Inlägg från: Anonym (Klassiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klassiker)

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

Anonym (Ts) skrev 2018-09-12 16:18:55 följande:

Ingen?

Ja vad säger man, det ex:et gör är en klassiker på hur man vinner en vårdnadstvist, hon använder barnens missnöje och förstärker den, som du berätta ,sluta betala för ridskolan, självklart har ex berättat att han gör det för att han skiter i dom, försökt prata med pappan och sedan gråtit ut framför barnen att hon försökt prata med han men han lyssnar inte osv....

Det man förstår så har inte dom haft en bra relation till varandra innan heller.
    Felet ni gjorde var och skynda på allt,tänkte på ert liv tillsammans och barnen hamnade i skymundan , och ex utnyttja det direkt, hon vet hur man vinner en vårdnadstvist.
    Läget ni försatt er i gör att ni kommer mest troligt förlora, ni har en liten och den tar tid, dom äldre känner att det är mest jobb och bo hos er, som du berätta en massa regler, ska diskas,osv.. det har dom inte hemma hos deras ex.

Ni har valt detta helt själva, det ni kan göra är att försöka ha barnen så ofta ni kan/dom vill komma, ägna tid åt dom, gör saker med dom, betala underhåll för barnen och jobba er fram ut med dessa förutsättningar så kanske ni vinner tillbaka dom.
  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-13 07:20:26 följande:
    Nä vi har inte skyndat på nånting, det vet du ingenting om så tyvärr. Vi har inte valt nånting själva så nej tyvärr, du har så fel. Buhu att få hjälpa till med disken, Buhu att ha regler. Alltså nej, detta stämmer inte.

Dina erfarenheter är?...
    Mina erfarenheter är hur man vinner en vårdnadstvist.....
  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-13 06:03:09 följande:
    Ja verkligen, hon passar in på det. Pappan har tyvärr kommit så långt att han känner att hans barn inte vill veta av honom, då de tydligt visar det. Jag tycker det är så sjukt, det finns barn som far illa hos sina pappor på riktigt. Inte i detta fall, tvärtom. Han får liksom ingen respons och hur han än gör kan bara mamma göra rätt ändå. Det har ju framkommit förr hur hon suttit framför barnen och gråtit och sagt att pappa precis skällt ut henne i telefon. Såna saker. Det är så fckd up.
    Här beskriver du hur barnen far illa, hur barnen känner och visar att något är fel, dessa signaler dök inte upp bara ur tomma intet, utan det är något som pågått ett längre tag.
    Psykisk misshandel är det samma som fysisk, vilket resulterar i att barnen far illa, skulle något barn hamna efter eller få något problem i skolan så kan mamman använda detta som försvar, samt hänvisa att det kommer från er så vinner hon i alla lägen.
    Får hon det bevisat av socialen, barnen beskriver hur dom mår dåligt hos er, så har ni tappat allt med dessa barn, då har ni bara vv-helg umgänge som max.
  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-13 07:57:24 följande:
    Fast pappan har ju inte skällt ut henne, de har diskuterat.. Och vem gör ens så inför sina barn? Så nej det kommer inte från oss. Isåfall hade vi kunnat lösa det.
    Fast nu är ni här, vem som dragit det hit har inget med saken o göra,om mamman använder sig av umgängessabotage eller inte, men hon utnyttjar läget iallafall. i Sverige finns inget umgängessabotage eller PAS  som det kallas, inget soc eller tingsrätt får använda utom i vissa specifika fall där det är riktigt uppenbart.

Det ni ska veta är att en förälder har inte rätt till sina barn, utan lagen är att barn har rätt till sina föräldrar, nu har dom en mot vilja till er, det är det ni måste vända, enda sättet är o visa kärlek och omsorg,på såsätt vinna tillbaka barnen, nu visar dom tydliga tecken på missnöje, enda ni kan göra är och försöka vända trenden. med fler regler kommer ni mest troligt förskjuta dom mer.
  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-13 09:36:31 följande:
    Men lägg ner, vi tänker väl inte ändra regler efter mamman heller och försumma våra egna.

