 2018-11-04 12:52:34 följande:
    Åh, du har redan testat och fått plus? Grattis isåfall! :)

Vi är inne på första veckan med Synarela. Spray med oförändrad dos under hela behandlingen, cirka 1 månad. Om cirka en och en halv vecka börjar vi med hormonstimulering (om blodprovet visar att jag blivit nedreglerad).
    Ja, tack! Jag kan ju aldrig hålla mig, utan börjar alltid testa långt innan man "ska" Drömmer

Okej! Då är det inte så jättelänge kvar till hormonerna (förhoppningsvis) i alla fall. Hoppas verkligen på att det går bra för er denna gången.
  • Kumminsilver
    Jooosen skrev 2018-11-04 12:20:31 följande:
    Grattis! Fått man fråga varför du åt antibiotika? Var det av fertilitetsskäl eller råkade du äta det?
    Tack så mycket! Jag gjorde "mensblodsprovet", vet inte om du hört om det, men man skickar ett prov av sitt blod till Aten och så kollar dem det efter ett dussintal infektioner som kan påverka fertiliteten negativt, orsaka missfall eller för tidig födsel. Det visade sig att jag hade två infektioner som båda kan orsaka missfall, och jag har haft flera stycken i rad. Vet ju inte om de berott på det eller inte men jag har gått på en lång antibiotikakur mot detta så nu ska de förhoppningsvis vara borta och det skadar ju i alla fall inte att bli av med oavsett om det påverkat mina tidigare graviditeter eller inte.
  • Kumminsilver
    Wishful skrev 2018-11-04 15:30:12 följande:
    Åh vad roligt grattis!! Vågar knappt erkänna det men jag plussade också för ett par dagar sedan. Är dock livrädd att det ska visa sig vara en kemisk graviditet. Plussade nämligen innan testdag vid ET också men det höll bara i sig i 5 dagar.
    Tack! Åh grattis själv!! Ja okej jag förstår precis, är livrädd jag också. Har också haft kemisk graviditet och flera missfall i rad nu. Man vill kunna slappna av och bara glädjas men det är så svårt!
  • Kumminsilver
    tossaliten skrev 2018-11-04 15:56:37 följande:

Spännande läsning! Jag är på ruvardag 1 (om det nu räknas dagen efter återinsättning av embryo?)

Några frågor från en ny person här är 

- efter att man fått ägget tillbaka, hur länge sitter HCG i från själva behandlingen? Alltså, om jag skulle testa NU skulle det väl visa positivt på ett grav test?

- Hur tidigt är det tidigaste man kan testa?

- Har någon av er fått mycket symtom av själva behandlingen, sedan avtog det under ruvning, för att ändå vara gravid sedan?

- Fick ni ökade flytningar när ni tog progrestoronet efter ägginsättningen?

Hur länge hcg sitter i varierar nog från gång till gång, person till person och såklart dos. Men om jag minns rätt stod det att Ovitrellen kunde vara kvar i 10 dagar. Har läst att vissa "testar ut" medicinen genom att att ta graviditetstest varje dag efter sprutan tills det är borta, så de vet att om de plussar sen är det ett äkta plus. Vissa hinner aldrig få negativt utan får bara plötsligt starkare test istället för svagare (vilket det skulle bli om det bara var medicinen). 

Det kan ju fästa tidigast dag 5 från befruktning sen tar det ett par dagar innan det kan synas på ett test. Skulle säga dag 7-8 från befruktningen skulle vara absolut tidigast. Då är det ju dock långt ifrån säkert att det ens fäst ännu, eller om det har det att hcg är tillräckligt högt för att synas på testet, men det finns en chans.

Jag har inte fått så mycket symtom av behandlingarna faktiskt, men det är ju olika för alla. Finns säkert många som får massa symtom.

Har fått ökade flytningar av progesteronet nån omgång tror jag, men inte vid alla försök.
  • Kumminsilver
    Bli3ifamiljen skrev 2018-11-04 17:14:22 följande:
    Grattis!
    Tack så jättemycket! Hoppas på att det går bra för er också!
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018