• Anonym (Paula)

Min sambo tvingar mig till abort plus självmord

Som rubriken lyder så är jag gravid i v.15 och min sambo tvingar mig till abort annars så tar han livet av sig innan han lämnar mig. Vill verkligen inte göra detta men vet inte vad jag ska göra. Känner mig tvingad att läggas in på psyket

• Svar på tråden Min sambo tvingar mig till abort plus självmord
  • Anonym (lämna!)
    Anonym (Lämna) skrev 2018-09-10 18:14:38 följande:
    I polisens uppdrag ingår att rädda liv i akut fara, ett misstänkt självmordsförsök faller absolut under det uppdraget. Polisen kan bryta sig in i bostäder, omhänderta och ta kontakt med sjukvård och sociala myndigheter så att en självmordsbenägen person får hjälp.
    exakt!
  • mamaleona

Snälla ts, sådär beter sig ingen frisk människa. Det har du antagligen förstått. På riktigt. Nu sätter du ditt fokus på bebisen o dig. I slutänden kommer du inte att vara ihop med den där mannen så nu måste du inse att du 1. Blir ensam med barnet eller 2. Blir ensam utan barnet. OM du mot förmodan skulle ändra dig, göra abort o fortsätta med honom, så skulle du må så dåligt över det han gjorde mot dig att det skulle vara omöjligt att fortsätta förhållandet. Dvs = då är du utan både barn o honom. Struntar du i hans barnsliga hot nu o behåller kommer du likaså vara utan honom MEN ha den lilla underbara bevisen. Sen, om du är utan honom pga separation eller för att han tar livet av sig, är för dig (ursäkta) skitdesamma. Han är inte värd att sätta tankeenergi på. Lycka till.

• Anonym (Pepp)
    Anonym (Paula) skrev 2018-09-10 16:30:40 följande:

Som rubriken lyder så är jag gravid i v.15 och min sambo tvingar mig till abort annars så tar han livet av sig innan han lämnar mig. Vill verkligen inte göra detta men vet inte vad jag ska göra. Känner mig tvingad att läggas in på psyket

Ska han först ta livet av sig och sen lämna dig? Om han skulle begå självmord är det INTE ditt fel. Troligen har han inte alls tänkt göra det utan använder det som ett hot och det verkar ju funka. Om han verkligen inte vill leva längre kommer han begå självmord i alla fall.
  • Anonym (Dö och SEN lämna)

Oj oj. Tar han livet av sig innan han lämnar dig?

Buhu. Han vet väl hur barn blir till?

Förbannade fjant.

Om du inte vill göra abort aka du inte göra det men var verkligen helt säker på ditt val.

Sen lämnar du honom. Ring polisen och hans familj och berätta om hans hot.

Sen sna du också veta att han kanske en dag ?plötsligt vill vara pappa. Och då börjar det riktigt kämpiga.

Var berred på allt från en dåre.

• Anonym (Paula)

Jag vill inte göra abort. Det vet jag till 100%. Men varför är det alltid så i liknande situationer? Mannen vill ej ta ansvar lägger hela skulden hos kvinnan. Mår så psykiskt dåligt och är lite rädd. Tänk om han skulle överfalla mig för att han mår så dåligt ? Jag vill bara skydda detta lilla liv inom mig

• nonameleft
    Anonym (Paula) skrev 2018-09-11 12:43:18 följande:

Jag vill inte göra abort. Det vet jag till 100%. Men varför är det alltid så i liknande situationer? Mannen vill ej ta ansvar lägger hela skulden hos kvinnan. Mår så psykiskt dåligt och är lite rädd. Tänk om han skulle överfalla mig för att han mår så dåligt ? Jag vill bara skydda detta lilla liv inom mig

1) Förklara lugnt och sansat för honom (gärna med ett vittne närvarande) att det är din kropp och ditt val. Han kommer aldrig att kunna tvinga fram en abort hur mycket han än hotar om självmord. Du kan även fråga honom om han vet hur barn blir till för det verkar han inte medveten om.

2) Avsluta förhållandet och skaffa nytt boende till dig och ditt barn. Om du på allvar är rädd för honom så är detta steg 1. Planera för ett liv som ensamstående mamma med en frånvarande pappa men förbered dig även på att han kan komma att ändra sig och vilja finnas där för sitt barn. 

Ps Jag lovar dig att han inte kommer ta livet av sig. Det är bara ett försök till utpressning från hans sida.
  • Anonym (Sofia1992)

Det är nog en chock för många män när oplanerade graviditeter uppstår. Då är det vanligt att reagera med ilska, förnekelse och avståndstagande. Hos många män klingar det där av så småningom. Men inte hos alla. Vi kvinnor har en helt annan mental beredskap för det. Det är jobbigt när det blir så där men egentligen är det inte så konstigt. Dom behöver inte bära på något barn och få några graviditetshormoner så dom påverkas inte mer än möjligen psykiskt så länge inget barn är fött medan vi påverkas i både kropp och själ.

