• molly50

Får ej komma på bonusbarnets kalas- i lägenheten där jag bor

Anonym (Anonym) skrev 2018-09-03 11:33:33 följande:

Jo men nu har min kille erbjudit sin lägenhet eftersom han bor mer än dubbelt så stort. 

Jag hade såklart blivit ledsen om jag inte hade fått komma till sonens kalas hemma hos henne- men jag hade aldrig krävt att få komma eller försökt bjuda in mig med armbågen. Var person måste få bestämma själv i sitt egna hem.

Min kille är ledsen över att det blev en sån stor grej men säger att han är på hennes sida och säger att han förstår henne eftersom han tycker synd om henne då hon är så besviken över separationen.

Jag tycker det låter som dåliga ursäkter från hans sida.
    Jag tycker du ska fråga vad han egentligen vill med dig. Hur länge tänker han gå och ha dåligt samvete över att han lämnade sitt ex?
    Det har ju trots allt gått flera år och hon har dessutom en ny.
    Om han inte kan ge dig ett vettigt svar på det så tycker jag du ska lämna.
    Så länge han fortsätter låta sitt ex diktera villkoren så här så lär det fortsätta.
    Om han inte sätter ner foten åt henne.
    Hon verkar omogen som gråter krokodiltårar över det här.
    Men även han gör ju fel som beter sig som en mes gentemot henne.
    Hur ska det bli om ni bestämmer er för att flytta ihop på riktigt sen då?
    Ska han fortsätta låta henne få bestämma om du ska vara med på barnets kalas i er lägenhet då med?
    Det hade i alla fall inte jag accepterat.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (nix) skrev 2018-09-04 16:13:09 följande:
    Det är ju faktiskt ts som försöker pissa revir och tränga sig på sin särbos sons kalas där hon inte har något att göra. Bra att sonen fick fira med både mamma och pappa.
    På vilket sätt då? Jag har inte fått uppfattningen att hon har försökt bjuda in sig själv på kalaset eller så.
    Hon har väl bara hjälpt till med planeringen.
    Det tycker jag inte är att "pinka in revir".
    Att däremot,som mamman,kräva att TS uteblir från festen,gråtandes krokodiltårar,det tycker jag är att pinka in sitt revir.
    Och TS kille är en riktig mes som inte kan säga ifrån utan skyller på att "det är synd om henne" för att han lämnade henne för flera år sedan.
    Hon har dessutom en ny kille.
    Det skulle vara intressant att veta vad han tycker om hennes beteende.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pope Joan II skrev 2018-09-04 17:10:17 följande:
    Mes och mes. Själv tycker jag att det mer verkar som om han inte vill säga ifrån än som om han inte skulle kunna eller våga. 
    Så kan det givetvis också vara.
    Att skylla på sitt dåliga samvete för att han dumpade henne för 5 år sedan tycker jag bara låter som dåliga ursäkter.
    Hur länge ska han ha dåligt samvete för det,liksom?
    Och hon har ju dessutom en ny.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Balans) skrev 2018-09-04 17:30:45 följande:
    Ju mer jag läst desto mer övertygad är jag att TS aldrig tidigare träffat exet, och sannolikt knappt känner sonen. Exet har inför att TS namn dykt upp i planeringen inför kalaset nog aldrig hört talas om TS.

En ganska rimlig reaktion på situationen är att önska att pappans "flamma" inte ska introduceras för alla på sonens födelsedag. Allt detta är ju såklart pappan som hanterat fel.

TA, har du och mamman träffats innan?
    De har varit tillsammans i 1 år och TS har skrivit att hon har en fin relation med sin killes son.
    Så jag tror inte att det är det det handlar om.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (ta ett steg tillbaka) skrev 2018-09-04 18:22:10 följande:
    Kanske för att du tränger dig på, dem är vana med att fira tillsammans, låt dem fortsätta med det även om dem inte är i en relation. Du kanske borde ta ett steg tillbaka jag menar känns mer som du tränger dig in och låtsas att sonen är din och DU (som inte ens är mamman) ska fixa sonens kalas då riktiga mamman är van vid det.
    Då skulle det vara intressant att veta om mammans nya fick vara med på kalaset och varför hon i så fall göt skillnad på honom och TS.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (nix) skrev 2018-09-04 19:22:14 följande:
    Jag tror att ts särbo höll med sitt ex och inte heller ville ha ts på kalaset med deras gemensamma vänner och släktingar. De har bara varit ett par 1 år och inte sambos ens.
    Då borde han ju inte ha låtit TS vara med och planera kalaset heller då.
    De har varit tillsammans i 1 år och TS har en fin relation med sin bonusson.
    Så jag kan inte förstå varför hon inte skulle ha varit välkommen på kalaset.
    Det hade,som sagt,varit intressant att veta om mammans nya fick komma och i så fall varför när nu TS inte fick det.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (squatter) skrev 2018-09-04 22:06:12 följande:

"Bonusmammor" i all sin prakt.

