• TopG

Andningslarm! Ja eller nej?

Andningslarm

Varför?

Varför inte?

Är så orolig för psd.. Svårt o sova på nätterna o orolig att det ska drabba oss. Vet att det är väldigt ovanligt o drabbar väldigt få barn i Sverige. Det könns skönt o veta, att risken är väldigt liten men ändå gnager oron där...

Usch. Det är verkligen så jobbigt.

Hur hanterar ni oron? Oroar ni er alls? Känns de bättre ju mer veckorna går? Vill ha stöd o pepp.

• Svar på tråden Andningslarm! Ja eller nej?
  • lillainna

Jag funderade också på det innan sonen föddes men blev aldrig av att jag köpte ett.

Första månaden, och mest första två veckorna då vaknade jag flera gånger om natten för att se att han andades. Nu har jag en sån tur att min son har sovit väldigt bra nattetid ända den vi kom hem från BB. Så jag var uppe mer än han :P

Jag var också rolig gör psd men det släppte lite efter första månaden tyckte jag.

• Minis4567

Är det första barnet? Vid första barnet så kollade jag ofta på nätterna att barnet andades. Oron släppte med tiden. Sen kan ju PSD inträffa när som under dygnet. Jag tror inte ett andningslarm förhindrar PSD.

Försök slappna av och njut av tiden med bebis. Det som sker det sker.

• cosinus

Jag köpte ett, tyckte det se skönt att ha för det blinkade på varje andetag så vaknade man på natten kunde man bara kika på den gröna blinkande lampan.

Tror kanske inte heller den hade förhindrat något men däremot blev det extremt enkelt att få ett kvitto på att allt var ok.

Sen dövade det samvetet lite då mina ungar inte kunna sova på rygg p g a magproblem. Så med barn sovandes på mage kändes det bra med larm.

• Mascaraklumpar

Varför?

För att kunna vakna på morgonen utan att få världens panik över att det var tyst från spjälsängen när barnet fortfarande sov, eller för att kunna sätta sig och titta på en film utan att behöva springa och kolla om barnet andas var 5e minut.

Larmen är väldigt pålitliga i bemärkelsen att de larmar när de inte känner barnet andas, så det var lätt att våga slappna av

Att åtminstone ha chansen att göra något om barnet drabbas känns bättre än att veta att händer det så kommer man antagligen hitta barnet när det redan är för sent. Jag föreställer mig att det hade känts bättre i efterhand också, om det hade skett.

Varför inte?
    Det finns inga som helst belägg för att man kan återuppliva barn som drabbas av PSD. Av de barn som drabbats under övervakning på sjukhus har de flesta dött trots snabbt insatta återupplivningsförsök, och de få man lyckats återuppliva har fått svåra hjärnskador. Därmed inte sagt att larmen aldrig fungerar - så många fall finns det inte beskrivna för att man ska kunna säga det - men det saknas bevis för att de kan förhindra PSD.

Larmen kan vagga en in i en falsk trygghet där man väljer att frångå rekommendationerna för att man har larm. I dessa fall kan de alltså snarare öka risken. 

När det gäller larmen man fäster direkt på barnen så falsklarmar de ofta, vilket kan störa nattsömnen. Sätter man fast dem bra så sker det dock inte så ofta. Att bara fästa dem i blöjan går inte, utan man får tejpa fast larmet på barnets body eller hitta på något annat smart. 
  • TopG
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-29 23:17:59 följande:

Varför? 

För att kunna vakna på morgonen utan att få världens panik över att det var tyst från spjälsängen när barnet fortfarande sov, eller för att kunna sätta sig och titta på en film utan att behöva springa och kolla om barnet andas var 5e minut.

Larmen är väldigt pålitliga i bemärkelsen att de larmar när de inte känner barnet andas, så det var lätt att våga slappna av

Att åtminstone ha chansen att göra något om barnet drabbas känns bättre än att veta att händer det så kommer man antagligen hitta barnet när det redan är för sent. Jag föreställer mig att det hade känts bättre i efterhand också, om det hade skett.