1. Hos mamma får man övningsköra när man är 14 - Ja vi gör så och hamnar i fängelse.

2. Hos mamma får man cykla utan hjälm under 15 - Ja vi gör så och betalar böter.

3. Hos mamma får man slippa plocka in efter sig - Ja vi gör så och blir deras pigor.

4. Hos mamma får man bada i älven utan vuxen tillsyn - Ja vi gör så och sjunger på begravningen.

5. Hos mamma får man ro eka utan flytväst mitt på älven - Ja vi gör så och sjunger igen på begravningen, OM vi får permission från finkan.

6. Hos mamma får man sköta sig själv medan vuxna festar hela natten - Ja vi gör så och hoppas att de ätit mat och borstat tänderna.

7. Hos mamma får man pierca sig med hemmagjord piercing maskin - Ja vi gör så och åberopar bästa vän kortet!

8. Hos mamma behöver man inte göra läxor - för då får man ångest och det ska inte barn ha! Håller med!

9. Hos mamma får man stanna hemma från skolan när man väljer själv - Ja vi gör så och gnäller sen på varför ungarna aldrig flyttar hemifrån.

Alltså jag orkar inte ens fortsätta. Vänd på det, varför ska inte mamman ta till sig våra regler? Ingen ska väl bestämma över nån annans hushåll, jag är ju mamma hos mig och hon hos sig. Mina ungar har mig som mamma, inte henne så varför i hela friden ska hennes regler gälla mina barn och hushåll?!? Näru. Inte med dom reglerna iallafall! Brist på regler snarare. Barn ska ha regler, det mår de bra av och att hjälpa till gör dom till ansvarstagande. Se nu, mina barn är hjälpsamma varelser, hennes tjuter och vägrar vara här, mina får beröm från skolan av att vara fina vänner och människor, flitiga barn och att de är såna fina ärliga barn! Om nån blir mobbad på skolan är det mina barn som går fram, hennes umgås med mobbarna, ena hennes dotter umgås med tjejer som mobbar min ena dotter och skyller på grupptryck. Min dotter som blir mobbad säger jag är stark mamma det är inte dom! Hon är stark att gå till skolan varje dag, trots hån hon stöter på från gänget som mammans dotter är med i. Att inte ens försvara sin s.k familj.. Äldsta dottern tar omvägar i korridoren och nekar till alla att de känner varann. Alltså så nej tack den mammans uppfostrings metoder är jag inte nog impad av för att anamma!
    Det du beskriver är en vårdnadstvist, barnen är gamla nog å få välja förälder, grund och orsaker skiljer sig från ex o er, det räcker för en vårdnadstvist, sedan vad det handlar om spelar ingen roll.(både rätten och socialtjänsten ser vad som är barnets bästa,där dom mår bra, där dom trivs) inget annat!!!!
    En sak som spelar stor roll i umgänge är samarbete mellan föräldrar, vem som bråkar spelar ingen roll, utan samarbeta, så vinns aldrig gemensamt umgänge.

Ex mamman har rätt och fråga sina barn hur dom upplever livet hos er, det gör hon för att hon är en ansvarsfull förälder, hon har rätt o veta, vad som påverkar hennes barn, om det nu är konflikten mellan er, ,,regler,,,, bråk mellan bonussyskon, ja allt som påverkar barnens bästa, att hon har kompisar som mobbar ditt barn, kan inte ni styra, utan dom kanske är bra med henne och är bra för henne. genom det så har hon rätt o prata med sina barn om er!!!

Nu verkar ni tro att barnen ska ändra sitt sätt, nu när ni har en ny familj, kom nya regler (som din lista 1001 nya regler) dom måste följa, men tyvärr så fungerar inte livet så, utan föräldrar måste anpassa sig efter barnen, efter det liv dom levt o blivit uppfostrat kring.

Ni har själva bäddat sängen så dom lämnat er, och ni förstår inte varför.....
  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-13 12:11:39 följande:
    Ja men vad bra! Att ni vet så himla mycket om vårt liv. Vilka professorer ni är egentligen som kan tolka så mycket utefter några rader, ni kan tolka hela livssituationer. Toppen! Ja ni har rätt vi måste definitivt klappa mamman på huvudet och berömma henne och sätta oss själva i hundhuset med handfängsel och låta henne uppfostra våra barn med. Eftersom våra barn är så betydelselösa i samhället kanske de rentav ska sättas på institution! Vilket som egentligen. Toppen idé! Detta var ju precis som att gå till områdesexperter eller rentav psykolog! Wow
    Hitintills har du beskrivit rätt bra vad som hänt och händer, varför barnen lämnar er, nu är det inte våra barn som valt bort oss utan era barn, .

