• Amerigo

Skambud eller realistisk?

Jag och sambon har kollat på ett hus och känner att vi behövt lite input vad gäller bud.

Huset ligger ute för ca 250.000kr, huset saknar vatten och avlopp och elen i huset måste dras om.

Utöver detta behöver ALLA fönster bytas (huset har vandaliserats och många är sönder och de som inte är sönder har "satt sig" och går därmed inte att öppna, fönstren har stått öppna i ca 10år så huset har ju tagit stryk, såklart). Golvet i entren är delvis uppruttet och det är hål ner till källaren. Taket är också delvis uppruttet och hela måste bytas.

Som om inte det vore nog är hela huset belamrat med saker, från väggar till tak och utspridda över hela golven och säljaren har inte för avsikt att rensa innan försäljning och huset säljs med friskrivning.

Just nu ligger ett hus längre upp på gatan till salu där högsta bud just nu är 250.000kr (husen i området brukar gå på mellan 200-600.000kr).

Med tanke på alla dessa fel och att det skulle kosta över 300.000kr innan man ens kan flytta in tycker vi att 250.000kr är alldeles för högt och hade tänkt lägga ett bud på 50.000, är detta ett "skambud" eller är det säljaren som begär ett rejält överpris?

• Svar på tråden Skambud eller realistisk?
  • BuoBä
    Bondbönan skrev 2018-08-08 15:34:58 följande:
    Jag skulle definitivt lägga ett skambud. 

Men de som skriver att man ska jämna med marken och bygga nytt, har aldrig byggt hus. 
    Fördelen med att renovera ett befintligt hus är att du får bo där under arbetets gång (massor med pengar att spara), bygger man nytt måste man bo någon annanstans fram till slutbesiktningen och så blir det inga "jag kan inte sova, så jag lägger lite golv". 

Men det hänger ju på stommens skick, så kolla den. Att fönsterna har varit trasiga är faktiskt ett mindre problem än om taket läckt. Sedan om huset är äldre, så var det inte ovanligt att fönster inte gick att öppna, de ska vara så eftersom beslag var dyra. 

Sedan finns det en fördel med att det inte finns avlopp, i kan då installera ett bättre system än det helgalna "låt oss bajsa i dricksvatten". 

Klart man _kan_ bo i ett hus utan vatten och avlopp där man riskerar att rasa genom golvet och ner i källaren, men det är knappast att rekommendera...
  • Bondbönan
    BuoBä skrev 2018-08-08 15:45:35 följande:
    Klart man _kan_ bo i ett hus utan vatten och avlopp där man riskerar att rasa genom golvet och ner i källaren, men det är knappast att rekommendera...
    För det är ju helt omöjligt att inte gå på golvet i entrén? Och det är helt omöjligt att renovera ett rum att bo i under resten av renoveringen?

Och ja, det går utmärkt att bo utan avlopp och vatten, det har jag gjort nu i över 10 år. 
  • Amerigo
    Åsa skrev 2018-08-08 13:38:47 följande:

Jag hade uppfattat det som ett skambud. För 50' får du inte en tomt på de flesta håll. Men jag vet inte om det finns tomter/hus i 50'-klassen på er ort, då kommer det kanske i ett annat läge. Ett totalt renoveringsobjekt här på orten (nivå billigare att riva och bygga nytt än att fixa) gick för 3,5 miljoner.

Men har ni ändå inte råd/vill lägga mer än 50' då ni räknar med kommande kostnader förlorar ni väl inget på att försöka. Säljaren kan ju inte säga mer än nej. Jo, h*n kan bli irriterad och vid lika (högre) bud sälja till någon annan, men är det här ert tak för objektet ligger så riskerar ni inget.

Det beror helt på vart man bor, skulle vi ta en tomt där vi bor nu får man nog inget vettigt för under 500k (om det ens räcker?), som sagt, hus som är renoverade på 50-80talet i detta område går på cirkus 400k (dessa har självklart både vatten och avlopp).

Jo det är ju en risk att det blir så, att säljaren tar "illa upp" av vårt låga bud och hellre säljer det till någon annan. Tack för input!  

• Amerigo
    Bondbönan skrev 2018-08-08 15:34:58 följande:
    Jag skulle definitivt lägga ett skambud. 

