Markellusfru skrev 2018-08-23 17:39:03 följande:
Vad härligt att det har funkat för dom, då finns det hopp än ???? för det har varit en jobbig tid för läkarna har nästan lagt mer fokus på att problemet ligger hos oss och inte att hon kanske bara är en smalare tjej. Såklart uppskattar jag dietisten och proverna de tog men de undrade mer om vi behövde extra stöd och inte klarar av att själva mata henne, vilket gjorde mig lite förbannad. För hon har alltid ätit bra mängdvis, men hon har inte gått upp någe (typ 150-200 gram per månad), och jag förklarade för dom att det inte är mängden som är problemet. Sen tyckte dom att hon fick ersättning lite för länge (har ätit både mat och ersättning sen hon varit 6 månader men hon fick väl för mycket ersättning och för lite 'mat' mat, vilket vi gav då hon hade svårt att acceptera konsistens). Så nu när man kört stenhårt och följt direktiven och hon ändå inte går upp tycker jag väl att dom kanske borde hålla med om att hon eventuellt är lite smalare än andra barn. Sen började hon gå för 2 veckor sedan men har gått med hjälp av gåstol och sådant i nästan 2 månader.
Fast det är väl ganska vanligt att man ger ersättning/ammar och ger mat ibland i ganska stor utsträckning fram till runt året? Alla barn anpassar sig ju till mat olika fort? Min son valde bort amningen själv (tappade totalt intresset) när han kom igång att äta så vi slutade amma vid 8mån, och jag har vänner som delammat/matat ersättning länge. När de börjar gå finns det ju barn som tom tillfälligt tappar i vikt då de ju helt plötsligt förbränner mycket mer, verkar ju konstigt med dietisten? Vad är det för utgångspunkt att ni inte skulle kunna mata henne?! Har ni provat kalorie tätare mat, alltså ha smör i gröten, slå på extra olja och grädde i det ni gör till henne så att den mängden hon äter ger mer energi? Som sagt om hon är pigg och växer, men klart hon ska ju öka i vikt, men det kommer hon göra tror jag men kanske inte lika fort som man kanske önskat men tycker inte det låter som det är något som är fel, men jag är ju heller ingen läkare.