Varför inte?

Det finns inga som helst belägg för att man kan återuppliva barn som drabbas av PSD. Av de barn som drabbats under övervakning på sjukhus har de flesta dött trots snabbt insatta återupplivningsförsök, och de få man lyckats återuppliva har fått svåra hjärnskador. Därmed inte sagt att larmen aldrig fungerar - så många fall finns det inte beskrivna för att man ska kunna säga det - men det saknas bevis för att de kan förhindra PSD.

Larmen kan vagga en in i en falsk trygghet där man väljer att frångå rekommendationerna för att man har larm. I dessa fall kan de alltså snarare öka risken. 

När det gäller larmen man fäster direkt på barnen så falsklarmar de ofta, vilket kan störa nattsömnen. Sätter man fast dem bra så sker det dock inte så ofta. Att bara fästa dem i blöjan går inte, utan man får tejpa fast larmet på barnets body eller hitta på något annat smart. 

Tack för ditt svar. Men just det larmet man sätter i blöjan är ju till för det? O läser man om just dom larmen så står det ju att dom ska va lätta o sätta dit o sitter bra.. Eller har du egna erfarenheter att dom inte funkar vidare bra? ?/
  • TopG
    Minis4567 skrev 2018-07-29 22:48:08 följande:

Är det första barnet? Vid första barnet så kollade jag ofta på nätterna att barnet andades. Oron släppte med tiden. Sen kan ju PSD inträffa när som under dygnet. Jag tror inte ett andningslarm förhindrar PSD.

Försök slappna av och njut av tiden med bebis. Det som sker det sker.

Ja så är det ju absolut men dagtid är han med oss hela tiden o man har mer uppsikt över honom. Nattetid så sover en ju. Nej det är 3e barnet men känner mer oro idag än jag gjorde innan. Oroade mig för psd med dom andra två å men kan inte minnas oron såhär stark....

Försöker slappna av, tro mig men lättare sagt än gjort de där. Jag får helt enkelt tro på att det är väldigt ovanligt ändå o ta Bvc sköterskan råd : googla inte för mkt o läs enbart ren o riktigt fakta / information. Hon har rätt.. På familjeliv har ALLA drabbats.. känns de som.
  • TopG
    lillainna skrev 2018-07-29 22:01:42 följande:

Jag funderade också på det innan sonen föddes men blev aldrig av att jag köpte ett.

Första månaden, och mest första två veckorna då vaknade jag flera gånger om natten för att se att han andades. Nu har jag en sån tur att min son har sovit väldigt bra nattetid ända den vi kom hem från BB. Så jag var uppe mer än han :P

Jag var också rolig gör psd men det släppte lite efter första månaden tyckte jag.

Jo man vaknar ju ofta o kollar till. Kollar mina andra två också <3 en sund oro är väl alltid bra o kommer alltid finnas men ja..

Va skönt att don oro släppte lite sen, hoppas jag min också gör. Iaf lättar lite.
  • Jsv17

Jag har haft två larm, kanske lite galet men min son kunde inte heller sova på rygg (fick en fostersvulst vid förlossningen som gjorde att han blev platt på ena sidan) så jag skaffade ett larm till sängen (sådant med plattor) och ett blöjlarm som jag kunde ha på honom i vagnen, eller när man la ner honom någon annanstans. Det finns inga garantier att jag skulle kunna hjälpa honom om han slutade andas (har gått hjärt och lungräddning för spädbarn) men larmet ger mig en chans och som någon ovan sa för att slippa vakna i panik när det varit tyst för länge eller springa och titta på dem var 5:e minut är befriande.