Men de som skriver att man ska jämna med marken och bygga nytt, har aldrig byggt hus. 
    Fördelen med att renovera ett befintligt hus är att du får bo där under arbetets gång (massor med pengar att spara), bygger man nytt måste man bo någon annanstans fram till slutbesiktningen och så blir det inga "jag kan inte sova, så jag lägger lite golv". 

Men det hänger ju på stommens skick, så kolla den. Att fönsterna har varit trasiga är faktiskt ett mindre problem än om taket läckt. Sedan om huset är äldre, så var det inte ovanligt att fönster inte gick att öppna, de ska vara så eftersom beslag var dyra. 

Sedan finns det en fördel med att det inte finns avlopp, i kan då installera ett bättre system än det helgalna "låt oss bajsa i dricksvatten". 

Nej att bygga nytt känns som ett väldigt stort projekt (arkitekt, bygglov, osv) och därför väljer vi hellre att "reparera" det befintliga. 

Stommen är i grunden bra, sambon är inom branschen och hans bedömning är att det ser "okej" ut (sen ser man kanske inte hela sanningen innan man börjar riva i väggar och tak?)

Att fönstrena är trasiga verkar i detta fall varit en fördel, huset har inte möglat (då det ständigt luftas).

• Amerigo
    Bondbönan skrev 2018-08-08 16:01:33 följande:
    För det är ju helt omöjligt att inte gå på golvet i entrén? Och det är helt omöjligt att renovera ett rum att bo i under resten av renoveringen?

Och ja, det går utmärkt att bo utan avlopp och vatten, det har jag gjort nu i över 10 år. 

Ja damen som bodde där innan (religiös dåre). tyckte att vatten och avlopp (och el) var någon man gott kunde klara sig utan. Sambon hittade hennes "toalett" i en garderob. Det var en handikaps sits med en hink under ;)

Dock är vi lite modernare än så och tycker att toalett (och rinnande vatten) är en nödvändighet.

• Bondbönan
    Amerigo skrev 2018-08-08 18:31:23 följande:

Ja damen som bodde där innan (religiös dåre). tyckte att vatten och avlopp (och el) var någon man gott kunde klara sig utan. Sambon hittade hennes "toalett" i en garderob. Det var en handikaps sits med en hink under ;)

Dock är vi lite modernare än så och tycker att toalett (och rinnande vatten) är en nödvändighet.

Jag är i alla fall inte en religiös dåre, även om folk kallat mig för extremist, själv säger jag miljömupp. Flört

Jag menade verkligen inte att ni måste bo utan rinnande vatten, men temporärt (eller permanent som jag) kan man duscha utan avlopp och vatten ur en kran, jag använder en sådan här: www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/portabel-dusch-2000034257

Och mulltoaletter är lätta att installera. 
  • Amerigo
    Bondbönan skrev 2018-08-08 18:45:20 följande:
    Jag är i alla fall inte en religiös dåre, även om folk kallat mig för extremist, själv säger jag miljömupp. Flört

Jag menade verkligen inte att ni måste bo utan rinnande vatten, men temporärt (eller permanent som jag) kan man duscha utan avlopp och vatten ur en kran, jag använder en sådan här: www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/portabel-dusch-2000034257

Och mulltoaletter är lätta att installera. 
    Tack så jättemycket för tipset! Ja allt är möjligt bara man vill hitta en lösning :)
  • BuoBä
    Amerigo skrev 2018-08-08 18:31:23 följande:

Har ni kollat hur mycket det skulle kosta att dra in vatten och avlopp? När vi kollade upp det för ett sommarhus som med tiden blivit omringat av permanentbostäder skulle det gå på ett par hundra tusen. Det kan säkert bli både mer och mindre beroende på kommun, hur långt bort närmsta ledning är mm.

Finns det någon särskild anledning till att ni vill ha just den här tomten och inte istället köper en av de renoverade (och fortfarande snorbilliga) villorna med bättre standard? Med den prisnivån har jag väldigt svårt att tro att ni kommer spara något i långa loppet på att köpa ett ruckel, även om ni får det för 50 000.
  • Aniiee

Finns det ute på hemnet eller något? PMa mig så jag få titta isf.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Skambud eller realistisk?