Inlägg från: WanderChild |Visa alla inlägg
  • WanderChild

Vi med Bim September 2018

Nu, äntligen 2,5 mån efter pillerstopp så är jag ganska säker på att jag haft äl! Har under månaderna använt stickor o tempat men aldrig fått positivt. Har även till o från haft värk i äggstockarna som att äl var på gång men icke! Men så i tisdags kändes det lite annorlunda o jag tog ett test som visade väldigt starkt streck (har bara fått olika nyanser av ljusrosa innan...). Även testet på onsdagen var väldigt starkt. Hade även ökande smärta i höger äggstock under dagen samt kände mig svullen. På kvällen gjorde det till sist så ont att jag fick sätta mig ner på huk i badrummet när jag skulle duscha! Det lugnade sig sen och torsdag var jag bara lite småöm och svullen. Pga allvarlig sjukdom o bortgång i familjen så hade det inte blivit mys på 2 veckor men lyckades trots allt få till det onsdag kväll precis efter att värsta smärtorna minskat lite (vad gör man inte?!). Så får vi hoppas att en vältajmad gång räcker! BIM 6/9 om jag räknar hur mina cykler såg ut för 16 år sedan innan jag började med p-piller.

Det lustiga i det hela är att jag i ökande frustration över att kroppen inte kom igång efter pillerstopp började äta både bidrottningsgele, rosenrot, bisolvon o omega3 (ut över folsyra). Pga omständigheterna så slutade jag med allt för ca 2 v sedan, o sen fick jag äl nu när jag inte åt något alls! Har börjat med folsyra o omega3 igen nu.

BIM-lista:

1/9 - timal89, Omstart2019, Esofe, dinofantast

2/9 - Mantan

3/9 - babytjejen, Lilla Lina, Ardnas89, novemberregn, Piffan87, Pemsan

4/9 - kiwibear, JenniB, Em0ma

5/9 - Sirest01, Miichaella

6/9 - MaalinJ, månflicka, WanderChild

7/9 - Sanfo1, Lala90, Noraaaaaaa18, Kstadtjej87, lw12

8/9 - Kira16, EnBlivandeWestring, Buffsie

9/9 - mumintroll

10/9 - Anno89

11/9 - onlyme86, Linepj, Periksson90

12/9 - KSRG8887, minimera

13/9 - Tessaloniki, Lola90

15/9 - lyckligast80

17/9 - EmmalinneaS, korvstroganoff

18/9 - NiniBy

21/9 - Ettlitetsyskon, Heilena, IBS

25/9 - Skuggviol

29/9 - Bambinoo

• WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-26 14:50:25 följande:

Ååååh äntligen :D Då har vi ju BIM nära varandra också :D Grattis till äl <3 Hur blev det med tempen? 

Ja äntligen!! Tempen har hållit sig hög 3 dagar i rad nu, ungefär samma temp alla tre dagar. Får se om den ökar ytterligare eller om den helt enkelt ligger stabilt där. Ff har iaf petat in äl i torsdags nu också o med fast kryss o inte bara streckat som jag fått innan så nu håller vi tummarna :).
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-26 15:58:58 följande:

Ja jag håller verkligen tummarna för dig :D När tänker du testa som tidigast?

Alltså jag har redan tagit så himla många test innan då jag trott mig haft äl, haft diverse symtom, eller i övrigt bara behövt få saker ur huvudet :P. Så, än så länge känner jag mig lugn o är således inne på att testa den 5/9, vet att äl va på natten mellan ons/tors så är inställd på onsdagen. Men får se om jag kan hålla mig så länge... Har ett tidigt test o två vanliga hemma o vill absolut inte behöva köpa fler denna vändan så ska försöka hushålla med dem...! Du då? När tänker du testa?
  • WanderChild
    Lala90 skrev 2018-08-30 09:29:55 följande:

Denna väntan alltså.. jag försöker att inte tänka så mycket, de senaste försöken har jag maniskt tänkt på detta bebisskapande konstant försöker tänka ?det blir som det blir? men den där besvikelsen när mensen kommer är brutal..

Bim -8 idag o jag känner ingenting särskilt. Igår hade jag molvärk på kvällen men det kanske var för att magen (den andra magen haha) var gasig. Nåväl, inga sura miner! hur går det för er andra? Känner ni något? Hur gör ni för att inte grubbla så mkt? Eller gör ni det?