Men kanske svårt för dig o ta in det. kanske rent ut så att du inte riktigt bryr dig varför ,utan tycker det är bra.
  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-13 12:06:31 följande:
    Ja vissa är lite dumma på riktigt faktiskt! Hoppas innerligt att dom människor inte lever efter vad de "lär ut", för då blir jag mörkrädd på riktigt! Huamej!
    Nu är det som sagt dina bonus barn som är rädd för dig, det visar dom tydligt, och väljer bort er, men sättet du uttrycker dig på, så gör du säkert på liknande sätt mot bonusbarnen och därför vägrar dom vara hos er.
  • Anonym (Klassiker)
    sextiotalist skrev 2018-09-13 12:27:46 följande:
    Och det jag kan läsa ur detta är att de verkligen försökt (och även gjort) så mycket rätt det går.
    Eftersom jag har en faster som har gjort allt för att min kusin inte ska gilla sin pappa (men misslyckades) så vet jag att det finns kvinnor/mödrar (även fäder) som skulle kunna gå över lik för att ha full kontroll över sina barn. Det förekommer.
    Att man (som i ts fall) blir så frustrerad att man inte längre kan vara förlåtande är inte alls konstigt.
    Vet du, det finns elaka människor i alla åldrar, även barn. Barn kan man, med rätt stöd, mjukna, men utan stöd så kommer barnen fortsätta att vara elaka mot andra.
    Men mamman till dessa flickor vill tydligen uppmuntra missunsamheten hos sina döttrar, tycker tydligen det är OK med mobbing.

Ja, min sambo har två barn sedan tidigare, det har varit allt annat än problemfritt, men en sak har alltid fungerat. Båda föräldrarna har velat att barnen ska trivas överallt och när de fick sitt halvsyskon (sambons och min gemensamma) så var detta barn så välkommet även av deras mamma.
    Jag skulle nog säga att vår gemensamma son är det som gjort att det fungerat bättre, för han blev en brygga mellan mig och min sambos ex.
    Nu kan man likna en vårdnadstvist med vår regering.
    Vi delar upp parterna i partier. Det fungerar skrämmande lika, men "då" har vi liknande rättssystem i Sverige.
    Kanske lättare o förstå nu med så mycket regerings snack på tv.

1, Mamman (ex) hon är största partiet    (S)
    2, Barnen ,(Mannens barn) Motsvarar    (M)
    3, Nya familjen dom motsvarar SD         (SD)

Mamman har störst förtroende ,Hon har även fått med sig (M) barnen, och driva sin politik ,som är näst störst parti,därför (S) utvald till statsminister, Hon har sista ordet. hennes talan gäller .

Nya familjen, liknas med (SD) dom fick vågmästarrollen.

Problemet är att varken S eller M  vill samarbeta med SD, därför frys dom ut, dom tycker SD har en fientlig politik med massa "regler" som inte passar in i varken S eller M  syn på uppfostran.

S och M tycker det ska vara fria tider och ett fritt liv,man ska själv få bestämma över sitt liv, som M nu lagt upp, vi vill bestämma själv vart vi ska bo! S går in och stöder M:s beslut och på så sätt bestämmer slut giltigt var M ska bo.
    SD försöker rösta emot förslaget men har för låg majoritet för att nå ut med sin vilja, och blir överkörda.

Får S och M med sig socialtjänsten som motsvarar folket, så har SD inget o säga till om.
    För att SD ska kunna driva sina frågor så måste dom samarbeta och förlika sig med det mesta, dämpa/välja bort sina största krav o regler dom gick till val med. på så sätt kan dom få vara med o bestämma lite i alla fall. men kan gott och väl hamna utanför.

Bara för att SD har en massa krav o regler dom tycker är rätt så menas inte att dom går igenom, utan kan bli ut buade av ung vänster som (skolan och vänner representerar)
    Det SD kan göra är o söka stöd hos L och C samt MP som motsvarar familjerätten , får dom stöd där så får dom lite mer mandat, kanske få till umgänge varannan helg.

