Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-03 21:07:01 följande:
Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.
Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.
Jag kliver upp så långt innan jag ska iväg någonstans även när ungarna inte ska till skolan och således inte behöver service. Dvs, jag ägnar gärna den tiden helt och hållet åt mig själv. Badrummet (toa, dusch, hår, smink, kläder) tar ca 45 minuter bara det. Sen tar det en stund att tillreda frukost och minst 30 minuter att äta den. Jag gillar att läsa tidningen till kaffet. Sen ska tänderna borstas och lite sånt. Man ska inte underskatta den tid det kan ta att snöra skorna, om man har kängor som måste snöras (vilket jag inte sällan har).
Jag gillar att ta det lugnt och kliver upp i god tid för att faktiskt hinna med allt jag vill. Är visserligen morgontrött av naturen så jag behöver kämpa lite för att faktiskt vakna, men tycker inte att man ska sova bort livet heller.
Kan dock säga att när jag skulle passa en buss som gick kl 5.45 hade jag ett helt annat förhållningssätt till morgonrutinerna.