Lika omogna som de barn de vill ha med i sin mamma-pappa-barn lek.

Ingen tänker på pojken, som antagligen helst vill fira sin födelsedag med sin mamma och pappa. Att åtminstone den dagen få leva i illusionen av ett normalt barnliv. Utan rivaliserande kattor som ska pissa revir.

Tror inte det är lätt för föräldrarna heller, men de har ju själv skapat problemet, så att säga.

Men biomamman som gråter krokodiltårar över att TS skulle komma på kalaset är förstås inte omogen?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2018-09-05 09:31:02 följande:

Uppdatering:

Det är absolut inte så att jag och pappan umgåtts bara på hans "Pappa-lediga" dagar. Om man nu kan vända ordet så. Det har väl varit 60/ 40 utan/ med barn. Och någon månad 70/ 30. Mest pga att både han och jag har aktiva liv/ jobb. Sen så har jag valt att skynda långsamt, tex inte dykt upp alltid hos dem även om jag vetat att jag varit välkommen. Jag vill skynda långsamt och se till att de får son-pappatid för sig själva även om de inte har uttalat detta som ett önskemål. Jag vill ju vara med dem resten av livet så jag har inte bråttom. Dessutom så fick jag själv egentid med mina föräldrar trots att de var gifta tills en gick bort. 

Mammans nya var ej med på kalaset. Varför vet jag inte och det är  absolut inte min ensak att spekulera i. Däremot vet jag att han alltid är välkommen men inte har deltagit så mkt. Han är alltid trevlig liksom mamman varit innan dess. Hon och jag har inte träffats så många gånger så visserligen är det en poäng många gör, även hon och min kille. Jag kan hålla med om att vi borde ha träffats mer och det är också något jag har önskat. Hon måste väl vara intresserad av att veta vem hennes barn umgås med en stor del av sin tid? Tänk om jag var en häxa! (OK om någon tycker det här men jag gör mitt bästa). 

Jag är väldigt sårad av främst min pojkväns ryggradslösa sätt men har även förståelse för att han vill ha en fortsatt god relation med mamman. Det har funnits många skäl till att deras relation inte höll och det enda målet nu är ju såklart att absolut inte bråka med varandra för barnens bästa. Jag är så sårad för att han inte stod upp för mig och jag tycker att det är så omoget av henne att inte låta mig vara med, samtidigt är jag väl medveten om att hon alltid  kommer att finnas i hans liv och att samarbetet måste fungera. 

Det kan inte vara lätt att separera med ett barn i bilden men det är faktiskt inte mitt fel att de separerade. De har själva skapat den här situationen och de blir inte mindre separerade eller skapar ett bättre liv för sitt barn om de stänger mig ute. 

Någon sa att det var löjligt att bli ledsen för ett kalas och att jag var tramsig som hävdade mig vara en ball festfixare. Må så vara, jag kan hålla med. Men symboliken bakom är det som sårar. Här står jag och knackar på dörren hos den jag älskar, och blir inte medbjuden i gemenskapen... för att mamman skäms för att behöva förklara för de föräldrar hon inte känner att "hej det är jag som är mamman och här är pappa och där är pappas flickvän". Det är den anledning jag har fått förklarad för mig iaf. Om detta sker nu- vad blir nästa grej? Så svårt och smärtsamt. 

