Anonym (tipi) skrev 2018-08-20 11:26:04 följande:
Jag har två döttrar, jag försökte så länge som möjligt undvika rosa och prinsessor men får nu anse mig besegrad. Det är nog ändå värre för killar, mina tjejer kan ändå välja Spiderman, pyjamashjältarna, lejonvakten, och andra figurer som väl kan anses vara antingen neutrala eller för killar, men för killar är det inte lika okej att välja ariel, elsa och anna, och andra tjejiga figurer.Jag kan förstå ditt motstånd till my little pony men de har ändå värderingar som är goda, som vänskap. Jag såg den senaste filmen med min döttrar och jag tyckte faktiskt om filmen. Filmen handlar till stor del om vänskap och vara starka tillsammans. Alla figurer har sina unika egenskaper och styrkor, inga svaga mesar här inte. En väldigt bra sensmoral enligt mig.Frost har också en väldigt vacker sensmoral där man kan ledas att tro att det ska handla om det gamla vanliga, att det viktigaste för en kvinnas överlevnad är kärleken ifrån en man men kärleken behöver inte vara ifrån en man, kärleken är större än så. Så det finns ju prinsessor som står för något annat än att bara vara vacker och vänta på att prinsen ska vilja gifta sig med dig.
Min ena dotter vill gärna ha rosa men verkar i övrigt vara väldigt ointresserad av utseende, min andra dotter är väldigt noga med vilka kläder hon vill ha, gärna klänning. Jag vet inte hur mycket förskolan har påverkat, de har gått på olika avdelningar, hon har då inte fått det ifrån mig, vill ha tofsar och flätor. Jag vet att personalen på förskolan har en plan som de följer för att inte göra skillnad på tjejer och killar, inte uppmuntra utseendefixering, men barnen får ju även sina värderingar hemifrån så jag vet inte hur mycket som kommer ifrån de andra barnen.Har du pratat med förskolan om vilket förhållningssätt de har mot flickor respektive pojkar? Har de någon plan som de försöker följa? Hemma kan man ju prata om vad sagorna och filmerna representerar, peka ut det man tycker är bra, påpeka det man tycker är mindre bra, prata om det. Även om man klär ut sig till en prinsessa så behöver det inte bara handla om utseende, man kan få superkrafter, det behöver inte vara den där prinsessan som väntar på prinsen utan hon kan vara den där prinsessan som har en speciell styrka och räddar hela världen.
Tack för att du delar med dig och för bra tips! Håller med om det du skriver om både my little pony och frost, det finns många inslag som inte gör karaktärerna till viljelösa mesar, tvärtom. Och det finns bra sensmoral i bl a vänskapen. Har inte sett klart frost men den del jag såg med min dotter före hon tyckte det blev för läskigt överraskade positivt då ju Anna beger sig ut för att rädda syrran, är den som fixar slädfärden när snubben håller på att ramla av släden och bli uppäten av hundar och vad det var. Men det är samtidigt tröttsamt med så undersköna varelser, vackra klänningar och hår etc. känns inte sunt.
Häromdan gick vi förbi ett spa och jag sa ?har du sett, lite konstigt med lera i ansiktet? - redo att berätta att det kan finnas saker i den som får huden att må bra - varpå min dotter säger ?ja, det har man på pyjamaspartyn?. Jag frågar var hon hört om pyjamaspartyn - såklart från my little pony.. harmlöst kan man tycka men också rätt obehagligt tycker jag!
Vår förskola är rätt duktiga på genus utan att vara genusförskola, de har plan för det. Te x utbildas personalen, de har inslag av genus i läroplanen, inga könsstereotypa böcker i sitt bibliotek, all personal bär uniform, barnen leker ihop och separeras aldrig efter kön etc. De har haft såna där planscher av t e x hur Barbie rider på en farlig dinosaurie uppe på väggen mm. Så de gör nog sitt för att aktivt motverka. Men sen är det ju andra barn på förskolan som tar med grejer med frost osv, och får influenser från syskon som går i skolan och andra i sin omgivning. Samma för oss, tror vår dotter framför allt påverkas från hennes äldre kusiner, från kompisars barn, från hemska youtube och Netflix repertoar (det kom en tid när hon uppräckte att det fanns mer att kolla på än typ minimonster, bl a mlp).
Försöker undvika att ta med henne till t ex hm när det är dags att handla kläder och leksaker men några gånger har hon varit med, och då har hon ju liksom sett kommersen (som såklart är superspännande för ett barn!).
Och ja bra det där med att prata under filmen! Jag försöker lyfta det som är positivt, typ vad modig hon är som vågar göra så, såg du nu räddar hon prinsen t e x. Däremot kan jag tycka det är svårt att lyfta sånt jag inte tycker är bra, för vill ju inte introducera henne till den världen riktigt än.. och då blir jag mest provocerad och känner mig inte så konstruktiv istället. T e x my little pony som har design/klädfokus, mycket tjat om typ klänningar och väskor. Om någon i nån film eller bok raljerar över att ?tjejer är dumma? eller att det är ?typiska tjejgrejer? etc ( finns ju inte minst i Alfons och Bullerbyn!). Att Elsa och Anna och deras saker är så vackra. Har du (eller andra i tråden) exempel på situationer och tips på vad du brukar säga så tas det tacksamt emot!