Är på äl+8, BIM-6 idag. Sedan i förrgår har jag haft lätt *mensvärk* nästan hela tiden, en skillnad mot vanlig mensvärk är dock att det även drar och sticker till lite här och där i livmodertrakten. En annan skillnad är att jag vanligtvis inte brukar ha nån värk alls fram till nån timme, eller på sin höjd kvällen innan mensen kommer. Igår på äl+7 fick jag sparsamma ljusbruna flytningar som idag skiftat till beige och minskat i mängd. Haft sjukt svårt att koncentrera mig på jobbet idag pga värken, det känns mindre när jag rör mig men har datorn som arbetsredskap så det är svårt att få till. Samtidigt vågar jag inte ta en värktablett eftersom jag inbillar mig att jag då stör nånting som är på gång. Svårt också att inte grubbla även om jag är på jobbet då vi har lite mindre att göra just nu vilket lämnar en del tid över till att sysselsätta sig själv och själv hitta arbetsuppgifter.
  • WanderChild

Äl+8/9 och idag kom nog mensen! Haft sparsamma beige/bruna flytningar i 3 dagar och lätt molande värk så trodde det var nidis + växtvärk men idag har värken tilltagit och det har kommit färskt blod. 69 dagar sedan pillermensen. Lite besviken men ändå skönt att kroppen kommit igång. Dock oroande med så kort lutealfas?! Vet inte hur lång den var innan pillerstart (började när jag var 14), dock hade jag alltid cykler på exakt 28 dagar då så hoppas på att det är en engångsföreteelse och att kroppen inte riktigt anpassat sig än. Ska sätta igång med rosenrot och bidrottningsgele som jag har hemma i förhoppning om att korta tiden till nästa äl! Förhoppningsvis blir det ett försök i september men hoppas inte på för mycket... Hänger kvar i tråden ifall nästa äl skulle komma inom rimlig tid.

• WanderChild
    Thessss skrev 2018-09-09 11:09:17 följande:

Haha vad bra ändå, riktigt pepp hör jag! :) Jag är lite mer chill, jag vill inte stressa upp mig för mycket och inte heller bygga för höga förväntningar så därför låter jag bli. Händer det så händer det. Det är första riktiga ägglossningen jag haft efter p-pillerstopp i Maj. Så min kropp har precis hoppat igång igen, därav min lite laid-back attityd men hoppas såklart att det ska ha fungerat redan nu :) Det var då den värsta ägglossningen jag nånsin haft, innan jag började med p-piller så kände jag inte av dom. Men i Onsdags så mådde jag så dåligt hela dagen, ont i nedre delen av magen, illamående och bara allmänt off haha! Sorry för långt inlägg :)

Jag hade precis samma känsla första äl efter pillerstopp, kände aldrig av det innan. Slutade strax innan midsommar o fick första äl 2 månader senare, fy så ont jag hade!! Fick till det prick på äl, men sen kom mensen redan 8 dagar senare (förra helgen)... Nu hoppas jag att nästa äl kommer lite tidigare än på CD65... :O
  • WanderChild
    ranten skrev 2018-09-09 11:52:32 följande:

Jag tar pergotime, har två pergotime barn sedan innan och tar jag pergotime igen. Har förstått att det inte finns i Sverige längre och att det är letrozol istället.

Funkade på första kuren med första, femte med andra barnet och även haft ma och mf med pergotime.

Nu är jag på andra kuren, men tror inte att jag hade ägglossning på första kuren, tog spruta för att framkalla ägglossning denna gången.

Jag vill också bara berätta att det inte behöver betyda att man har äl för att älstickor ger utslag, jag har utslag på äl på stickor men har inte ägglossat sen visar det sig när jag tagit blodprov.

Instämmer, och viktigt att vara medveten om; pos på äl-sticka är inte lika med att äl sker, utan det visar bara att de hormonella förutsättningarna för det finns. På egen hand är det bara tempning som kan visa om man faktiskt haft äl eller inte, då ska tempen vara förhöjd minst 3 dagar i rad direkt efter äl. Annars får man som sagt gå till bm och ta blodprov. :)
  • WanderChild
    Thessss skrev 2018-09-09 21:21:38 följande:

Usch jag lider med dig, tur det är rätt snabbt övergående ändå. Var bara den dagen som var hemsk :) Jag som är så ny med allt det här är inte helt med på vad CD och numret står för? Du får gärna förklara, gött med ny kunskap :)