Du ska naturligtvis inte göra abort om du absolut inte vill och du känner att du har sociala och ekonomiska möjligheter att kunna ta hand om ett barn på egen hand. Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig för att han ska bli våldsam eller göra allvar av sina självmordsplaner. Sånt är väldigt lätt att slänga ur sig i affekt. Men man får tänka på och ha mental beredskap för att även om pappan kan hålla stången under barnets första månader eller de första åren i livet så kan de helt plötsligt ändra sig och vilja vara en närvarande pappa. Då kan det bli riktigt jobbigt.
  • Canadasvensk

TS om du vill behålla barnet så ska du givetvis göra det. Varför ska du ta bort ditt barn så han inte begår självmord. Snacka om narcissist!

Sök hjälp NU! Ring kvinnorjouren, polis dina föräldrar, kompisar, vem som helst.

Spara alla text han skickar. Hotar han om självmord så svara inte i text och åk INTE till honom. Många som vill begå självmord vill att den människan som har "förstört" deras liv ska se det. Men andra ord, om du åker ut till honom under ett sånt hot så ökar risken att han gör det.

Men sök hjälp och ta hand om dig och ditt barn! HjärtaNalle
  • Anonym (ur)

Vad menar du med "ta sitt ansvar"? Som kvinna har man möjligheten att välja abort, vilket många gör. Är det att "ta sitt ansvar" eller inte? Och den mannen du talar om nu verkar ytterst instabil och otrevlig. Alla män är INTE sådana, ens vid oönskade graviditeter. Ta hand om dig!
  • Anonym (Sandra)

Troglitvis skitsnack.Han vill bara tvinga dig nåt du inte vill.

• Anonym (Lämna nu)

Ytterst få män reagerar så här. Iallafall de flesta vuxna och friska män.

Mannen kan oftast inte påverka situationen. Om mannen är mycket ostabil och omogen så ÄR han inte en ok pappa. Hans bästa sätt att ta ansvar vore att göra abort men det kan han inte.

Du vill skydda din graviditet men du tänker inte på vilket liv ditt barn får? Vill du verkligen utsätta ett oskyldigt barn för att få honom som pappa? Vill du verkligen ge barnet en mamma som också mår dåligt? Har du förmåga och möjlighet att ge ett barn ett bra liv? Är du stabil nog att ha barn med denna mannen och ryggrad nog att inte låta hans beteende skada ett barn?

Ibland är en abort bästa sättet att ta ansvar. Ett barn förtjänar en stabil familj.
  • molly50

Han kan inte tvinga dig till någonting. Det är din kropp och ditt val.
    Han hade kunnat använda kondom om han var så rädd för detta.
    Jag tycker du ska lämna honom. Han verkar vara för instabil för att han ska vara bra för dig och barnet.
    Jag tror inte att han kommer att ta sitt liv. Det verkar bara vara ett hot.
    Men kom ihåg att även om han skulle göra det så är det inte ditt fel! 
    Men jag förstår din oro.
    Carpe Diem
  • Mimosa86

Ett ex hotade att ta livet av sig om jag lämnade honom. Jag lämnade såklart. Tog han livet av sig? Nä.

Intressant det där. Ditt ex vill ta livet av sig hellre än att bli pappa. Men tydligen har han inte steriliserar sig för att undvika den optimala mardrömmen.

Mitt ex ville ta livet av sig om jag gjorde slut, men gjorde hn något för att undvika det? Dvs behandla mig bättre? Nix.

Massa hot och liten verksta

• Anonym (Karin)
    Anonym (Sofia1992) skrev 2018-09-11 15:13:15 följande:
    Det är nog en chock för många män när oplanerade graviditeter uppstår. Då är det vanligt att reagera med ilska, förnekelse och avståndstagande. Hos många män klingar det där av så småningom. Men inte hos alla. Vi kvinnor har en helt annan mental beredskap för det. Det är jobbigt när det blir så där men egentligen är det inte så konstigt. Dom behöver inte bära på något barn och få några graviditetshormoner så dom påverkas inte mer än möjligen psykiskt så länge inget barn är fött medan vi påverkas i både kropp och själ.

Du ska naturligtvis inte göra abort om du absolut inte vill och du känner att du har sociala och ekonomiska möjligheter att kunna ta hand om ett barn på egen hand. Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig för att han ska bli våldsam eller göra allvar av sina självmordsplaner. Sånt är väldigt lätt att slänga ur sig i affekt. Men man får tänka på och ha mental beredskap för att även om pappan kan hålla stången under barnets första månader eller de första åren i livet så kan de helt plötsligt ändra sig och vilja vara en närvarande pappa. Då kan det bli riktigt jobbigt.
    Vanligt att reagera med ilska ..? Det tror jag inte alls! 

Det din sambo gör mot dig Paula är olagligt! Lämna honom nu och sök hjälp hos en kvinnojour 

Kram
  • Anonym (anneli)

Fast han kan ju inte ta livet av sig INNAN han lämnar dig? Låt honom gå och om han väljer självmord så är det hans ensak. Liksom de som hotar gör sällan verklighet av det. En gammal klassiker. Självklart ska du inte göra abort om du vill ha barnet. Liksom åk hem till mamma eller ngn snäll kompis och tala ut.
  • Anonym (anneli)

Fast han kan ju inte ta livet av sig INNAN han lämnar dig? Låt honom gå och om han väljer självmord så är det hans ensak. Liksom de som hotar gör sällan verklighet av det. En gammal klassiker. Självklart ska du inte göra abort om du vill ha barnet. Liksom åk hem till mamma eller ngn snäll kompis och tala ut.
Svar på tråden Min sambo tvingar mig till abort plus självmord