• Jsv17

Går inte upp i vikt

Här tror jag det viktigaste är, mår hon bra? Är hon pigg och full av energi? Då hon faktiskt växer på längden och inte är tillväxthämmad på något sätt så kanske hon är naturligt smal? Alltså BVCs viktkurva i all ära men vi alla människor är olika hon kanske har dels hög ämnesomsättning, precis som sin pappa, och naturligt smal i kroppen? Ibland om han är ett väldigt aktivt barn, så är de smalare också då fe rör sig så mycket, och jag brukar säga försök göra kalorität mat, men ni har ju redan hjälp av dietisten så skulle ni behöva ändra något är nog hen bättre till hjälp där.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17
    Markellusfru skrev 2018-08-23 15:40:38 följande:

Hon mår väldigt bra, hon har mycket energi och är en otroligt pigg och glad tjej. Hon är ju aktiv under hela dagen med att både gå, krypa och leka. Hon har varit rätt slank sen hon föddes, och hon har endast varit sjuk en gång, då hon fick infektionen och då hade pappan halsfluss och jag hade en jobbig förkylning så det var nog vi som smittade. Men det är ju därför också vi inte hade kollat upp henne förut, för bvc tyckte hon var så pigg å glad å frisk, men sen när man kom till sjukhuset tyckte läkaren att hon började växa sämre. (vid varje bvc besök frågade jag om vi borde kolla upp varför hon inte gick i vikt men dom sa nej det behövs inte). Men nu får hon mycket potatis, ägg, kött å fisk och jag lägger även till rapsolja och lite majonäs. Systern min tycker jag ska lägga till lite grädde eller smör å. Men som sagt hon är väldigt pigg å glad och full av energi.

Då tror jag inte att det är något allvarligt utan så hon är naturligt, kanske om hon har hög ämnesomsättning behöver hon lite fetare mat, min brorsdotter är också smal och verkar behöva mer men det är svårt att få i henne mer mängd och där blandar de lite smör i gröten på morgonen och lite extra grädde och rapsolja i all mat, de kör i en extra tesked olja även om de kör på en köpt burk och hennes viktuppgång har blivit lite bättre då, så definitivt värt att prova
  • Jsv17
    Markellusfru skrev 2018-08-23 17:39:03 följande:

Vad härligt att det har funkat för dom, då finns det hopp än ???? för det har varit en jobbig tid för läkarna har nästan lagt mer fokus på att problemet ligger hos oss och inte att hon kanske bara är en smalare tjej. Såklart uppskattar jag dietisten och proverna de tog men de undrade mer om vi behövde extra stöd och inte klarar av att själva mata henne, vilket gjorde mig lite förbannad. För hon har alltid ätit bra mängdvis, men hon har inte gått upp någe (typ 150-200 gram per månad), och jag förklarade för dom att det inte är mängden som är problemet. Sen tyckte dom att hon fick ersättning lite för länge (har ätit både mat och ersättning sen hon varit 6 månader men hon fick väl för mycket ersättning och för lite 'mat' mat, vilket vi gav då hon hade svårt att acceptera konsistens). Så nu när man kört stenhårt och följt direktiven och hon ändå inte går upp tycker jag väl att dom kanske borde hålla med om att hon eventuellt är lite smalare än andra barn. Sen började hon gå för 2 veckor sedan men har gått med hjälp av gåstol och sådant i nästan 2 månader.

Fast det är väl ganska vanligt att man ger ersättning/ammar och ger mat ibland i ganska stor utsträckning fram till runt året? Alla barn anpassar sig ju till mat olika fort? Min son valde bort amningen själv (tappade totalt intresset) när han kom igång att äta så vi slutade amma vid 8mån, och jag har vänner som delammat/matat ersättning länge. När de börjar gå finns det ju barn som tom tillfälligt tappar i vikt då de ju helt plötsligt förbränner mycket mer, verkar ju konstigt med dietisten? Vad är det för utgångspunkt att ni inte skulle kunna mata henne?! Har ni provat kalorie tätare mat, alltså ha smör i gröten, slå på extra olja och grädde i det ni gör till henne så att den mängden hon äter ger mer energi? Som sagt om hon är pigg och växer, men klart hon ska ju öka i vikt, men det kommer hon göra tror jag men kanske inte lika fort som man kanske önskat men tycker inte det låter som det är något som är fel, men jag är ju heller ingen läkare.
  • Jsv17
    fanola skrev 2018-08-25 00:25:53 följande:

Lästde denhär tråden och såg det du skrivit.. Har en 6-månaders som inte går upp så bra i vikt. Är de osaltat smör man bör använda i gröten?

Jag är ingen läkare men jag gjorde så med min son när han åt lite dåligt en period här när det var så varmt och min bror med goda resultat och på BVC reagerade de iaf inte på det när jag sa det. Jag använde osaltat smör.
Svar på tråden Går inte upp i vikt