CD = CykelDag, dvs dagar sedan senaste mensens första dag. Vanligtvis kommer äl runt 2 veckor efter senaste mensens första dag, dvs kring CD12-16 exempelvis. Men för mig dröjde det som sagt hela 65 dagar, dvs till CD65 innan äl kom! Nu hoppas jag det är på gång i veckan, haft lite starkare på äl-stickan idag så hoppas en stegring är på gång. :)
  • WanderChild
    Teresee skrev 2018-09-11 19:46:23 följande:

Idag fick jag mens, ÄL+9 och alltså alldeles för många dagar för tidig. Hoppet sa att det kunde vara nidblödning - men det känns som att det är för mycket blod. Faaan...

Surt :(. Va precis samma för mig, hade brun/beiga flytningar från äl+6 o lite stickningar så trodde det va nidis. Men så på äl+8 kom mensen :(. Aldrig haft varken spottings eller så tidigt mens innan. Men men, vi får kortare väntan till nästa försök o slapp gå o fundera kring BIM :). Har en liten tes om att det kanske kan va så att ägget försökt fästa eller faktiskt fäst men ngt varit fel o därför har kroppen reagerat o stött ut allt direkt, men vet inte, min egen fundering bara.
  • WanderChild
    Gulletussan82 skrev 2018-09-12 12:05:17 följande:

Är det så? Jag tempar men visste inte att det var helt säkert det heller, bara att hoppas att det har tagit sig nu då :) för jag har haft tempstegring, tack!

Ja med tempning kan du veta säkert! :) Vet ej hur Flo funkar, men rekommenderar appen Fertility Friend, den hjälper till med beräkning och markerar när den märker att äl skett. Jag fick inte äl på 65 dagar efter pillerstopp men när äl väl kom så prickade appen in den exakt!
  • WanderChild

Fick gå tillbaka 10(!) sidor innan jag hittade en version av BIM listan som gick att kopiera. Såg att nån kopierat den på vägen men den låg i citat så gick ej att kopiera. Uppdatera om ni fallit bort!

Förra cykeln var första efter p-pillerstopp o blev ca 70 dagar lång och mensen kom redan på äl+8! Nu på cd13 i denna cykeln är äl redan på gång igen nu! :D Fick starkt streck på dagens sticka så äl borde komma i morgon eller lördag (förra cykeln fick jag starkt 2 dagar). Hoppas dock att äl hellre kommer senare än tidigare då mannen är bortrest och kommer hem i morgon kväll ;). Oavsett borde BIM om jag räknar på någorlunda normal lutealfas denna gången bli runt 29/9, kul att vi är många den dagen!

2/9 - Mantan , puffen2009, MammaPolly, novemberregn

3/9 - Lilla Lina, Ardnas89, Pemsan

4/9 - kiwibear, ero13

5/9 - Sirest01, Miichaella

6/9 - MaalinJ, månflicka

7/9 - Sanfo1, Lala90, Noraaaaaaa18, Kstadtjej87

8/9 - Kira16, Nr2år2019, Canama, tinz

9/9 - mumintroll, Periksson90, Kkm, Blomma10, brallison

10/9 - Anno89 , Carola18

11/9 - onlyme86, Linepj, smultronsmula, Nova92

12/9 - KSRG8887, minimera

13/9 - Tessaloniki

14/9 - Teresee

15/9 - lyckligast80

16/9 - Lola90

17/9 - EmmalinneaS, korvstroganoff, Thesss, Laurenskan

18/9 - NiniBy, Missempi

19/9 - carolol

20/9 - Ejjami

21/9 - Ettlitetsyskon, Heilena, IBS, Sobika, Isstormen

22/9 - Gulletussan82, vestliii

23/9 - franksmatte, Amne18

24/9 - Issari

25/9 - Skuggviol, Sariiparii , AliceJuni, Pixma

28/9 - Honsomlängtar, Frunochmamman, NiMi12

29/9 - Bambinoo, Jagerika, JenniB, Dinofantast, Piffan87, WanderChild

30/9 - Em0ma maalinJ, Snöflingan28

PLUS-listan:

30/8 - H1ssa (BIM -4)

1/9 - Poison88 (BIM-3), jenniiifer95 (BIM-3)

2/9 - EnBlivandeWestring (BIM-5)

6/9 - Periksson90 (BIM-3)

7/9 - Buffsie (BIM-1), KSRG8887 (BIM-5, ÄL+10)

8/9 tinz (BIM)

11/9 Bondjäntan (BIM-2)

• WanderChild
    Ebbastina89 skrev 2018-09-14 13:01:26 följande:

Någon mer som känner igen sig på symptom som jag skulle beskriva som brännnade i nedre delen av magen?

