Hur planera föräldraledighet?
humlan00 skrev 2018-08-19 22:36:56 följande:
Behöver tips på hur man smartast lägger upp sin föräldraledighet?
Nått man ska tänka på som är lätt att missa första gången man gör det?
Väntar första barnet.
Sist var jag hemma i drygt ett år; till en början tog jag då ut fyra- fem dagar i v till jag insåg att det var ganska mycket (för det systemet och att få dagarna att räcka) och sänkte sedan till två-tre. En viktig sak att tänka på som fortfarande gäller är att efter barnets ettårsdag måste den som är hemma ta ut fem dagar i veckan för att behålla sgi. Så om du/ni ska vara hemma i mer än ett år, se till att beräkna så ni har dagar för det. Totalt var vi hemma cirka tjugo månader varav en dubbelmånad när vi reste (som säkert kombinerades med uttag av semester osv).
Annat som är bra att tänka på är det ekonomiska; vi gjorde t e x om till gemensam ekonomi och förde över alla pengar till gemensamma konton efter att våra egna räkningar dragits av, vi sparade även ett par tusen var på egna konton som vi kunde spendera på egen hand. Det var skönt att slippa tänka på hur mkt vi lagt ut vardera osv, speciellt också med tanke på att vi har olika inkomster men jag vet andra som kör separat ekonomi som verkar funka för dem.
Den individuella ekonomin innebär inkomst- och pensionsbortfall för den som är hemma. Jag personligen har prioriterat tiden hemma med barnet men kan funderar samtidigt på vad det finns för knep att utjämna de ekonomiska skillnaderna om man är två. Som sgi-systemet är uppbyggt nu får man ta ut noll eller sju dagar i veckan under barnets första år, därefter måste man ju ta ut fem dagar i veckan. I vårt fall planerar vi att byta därikring och då tar min partner ut fler dagar under kortare tid och får alltså i regel ut mer pengar och pension etc. Är ni gifta kan t e x en partner överföra sina pensionspengar ppm under perioden den andra är hemma för att kompensera - hur mkt det ger i praktiken är dock oklart. Jag kände inte till möjligheten sist så inget vi gjorde då. Finns säkert fler såna typer av möjligheter som förhoppningsvis andra kan tipsa om!