• Blåstjärna

BF maj 2019

Hej!!

Har tyckt att de varit så bra med alla dessa BIM trådar att man kan följas åt och diskutera och stötta varandra. Så nu när jag äntligen plussat så tänkte jag att jag skapar en tråd då det inte fanns någon för maj 2019 ännu.

Kort om mig:

29 år

Gift

Första barnet (andra graviditeten, första slutade dessvärre i MA v 12 i okt 2017)

BF någonstans mellan den 29 apr till den 1 maj. (Har ej varit his BM ännu)

Självklart är jag orolig för missfall igen, men de hör väl till att vara lite orolig har jag förstått.

Kul om det är fler som vill följas åt!

• Svar på tråden BF maj 2019
  • Anga

Välkomna alla nya & grattis!

När ska ni berätta till era jobb att ni är gravida? Vilken vecka & varför?

• Milyana
    Anga skrev 2018-08-28 14:59:53 följande:

Ganska sent hoppas jag! Hade nämligen tänkt byta jobb.. Får ha stora bylsiga tröjor haha

Beror såklart på hur man mår också, svårt att dölja om man tex kräks mycket ju
  • Tess83

Hej!

Jag plussade på bim -2 i söndags och bör ha BF runt 5/5. Jag är 35 år, gift och det här är min första graviditet. Känns helt otroligt härligt och är samtidigt så orolig för MF som verkar så vanligt i början. Pendlar liksom mellan lycka och oro.

• Charline

Hej,

Är gravid igen, plusade förra veckan. BF planerat 2 maj, men detta är mitt tredje graviditet. Har haft 2 missfall tidigare, i januari 2017 (7+4) och oktober 2017 (6+4) och jag är livrädd för en tredje mf. Vågar inte ens vara glad ????

Någon annan som lever samma sak?

Har ni fått någon extra hjälp eller bra svar från barnmorskor?

Tack för hjälpen

• nuärdetvårtur
    Charline skrev 2018-08-29 10:39:36 följande:

Hej,

Är gravid igen, plusade förra veckan. BF planerat 2 maj, men detta är mitt tredje graviditet. Har haft 2 missfall tidigare, i januari 2017 (7+4) och oktober 2017 (6+4) och jag är livrädd för en tredje mf. Vågar inte ens vara glad ????

Någon annan som lever samma sak?

Har ni fått någon extra hjälp eller bra svar från barnmorskor?

Tack för hjälpen

Hej! Vi är i väldigt lik sits. Jag är i v4+0 idag och har BF 7 maj. Hade MA som upptäcktes i v 10 i dec 2017 och nästa grav var ofostrig (upptäcktes 7+2 i mars 2018). Jag är också livrädd, dessutom redan haft en liten blödning i lördags, har superkort lutealfas så det kan ha varit en genombrottsblödning. 

Jag har fått extra VUL + ett tidigt läkarbesök redan imorgon (för att få progesteron, ev trombyl o levaxin). Har du fått någon extra hjälp? 

Håller tummarna för oss båda. 
  • Kramardig

Hej! Hoppar in i den här tråden även om jag just nu är osäker på om jag är gravid eller fått missfall. 

Min historia:

Hade beräknat mens torsdag 23/8 men på onsdagmorgon så vaknade jag tidigt och kände att jag måste göra ett gravtest (även fast jag verkligen väntade på mensen) och jo visst, ett svagt svagt streck kom fram! 

Torsdag hade jag lite mensvärk men tänkte inte mer på det. 

Fredagmorgon hade vi sex och efteråt fick jag världen värk! Det gjorde ont i kanske 5-10min och jag grät pga smärtan. Efteråt så kom det lite blod på pappret när jag var på toa, satte i en tampong och bytte under dagen. Ingen tampong var full i blod men det var ju ändå blod på tampongen. Både färskt, två små miniklumpar och tillslut lite brun-aktigt. Sen dess har det inte kommit nå mer blod. Men jag var i alla fall säker på att det var missfall. 

Jag har de senaste dagarna börjat känna ett svagt illamående och idag tog jag ett nytt gravtest och det blev positivt direkt! Väldigt starkt! 

Men då har jag ändå läst mig till att det kan visa positivt länge, trots missfall. Så just nu vet jag inte alls om jag är gravid eller inte. Jag känner mig matt i kroppen av att inte veta, och att jag har nytt jobb (tredje veckan) gör ju inte saken bättre. 

Ringde till vårdcentralen igår men hänvisades vidare till barnmorskemottagningen, som jag ringde idag. Hon sa att jag måste kontakta gyn då de inte kan göra något. Såklart fick jag ingen tid hos gyn, inte ens en tid att bli uppringd på. Så nu är jag fruktansvärt less. 

Med mina två tidigare graviditeter har jag mått fruktansvärt illa och vill nu isf få Lergigan comp utskrivet fort som bara den, om jag är gravid. Annars kommer jag aldrig klara av att arbeta ens. 

• Kramardig
    Anga skrev 2018-08-28 14:59:53 följande:

Om det visar sig att jag är gravid så vill jag berätta så sent som möjligt då jag har ett nytt jobb. Men med tanke på mina tidigare graviditeter så kommer jag må piss och då tror jag inte att jag kommer kunna hålla det hemligt speciellt länge. Kräks
  • Charline
    nuärdetvårtur skrev 2018-08-29 10:51:58 följande:

Hej! Vi är i väldigt lik sits. Jag är i v4+0 idag och har BF 7 maj. Hade MA som upptäcktes i v 10 i dec 2017 och nästa grav var ofostrig (upptäcktes 7+2 i mars 2018). Jag är också livrädd, dessutom redan haft en liten blödning i lördags, har superkort lutealfas så det kan ha varit en genombrottsblödning. 

Jag har fått extra VUL + ett tidigt läkarbesök redan imorgon (för att få progesteron, ev trombyl o levaxin). Har du fått någon extra hjälp? 

Håller tummarna för oss båda. 

Hej, tack för meddelandet, det hjälper att inte känna sig ensam!

Fick tyvärr inget extra hjälp ännu men jag hoppas jag kan få det nästa vecka när jag ska träffa BM. Pratade med BM i telefon i måndags och jag fick bara som svar att ?vi får vänta och se?.

Tredje gången gillt säger man så vi får hoppas på de bästa båda två!
  • lindabinda

Jag kommer nog vänta ganska länge med att berätta. 

I min förra graviditet hade jag lätt kunnat vänta till v 26-27 med att berätta eftersom magen knappt syntes. Berättade dock i v 13 då.
    Jag antar att magen kommer synas mycket tidigare denna gången, så v 15-20 någonstans kanske är bra att avslöja.

Mitt mål just nu är bara att ta mig till v 12-13 då missfallsrisken sjunker och jag har fått göra KUB eller NIPT. Sen får vi väl se vad som händer.

Hur ställer ni er andra till dessa test, kommer ni göra Kub eller nipt?

Svar på tråden BF maj 2019