BIM om en vecka och såhär har jag aldrig känt innan...

Fick typ mensvärk på äl+6 förra cykeln o sparsamma beiga flytningar så trodde på nidis. Det höll i sig i 2 dagar. Sen på äl+8 kom mensen :(. Aldrig haft så kort lutealfas innan men va första äl sen p-piller så kroppen va nog ur balans. Men, det kan som sagt också va att man känner när ägget fäster när man känner så!
  • WanderChild
    Pixma skrev 2018-09-19 13:38:11 följande:

Och där kom mensen...en vecka för tidigt!?! Första försöket, så kanske hormonerna inte riktigt ställt in sig...aja, hoppas på nästa månad då.

Hade samma förra månaden, också första försöket o mensen kom på äl+8. ?Fördel? att man sparar en hel veckas väntan på nästa äl när det ändå inte tagit sig ;).
  • WanderChild

Ännu en här som fick mens idag :( Äl+6! Förra kom på äl+8 så mina progesteronnivåer är helt off! Har googlat och har även andra tydliga symtom på just det. Det märkliga är dock att jag har klockren tydlig äl med både stegring, känningar, mjuk tapp och tempökning.

Tänkte skaffa munkpeppar och progesteronkräm till nästa försök. Nån som har några andra bra tips eller råd? Känns rätt deppigt just nu att ägget inte ens får en chans att fästa :(((.

• WanderChild
    MaalinJ skrev 2018-09-21 15:42:43 följande:

Jag har haft likadant tidigare. Fick mens runt äl+6 - äl+8. Det ligger alldeles för tätt. Tog upp detta med min läkare och han ställde om livmodern för mig. Tog ett lökamedel jag fick ta i några dagar och när jag slutade med den så kom mensen efter 3 dagar tror jag att det va. Efter det så har det fungerat bra. Min cykel hamnade på 28 dagar och jag får äl på dag 14.

Hur gjorde han när han *ställde om livmodern*? Hur länge fick ni försöka på egen hand innan du fick hjälp? Blir det inte bättre med munkpeppar o progkräm nästa cykel så ska jag också söka hjälp. Är dock rädd att bli bortviftad eftersom vi *bara* försökt sen juni... Men får väl ta i lite med månaderna, det är ju rätt uppenbart att vänta ett år som de brukar säga inte kommer hjälpa om mensen kommer så tätt efter...
  • WanderChild
    MaalinJ skrev 2018-09-21 23:48:39 följande:

Kommer inte ihåg vad behandlingen hette. Men den fick jag ju hjälp med av min vanliga läkare på vårdcentralen. Googla på att ställa om livmodern. Tror det kommer upp då. Jag har pcos och min mens hade krånglat länge så jag bokade tid med min läkare där vi tog upp detta och då sa jag bara att jag hade läst om en sån här behandling och ville ha hjälp med min cykel. Han forskade lite i det och ringde kvinnojouren eftersom han själv inte är så insatt i just det område. Sen skrev han ut det direkt så det va inga problem! Han kunde dock inte hjälpa mig längre än så så hade vi inte lyckats bli gravida efter det heller så fick vi gå vidare med en utredning på fertil kliniken å där är vi idag tyvärr. Men just den behandlingen va inga problem för han att skriva ut. Hade jag varit du så hade jag ringt å rådfråga på din vårdcentral och förklarat läget å sagt som det är och bokat tid till din läkare och sagt att du vill ha detta utskrivet.

För att få hjälp av fertil kliniken va vi tvungna att ha försökt själva i 6 månader. Fick tid för dom första testerna nu på måndag.

Tack för ditt svar! Ska googla på det!! Hoppas det tar sig för er snart <3
  • WanderChild
    NiMi12 skrev 2018-09-29 18:30:57 följande:

Spännande :) Jag har inget emot tvillingar. Min mamma är tvilling, tvåäggs, vet inte om det är ärftligt :)

Tvåäggs är ärftligt på mammans sida. Enäggs inte ärftligt alls. Jag har också flera tvillingpar i familjen så chansen/risken finns för mig med!
Svar på tråden Vi med Bim September 2018