• LizFliz

Får man byta efternamn på barnet?

Hej!

Om biologiska pappan står som vårdnadshavare måste han godkänna ett namnbyte.

Om mamman har ensam vårdnad så kan hon byta efternamn på sonen utan pappans godkännande.

• LizFliz
    Richi3 skrev 2018-09-13 23:33:15 följande:

Ovan svaren är inte eniga.. Vilket är det nu då?

Om båda står som vårdnadshavare måste båda godkänna ett namnbyte.
  • LizFliz
    Maddiieee skrev 2018-09-14 16:43:19 följande:

Nej det spelar ingen roll om man är enskild vårdnadshavare. Pappan måste skriva på namnbytet oavsett alternativt gå till tingsrätt.

Det där stämmer inte. Min mans son fick sitt efternamn bytt av mamman utan hans samtycke.

Min man visste inte ens om det.
  • LizFliz
    Richi3 skrev 2018-09-14 12:00:00 följande:

Tack! "LizFliz. Bra där, då vet jag. Något sätt att kringgå det då finns inte, om så man har en fd. med gemensam v vi säger.. Och Hon försöker ändra så är det meningslöst eller vadå!?

Så länge ni har gemensam vårdnad ska hon inte kunna byta efternamn utan ditt samtycke.
  • LizFliz
    Anonym (X) skrev 2018-09-14 12:04:48 följande:

Han kan byta till mammans efternamn om hon har ensam vårdnad, inte till sttvpappans.

Har mamman enskild vårdnad kan hon byta efternamn på barnet utan pappans samtycke.

Om mamman är gift med nya partner kan barnet ta hans efternamn.
  • LizFliz
    Anonym (nej) skrev 2018-09-16 07:00:39 följande:

det stämmer inte. ena kan visst byta efternamn utan den andra vet ngt

Vart har du fått det från?

Om båda föräldrarna är vårdnadshavare måste båda godkänna ett namnbyte/läkarvård/skolevent osv.

Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna ska godkänna alla beslut kring barnet.

Bara för att man är en mamma betyder inte att man kan göra som man vill och känner för.

Det enda fallet där ena föräldern kan bestämma ensidigt ang barnet är när den föräldern har enskild vårdnad alt har fått via domstolsbeslut laglig rätt till ett beslut.
Svar på tråden Får man byta efternamn på barnet?