Hoppas folket nu förstår hur en vårdnadstvist av det här slaget fungerar?
  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-14 09:25:08 följande:
    Här har vi ännu en svartsjuk morsa med dålig självkänsla som inte klarar av att exet har en ny flamma? Däremot så är väl en ny pojkvän till dig och dina likasinnade en heeeeeeeeelt fantastisk ny manlig förebild för dina barn? OBS...jag hoppas du läser detta med den hånfulla ton jag har i rösten!

Sök terapi och blicka framåt istället.

Är så förbaskat trött på den legitima mobbingen som härjar i detta land. Det är den som riktas mot den nya kvinnan.
    Vad man kan läsa på linjen vad TS beskrivit så har ex mamman försökt prata med pappan, för att sedan gråta ut inför barnen , hur hon försökt lyfta vissa ämnen men inte lyckats,
    Hon har försökt medla men inte fått något gehör.

Vid skilsmässa så har barnen chansen o välja förälder , barnen har chans o utnyttja läget, barnen har sagt, nej vi går inte med på alla dessa regler som pappan och styvmamman sätter.

När man har skilsmässobarn man ska ta hand om så är inte spelreglerna lika som för en kärnfamilj, spec om inte bägge parter vill det.då måste man anpassa sig, gäller överallt , i arbetslivet, familjen, osv.. då går det inte o lägga ut egna regler och tro det ska gälla, hur gärna man än vill det.

Nu får den här styvfamiljen erfara det, så här fungerar samhället idag med bonus barn, kan man inte samarbeta så fungerar det inte heller, då är det inte förenat med barnens "bästa"barnens vilja,som är två stora punkter i en vårdnadstvist.

Ts beskriver även hur vänner och bekanta blandar sig i konflikten,(språkrör osv..) människor fungerar inte så olikt varann och därför kan vi ha lagar som fungerar och går in och styr, när hon beskriver omgivningen så förstår man bråket är omfattande, den har eskalerat,styvmamman verkar även het i sina ordväxlingar och står på sig, det gör hon även säkert mot ex mamman,, ex mamman gör helt rätt och går in och skyddar sina barn från allt detta, och hon har lagen på sin sida.

Så A och O ni måste samarbeta, släppa på reglerna ni har och jobba fram nya fungerande.

Annars har inte pappan kontakt med sina barn , men så är systemet uppbyggt att skydda dessa barn.
  • Anonym (Klassiker)

Jag tror TS  behöver läsa denna skribent, kanske även övriga personer här.
    Om ni trycker upp enbart vad TS skriver och läser bara det hon svarat/skrivit så stämmer hon klockrent in i vad den här skribenten skriver om ryggradslösa pappor.

blogg.mama.nu/elaineeksvard/2015/05/24/toffelfarsor-som-blir-tillsammans-med-haxor/

Så slipper TS/ folk undra varför bonus barnen vänt ryggen åt denna familj! samt med all rätt .....

• Anonym (Klassiker)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-15 18:32:16 följande:
    Snacka om att generalisera! Så alla ex fungerar likadant och bonusmorsor är stöpta i samma form också då menar du?

Elaines exempel är en ytterlighet på den mörkare skalan, precis som mycket annat i hennes liv med tanke på allt som hon verkar ha gått igenom. Men incestuösa övergrepp är kanske också något som förekommer i de flesta familjer enligt dig (med tanke på hur du slet alla bonusmorsor över samma kam där)?
    Här har du ditt svar !!! Kommer från TS själv ,till dig dessutom .
    Så den här bonusmorsan är stöpt i den formen.
    Handlar inte om ytligheter eller generalisering , handlar om hennes beteende , det hon har skrivit, nu bekräftar hon det själv, inte den vassaste kniven i lådan.

Cred till dig som lyckats med att inte säga nåt. Man ska bara vara styvmorsa och hålla käften som du säger. Jag klarade verkligen inte det. 

Vi har blivit mer samspelta med åren, men från början var vi det inte. Hans barn var små prinsessor och kom i princip undan med allt, blev mycket konflikter barnen emellan. Så jag var ju tvungen att öppna käften. 

Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!