Inlägg från: Anonym (Ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ella)

Min son har en dominant kompis, hur hantera?

Jag förstår din oro. Din son verkar vara en lite känsligare pojke. Men jag tror inte du behöver oroa dig så mycket ändå. Han är så liten att kompisens sätt säkert inte påverkat hans personlighet. I hans ålder är ni och andra vuxna mycket viktigare. Prata lite lugnt med honom någon dag när ni är själva, gärna när ni gör nåt annat, ritar eller så. Du kan tex berätta att du själv hade en kompis som liten som du tyckte om men som alltid skulle bestämma allt. Berätta lite om vad man kan göra om det blir så. Fråga om han kanske tycker att detta barn bestämmer för mycket? Blås inte upp det för stort om du förstår hur jag menar.

Och så tänker jag på ett råd jag fick när mitt barn var litet och jag kände lite som du ?känsliga barn behöver inte vara svaga och lida av sin känslighet?

Slutligen, ett sista förslag är att introducera någon ny kompis och se hur de leker. Prata med ditt barn om hans lekande med denna med! Det går att prata jättebra med små barn bara man inte problematiserar så mycket utan försöker prata lite lagom lätt om saker om du förstår vad jag menar.

Svar på tråden Min son har en dominant kompis, hur hantera?