Inlägg från: Kasperina |Visa alla inlägg
  • Kasperina

Desperat! Han äter inte!

Börja med att få upp blodsockernivån (är det tips jag fick från BVC när barnen varit sjuka och varit dåliga på att komma igång med ätandet igen).
    När dottern var runt året stötte jag sirapskakor i mortel och lät henne leka med.
    Glass kan man också prova, det är gott att äta om det gör ont i munnen.
    Prova gröt med kaksmulor eller ngt annat sött och fett, men har han ont i munnen kanske du ska fokusera på riktigt kall mat. Gurkstavar som legat i kylskåpet? Frysta bananbitar? Blanda med små bitar av skinka eller annan mat som kan ätas kall.

• Kasperina
    erijon skrev 2018-09-02 12:10:35 följande:
    Tack för tipset. Klämmis med frukt eller yoghurtsmoothie går ofta ner. Men det är ku också rätt lite kalorier och durt aom attans i längden. Han har liksom vart såhär i ungefär två veckor, varken bättre eller sämre. Ibte sjuk i bemärkelsen feber eller särskilt hängig, bara magvägrat i princip. Äter riktigt dåligt vid varje mål.

Frustrerande i längden, och blir wn ond cirkel att man vid varje måltid blir ledsen för att inget duger eller funkar.
    Det de sa till mig var att det kan bli en ond cirkel, att de inte äter tillräckligt för att orka äta, därför är något med fett och socker bra, tex kakor, eller glass och sedan mata på med riktig mat.
    Å andra sidan kan det ju vara enbart tänderna, då är det bättre med kall mat som är lättuggad.
  • Kasperina

Tanken är inte att låta honom leva på kakor utan att ge honom det så att han orkar äta mat. Om du tror att han vägrar för att han inte vill så kommer kakor inte att hjälpa. Om det är för att han inte orkar eller inte kan, så kan det hjälpa.
    Är det för att han har ont i munnen borde glass och sedan kall mat fungera.

Svar på tråden Desperat! Han äter inte!