Blöjlarmet började falsklarma först när han blev mer rörlig, därför att det då lättare hamnade snett eller halkade åt sidan, fungerade hur bra som helst innan, plattorna falsklarmade endast en gång och då hade jag inte satt ena plattan korrekt efter jag bytt lakan och har inte falsklarmat sen dess. Jag tar dock hellre ett falsklarm, än att de inte larmar när de ska

Jag kommer absolut ha larm även till nästa bebis oavsett om han/hon kan sova på rygg för det gav mig ett lugn och jag kunde sova på natten vilket jag knappt kunde innan vi skaffade larmen.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • TopG

[quote=78923887][quote-nick]Jsv17 skrev 2018-07-30 10:51:40 följande:[/quote-nick]Jag har haft två larm, kanske lite galet men min son kunde inte heller sova på rygg (fick en fostersvulst vid förlossningen som gjorde att han blev platt på ena sidan) så jag skaffade ett larm till sängen (sådant med plattor) och ett blöjlarm som jag kunde ha på honom i vagnen, eller när man la ner honom någon annanstans. Det finns inga garantier att jag skulle kunna hjälpa honom om han slutade andas (har gått hjärt och lungräddning för spädbarn) men larmet ger mig en chans och som någon ovan sa för att slippa vakna i panik när det varit tyst för länge eller springa och titta på dem var 5:e minut är befriande.

Blöjlarmet började falsklarma först när han blev mer rörlig, därför att det då lättare hamnade snett eller halkade åt sidan, fungerade hur bra som helst innan, plattorna falsklarmade endast en gång och då hade jag inte satt ena plattan korrekt efter jag bytt lakan och har inte falsklarmat sen dess. Jag tar dock hellre ett falsklarm, än att de inte larmar när de ska

Jag kommer absolut ha larm även till nästa bebis oavsett om han/hon kan sova på rygg för det gav mig ett lugn och jag kunde sova på natten vilket jag knappt kunde innan vi skaffade larmen.

[/

Tack för ditt svar!

Känner mig så delad när det gäller larm! Vet inte om det egentmlgen skulle göra mig så mkt lugnare heller. Jag skulle kanske kunna slappna av lite mer men ja jag vet inte. Skulle vara rädd o typ vänta på larm ist.

Har inte gått hlr för barn heller. Vad gör man om det larmar?

Å absolut ett falsklarm än inte liksom. Håller med.

Hade inte larm med dom andra två o det gick ju bra men känner att oron börjar bli lite jobbig nu.. :(

Har kikat på blöjlarm men många säger att dom också fellarmar om dom hamnar lite snett eller inte har kontakt med liten..

Aah. Kan man inte bara få slippa all oro...

• Brazillove

Nej för mig.

Funderade på att köpa ett hinnan min son föddes då jag var sjukt orolig för psd.

Men sen när han föddes så vaknade jag konstant ändå för att kolla till honom. (han sover bredvid mig i sängen då han vägrade att sova själv i spjälsängen så andningslarm funkade inte för mig)

Istället har jag fläkt på på, även när det inte är varmt för att cirkulera luften då det har varit studier att fläkt i rummet reducerar risken för psd med 70%.

Han är nu nästan 5 månader gammal. :)

• Cansu

Varför inte? Skadar inte? Jag köpte och blev lugnare. Testade dwt också. Lyfte ut barnet icc efter några SEK tjöt det. Provade snudda madrasserna lätt med pekfingret och det registrerades

Köp om du känner sig lugnare jag gjorde det

• TopG
    Brazillove skrev 2018-07-30 14:46:06 följande:

Nej för mig.

Funderade på att köpa ett hinnan min son föddes då jag var sjukt orolig för psd.

Men sen när han föddes så vaknade jag konstant ändå för att kolla till honom. (han sover bredvid mig i sängen då han vägrade att sova själv i spjälsängen så andningslarm funkade inte för mig)

Istället har jag fläkt på på, även när det inte är varmt för att cirkulera luften då det har varit studier att fläkt i rummet reducerar risken för psd med 70%.

