• Cartellino Rosso

Risker med ovaccinerad baby

Jag och min sambo har en 2 månaders bebis som ännu inte blivit vaccinerad. Vi är bjudna på en stor släktträff och våran fråga är om vi bör stanna hemma med vår bebis eller om vi kan gå på släktmiddagen. Det förväntas komma 50 Pers.

Vad hade ni gjort?

Hur skyddar man sin baby?

Några egna erfarenheter?

Vilka sjukdomar kan vår baby råka ut för?

• Svar på tråden Risker med ovaccinerad baby
  • brallison

Det är bara upp till er att bestämma. Vi skulle stanna hemma (även med en vaccinerad bebis), då man kan få massor med sjukdomar från 50 personer, eller kan inte få nåt alls, men vi skulle hellre inte riskera.

• Drottningen1970

Man kan leva normalt även med en baby. Man behöver ju inte låta ungen vandra från famn till famn. Men självklart kan man röra sig bland människor.

Det är ju stor skillnad mot att exempelvis ta med en ovaccinerad baby till Thailand eller nåt.

• Alexi

Läs på också om vilka vaccin som ges när. Dvs en av de sjukdomar som är störst risk tex om man åker utomlands är ju mässling. Och den sprutan ges inte förrän vid 18 månader. Och väldigt få isolerar sig så länge...

• Anna60

Är det inte så att mammans amning skyddar barnet genom mammans immunförsvar? Om mamman ammar alltså? För min del hade det inte varit någon fara. Däremot hade jag inte tillåtit folk att bära omkring på babyn hur som helst. Enbart en förkylning kan krångla till livet för en så liten.

• Meriall

Det är nog förkylning som är störst risk oavsett vaccin. Din bebis har ett visst skydd mot sjukdomar du är vaccinerad emot från graviditet och ev amning.

• Meriall

Jag hade gått dit och låtit bebisen sova i vagnen och att ingen sticker in huvudet och hostar på den. Man kan titta på lite avstånd. Om du ska mata så gå undan lite i ett annat rum.

• elsi

Jag skulle gå på festen men se till att skydda bebisen från alltför närgångna människor. Bebisar kan vistas i samhället innan de är vaccinerade och även om de utsätts för smittrisk. Under RS-säsong behöver man vara extra försiktig men nu på sommaren/tidig höst går det alldeles utmärkt att ha bebisen med bland folk. 

När man sen får barn nummer 2 eller 3 så sitter man plötsligt på gymnastikuppvisning eller julavslutning på förskolan med sin en månad gamla bebis och inser att livet går på. 

• Trippelmamma76

Visst är det så, men sedan är det ju mestadels bebisar med äldre syskon som ligger inlagda på sjukhus pga Rs-virus...

elsi skrev 2018-08-13 11:39:24 följande:

Jag skulle gå på festen men se till att skydda bebisen från alltför närgångna människor. Bebisar kan vistas i samhället innan de är vaccinerade och även om de utsätts för smittrisk. Under RS-säsong behöver man vara extra försiktig men nu på sommaren/tidig höst går det alldeles utmärkt att ha bebisen med bland folk. 

När man sen får barn nummer 2 eller 3 så sitter man plötsligt på gymnastikuppvisning eller julavslutning på förskolan med sin en månad gamla bebis och inser att livet går på. 

• cb66

Det  bästa är om ni kan stänga inne bäbisen i en kuvös fram till 7 års ålder. 

• Glinda från Oz
    cb66 skrev 2018-08-13 13:40:29 följande:

Det  bästa är om ni kan stänga inne bäbisen i en kuvös fram till 7 års ålder. 

• elsi
    Trippelmamma76 skrev 2018-08-13 12:44:26 följande:

Visst är det så, men sedan är det ju mestadels bebisar med äldre syskon som ligger inlagda på sjukhus pga Rs-virus...

Det är mycket möjligt, och det beror ju på att man inte kan ställa hela livet på vänt för att ett nytt barn har fötts. Syskonen finns ju de också och deras behov ska också fyllas. 

Är man försiktig och inte låter alla peta hur som helst på bebisen så går det att leva ganska vanligt och träffa folk även med en bebis. Jag har själv fått båda mina barn i värsta RS-tiden och yngsta var dessutom lätt prematur. Men livet fortsätter och man gör det bästa av det. 

Vill man gå på bjudning tycker jag inte att man ska avstå bara av rädsla för att bebisen ska smittas i alla fall.
  • nernu

Tre månader är väl en generell rekommendation att vänta med folksamlingar. Men det är ju inte värsta rstiderna. Problemet är väl att det kan vara svårt att hålla släkten borta från en ny bebis.

• Jsv17

Vi väntade med alla folksamlingar tills vår son var 3mån, men då är han ju född mitt i värsta rs-tiderna. Även efter det framåt vårkanten så bar jag honom i sele eller sjal på släktkalas eller större event, då undviker man smidigt ?får jag hålla? frågorna och då är folk inte så närgångna. Hade jag varit ni, så hade jag gått men burit min bebis i sele/sjal och som någon ovan sagt gått undan vid matning och liknande och sedan behöver man ju inte vara den som stannar längst utan man kan ju röra sig hemåt tidigt.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • phillipha

Första barnet - vi gick knappt till ica och träffade inte kusinerna som gick på dagis på nära 3 månader.

Andra barnet - vi gick på/hade kalas där det fanns andra barn redan efter någon vecka. Vi hade ju ett dagisbarn hemma, storebror var 3 år. Men vi undvek stora folksamlingar i typ 2 månader.

Tredje barnet - hon gick på stormiddag på restaurang när hon var sju dagar och på jättebröllop när hon var 11 dagar samt bodde på hotell. Vi åkte till kolmården när hon var några veckor gammal, ja hon följde helt enkelt med iss överallt hela tiden och vi undvek inget eller ens reflekterade alls över det. Livet gick ju vidare.

Alla barnen har fått sina vacc som de ska och ingen har blivit sjuk tidigt i livet. Hade jah varit dig hade jag inte ens funderat över att inte pga ovaccinerad, jag hade gått!

Svar på tråden Risker med ovaccinerad baby