• elsi

Risker med ovaccinerad baby

Jag skulle gå på festen men se till att skydda bebisen från alltför närgångna människor. Bebisar kan vistas i samhället innan de är vaccinerade och även om de utsätts för smittrisk. Under RS-säsong behöver man vara extra försiktig men nu på sommaren/tidig höst går det alldeles utmärkt att ha bebisen med bland folk. 

När man sen får barn nummer 2 eller 3 så sitter man plötsligt på gymnastikuppvisning eller julavslutning på förskolan med sin en månad gamla bebis och inser att livet går på. 

• elsi
    Trippelmamma76 skrev 2018-08-13 12:44:26 följande:

Visst är det så, men sedan är det ju mestadels bebisar med äldre syskon som ligger inlagda på sjukhus pga Rs-virus...

Det är mycket möjligt, och det beror ju på att man inte kan ställa hela livet på vänt för att ett nytt barn har fötts. Syskonen finns ju de också och deras behov ska också fyllas. 

Är man försiktig och inte låter alla peta hur som helst på bebisen så går det att leva ganska vanligt och träffa folk även med en bebis. Jag har själv fått båda mina barn i värsta RS-tiden och yngsta var dessutom lätt prematur. Men livet fortsätter och man gör det bästa av det. 

Vill man gå på bjudning tycker jag inte att man ska avstå bara av rädsla för att bebisen ska smittas i alla fall.
Svar på tråden Risker med ovaccinerad baby