Förlåt mig,men vad är det för larv att mamman skäms över att behöva förklara för andra föräldrar att du är pappans nya flickvän?
    Det är väl,till att börja med,inte hennes sak utan din killes i så fall.
    Och konstigare saker har väl hänt än att föräldrar separerar?
    Jag tycker det låter som dåliga ursäkter för att de (eller i alla fall hon) vill fortsätta leva som en kärnfamilj.
    Om det här fortsätter så tycker jag du ska ta ett allvarligt snack med din kille och fråga vad han egentligen vill.
    Att man har en bra relation till sitt barns andra förälder även efter att man separerat är väl mer eller mindre en självklarhet som man får acceptera.
    Men vill man fortsätta leva som en kärnfamilj så ska man kanske inte dra in nya personer i det.
    Men inleder man ett nytt förhållande så är det väl den personen som ska komma efter ens barn och den person man ska stå upp för framför sitt ex.
    Det tog väl slut mellan dem av en anledning.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (ta ett steg tillbaka) skrev 2018-09-05 15:04:57 följande:
    men nu är det ju så att du inte vet något om deras liv utan du har bara fått en liten inledning, så take a chillpill
    Nu är det ju så att TS har berättat att inte heller mammans nya var med på kalaset. Varför har TS inte berättat.
    Men varför reagera så kraftigt på en enkel fråga?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (squatter) skrev 2018-09-05 20:21:17 följande:
    OK, nu vet jag att FL mest befolkas av bittra bonusmammor som slåss för sin rätt till andra kvinnors barn,  men:

Pappan har ju också sagt nej!

Asså, TS har känt pappan i 1 år. Mamman har varit sambo med sin nya kille i 1,5 år och han var inte med på kalaset.

Det är ju inte ens säkert att TS är med i bilden när de ska börja bråka om julen!!

Barn behöver stabilitet och det är väl just det mamman och pappan försöker ge sonen. Jag hoppas verkligen inte de har frågat sonen om vem som får komma till kalaset, han är för hoppsan bara sju år!

Jag fattar inte hur någon kan kräva att man ska sätta en ny partner högre än sitt eget barns välmående?
    Men har du överhuvudtaget läst TS kommentarer?
    Enligt henne så ställde sig hennes kille på biomammans sida pga sitt dåliga samvete för att han gjorde slut med henne för flera år sedan.
    Detta trots att biomamman också har en ny partner.
    Och anledningen till att biomamman inte ville ha TS med var för att hon skämdes över att få presentera sig och pappan och hans nya flickvän för de föräldrar de inte kände på kalaset. Av den anledningen sa pappan också nej.
    Inte för att han inte ville ha henne med utan för att han låter sitt ex diktera villkoren för honom och TS pga sitt dåliga samvete eller vad det nu är.
    Det behöver väl inte vara hennes sak att presentera sitt ex nya flickvän.
    Det får väl TS kille göra.

Jag tycker absolut att man ska försöka ha en bra relation till sitt barns andra förälder efter en separation.
    Och det är något man som ny partner måste acceptera. Vilket jag tycker att TS verkar göra på ett bra sätt.
    Men om man vill fortsätta leva ett kärnfamiljsliv med sitt ex så förstår jag inte varför man inleder ett nytt förhållande med någon annan.
    TS kille går ju t om på parmiddagar med sitt ex istället för TS.
    Hur länge ska hans "dåliga samvete" egentligen pågå?
    Att man sätter sitt barn i första hand är självklart.
    Men att sätta exet framför sin nya partner är inte riktigt samma sak,
    Då har man kanske inte riktigt gått vidare från sitt gamla förhållande.
    Jag tycker inte att TS ska acceptera att bli behandlad så här.
    Carpe Diem
  • molly50
    berlinmamma skrev 2018-09-05 20:40:11 följande:
    Jag håller faktiskt delvis med även om jag själv är bonusmamma :D Jag har själv vuxit upp med en splittrad familj och både svartsjuk bonusmamma och bonuspappa som krävde att komma "först". Det var jättejobbigt och relationen med mina föräldrar lider fortfarande av detta. Tänk på barnen <3 
    Fast TS har väl aldrig krävt att komma först. 
    Hon verkar ju snarare vilja att de ska ha en bra relation,både hon hennes kille,exet och hennes nya. För barnets skull.
    Det verkar snarare vara biomamman som har problem om hon inte vill ha TS med på deras sammankomster.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Elizabeth) skrev 2018-09-06 15:53:11 följande:
    berlinmamma refererar till andra som svarat i tråden och inte till ts gällande det där med att "komma först." 
    Ok. Då missförstod jag det. Ber om ursäkt för det.
    Carpe Diem
Svar på tråden Får ej komma på bonusbarnets kalas- i lägenheten där jag bor