Anonym (Annan) skrev 2018-09-21 08:31:07 följande:
Men du sätter ju själv fingret på poängen i din mening "Jag känner inte att det påverkar mig eller vårt förhållande överhuvud taget". Då är ju deras kontakt inte ett problem för dig!
Problemet uppstår ju när exen kräver att få fortsätta vara i centrum. Tänk dig att du och din särbo inte har setts på 2v av nån anledning och just ikväll ska ni ses. Ni har planerat hela kvällen, köpt hem extra god mat och du går där och fixar med levande ljus och dukning och DÅ ringer särbons ex. Och måste ha hjälp NU, ikväll, för en tavla har ramlat ner och hon kan inte sätta upp den själv! Särbon föreslår imorgon kväll och exet får ett utbrott, skriker/gråter att han bara tänker på sin nya, och tänker han inte på sitt barn, tonåringen som ska få sitta där ikväll och titta på väggen utan tavla på???
Liknande händelser (och värre) har jag varit med om upprepade gånger, tills min sambo började sätta ner foten mot sitt ex. Desto märkligare då detta ex till och med redan var omgift när jag träffade min sambo så exet borde ha kommit igång med sitt nya liv. Men hon ville bestämt fortsätta vara drottningbi i hans tillvaro och använde barnet som redskap för det.
Så min sambos ex hatar mig nu för att jag har "förstört deras relation". Hon anser att de var bästa vänner tills han träffade mig. Och skulle förmodligen kalla mig svartsjuk. Och ja... på ett sätt har jag ju förstört, inte deras relation men jag frågade min sambo om han vill fortsätta ha henne som centrum i sitt liv eller bestämma själv vad han vill göra och det fick honom att inse att han faktiskt inte måste lyda henne och att han hade rätt att sätta gränser mot henne fast de har barn ihop.
Men jag förstår hur du tänker. Har man inte varit med om det så är det svårt att föreställa sig hur ett ex som vill ha kvar mannen kan bete sig. Och många händelser är ju förstås mer subtila än så här. Men det handlar ofta om att markera vem som bestämmer, vilken kvinna som har första plats i mannens liv. Att det är mamman till deras barn, inte "den nya" (som han kan ha levt ihop med i 5 eller 10 år). Och det maskeras ofta som omsorg om barnen.
I tavelexemplet skulle min särbo självklar ha sagt att han inte kan idag men att han kan komma imorgon och det hade hon fått acceptera. Men grejen är att det hade han sagt även innan jag fanns med i bilden, om det var så att han var upptagen. Jag tror att jag litar på att han själv klarar att bestämma var gränserna går så att säga.
Jag undrar varför så många män uppenbarligen låter sig hunsas med av exet och sen ska "den nya" hjälpa honom att sätta ner foten mot exet. Det kan bara bli problem! I såna här diskussioner får man bilden av mannen som en slapp trasdocka och exet och den nya står och drar i honom från varsitt håll

Varför kan de inte själva sätta sina gränser från början?