Han är nu nästan 5 månader gammal. :)

Har du nån källa på fläkten? :) Läst mkt om psd men aldrig något om det du skriver om fläkt.
  • TopG
    Cansu skrev 2018-07-30 14:50:38 följande:

Varför inte? Skadar inte? Jag köpte och blev lugnare. Testade dwt också. Lyfte ut barnet icc efter några SEK tjöt det. Provade snudda madrasserna lätt med pekfingret och det registrerades

Köp om du känner sig lugnare jag gjorde det

Ja varför inte? :) Jag vet inte riktigt. Kanske skulle känna mig mer orolig med larm. Ligga o vänta på att larmet ska gå. Är inte helt 100 på hlr för barn. Vad gör man om larmet tjuter? Ja.. lite såna tankar. Önskar man kunde slappna av lite o sluta oroa sig för allt hela tiden..
  • Cansu
    TopG skrev 2018-07-30 17:22:34 följande:

Ja varför inte? :) Jag vet inte riktigt. Kanske skulle känna mig mer orolig med larm. Ligga o vänta på att larmet ska gå. Är inte helt 100 på hlr för barn. Vad gör man om larmet tjuter? Ja.. lite såna tankar. Önskar man kunde slappna av lite o sluta oroa sig för allt hela tiden..

Då blir mm ju rädd men om andningslarm kan rädda liv så är det ju ändå bra.

Jag är också en som är orolig. Oroar mig för allt som har med barnen att göra. För mig hjälpte andningslarmey då jag kunde se lampan blinka på natten.
  • Mascaraklumpar
    TopG skrev 2018-07-30 00:21:25 följande:
    Tack för ditt svar. Men just det larmet man sätter i blöjan är ju till för det? O läser man om just dom larmen så står det ju att dom ska va lätta o sätta dit o sitter bra.. Eller har du egna erfarenheter att dom inte funkar vidare bra? ?/
    Jag har haft ett sådant larm (respisense) till två barn och det var min egen erfarenhet jag skrev om där. Trots det negativa så är jag nöjd med larmet och skulle använda det igen om jag fick fler barn (och det återigen inte funkade att få barnet att sova i egen säng). 
  • grönaärtan

när sonen var bebis hade jag sådan som satt på blöjan å kan säga att det var nästan jobbigt då den fel larmade ofta - så fort blöjan drog sig lite åt sidan eller sonen vände på sig lite, kommer dock ändå använda den med nr2...

när han blev större och började sova i spjälsängen köpte jag sådan som har plattor under madrassen, fellarmar inte bara om plattorna ligger fel och barnet kanske trycker sig in mot väggen uppe.

jag vet inte om det skulle hända något hur det skulle gå men jag kommer att använda dem igen då annars vaknade jag hela tiden och kollade om han andades...

• Minis4567
    TopG skrev 2018-07-30 00:25:59 följande:

Ja så är det ju absolut men dagtid är han med oss hela tiden o man har mer uppsikt över honom. Nattetid så sover en ju. Nej det är 3e barnet men känner mer oro idag än jag gjorde innan. Oroade mig för psd med dom andra två å men kan inte minnas oron såhär stark....

Försöker slappna av, tro mig men lättare sagt än gjort de där. Jag får helt enkelt tro på att det är väldigt ovanligt ändå o ta Bvc sköterskan råd : googla inte för mkt o läs enbart ren o riktigt fakta / information. Hon har rätt.. På familjeliv har ALLA drabbats.. känns de som.

Ja, precis. Sluta googla och läs om psd. Njut av din bebis. Sen är ju alla barn olika. Vår första fick falsk krupp vid 3 månader. Så det blev naturligt att bebis sov mellan oss i sängen så vi kunde ha mer koll på bebis. Det var alltid till barnakuten vid krupp anfall.

Var extremt orolig vid första barnet.

Bebis nummer två sov också mellan oss. Vi prioriterade att få sova själva.

Barn nummer tre sov i egen spjälsäng från start, då hen trivdes bäst med det. Kunde nästan sakna att hen inte sov mellan oss.

Hoppas att du kan släppa oron och njuta av din bebis!
Svar på tråden Andningslarm! Ja eller nej?