• molly50

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

Anonym (Vuxet) skrev 2018-09-23 09:17:56 följande:
    Nu förstår man hur konflikter med ex i styvfamiljer börjar. Hon har en önskan om att få göra något med sitt eget barn och får som svar att hon kan göra det med dig och dina barn? Och nu sitter du och är nöjd för att han minsann har visat henne?

Det handlar alltså inte om att det inte gick eller att det skulle stöka till det för er utan om att visa att ni är de viktiga? Men grattis, hoppas att hon gör likadant mot er när ni får behov av att byta någon gång.
    Men varför kan hon då inte göra det på sin egen vecka? 
    Som jag har tolkat Anonym (Bonusmamma) så har hennes killes ex upprepade gånger försökt byta vecka för att hitta på saker med barnet.
    Om det exet vill göra med barnet bara fungerar på pappans veckor så kan de väl byta veckor permanent.
    Eller kommer exet då att hitta på saker att göra under hans veckor ändå och försöka byta vecka?
    Sen förstår jag inte varför man måste byta en hel vecka för att hitta på en sak under en dag.
    Och var framgår det att barnet ville följa med mamman på det hon hade tänkt hitta på?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-23 13:42:52 följande:
    Hon gör det såklart medvetet. Vill man finnas kvar i xets liv så ser man till det, precis så.
    Jag har ingen aning. Men lite märkligt verkar det ju.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (andra sidan) skrev 2018-09-23 18:50:04 följande:
    Märkligt resonemang. Man kan väl vara lite flexibel, och det kanske inte alls passade att de andra följde med. Kanske mamman ville göra nåt med sina väninnor och deras barn? Kanske ett evenemang som bara var just den veckan?
    Om det händer någon enstaka gång. Men om jag har tolkat Anonym (Bonusmamma) rätt så har detta hänt flera gånger under pappans veckor.
    Och varför byta hela veckan om det handlar om en dag?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-10-24 12:25:40 följande:
    Då tycker jag du ska be din kille att sluta med det och istället gå undan från dig när hon ringer.
    Detta eftersom du inte klarar av att höra sånt pga din extrema svartsjuka!

Varför skulle hon INTE fråga honom om lån? Han är ju en gammal vän till henne. Det är väl helt normalt.
    Sök hjälp!
    Men om hon nu skulle vara så "sjukligt svartsjuk" som du påstår så blir väl inte den saken bättre om han smyger undan med telefonen varje gång exet ringer.
    Det får väl snarare rakt motsatt verkan,i så fall.
    Och varför ska man dölja saker för varandra när man lever i ett förhållande?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (andra sidan) skrev 2018-10-24 16:25:20 följande:
    Men du måste väl också förstå, att huruvida man kan be ett ex om att få låna en grej eller inte beror på vilken relation man har?
    Men uppenbarligen så har inte Bonusmammans kille och hans ex den relationen då han inte ens är intresserad av att ha en relation med sitt ex överhuvudtaget. Mer än det som rör deras barn.
    Då är frågan varför hans ex försöker få deras relation att framstå som något annat än den är?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-10-25 10:48:35 följande:
    Den blir ju definitivt inte bättre av att han sätter på högtalartelefonen så att hon går i taket totalt!

Bättre att han inte svarar alls när hon ringer och sedan ringer upp när inte svartsjuka (för jo - det är självklart det hon är, annars hade detta inte stört henne då det inte alls angår henne) flickvännen är i närheten så de kan prata normalt.
    Men nu var det ju inte hon som bad honom att sätta på högtalaren,utan han gjorde det helt på eget bevåg.
    Nu är inte jag den svartsjuka typen. Men om jag vore det så skulle jag bli betydligt mer misstänksam om han smög undan med telefonen varje gång hans ex ringde.
    Så hon behöver ju inte alls vara svartsjuk. Hon kanske är irriterad över att hennes kille inte sätter ner foten ordentligt till sitt ex och ber henne sluta kontakta honom mer än om saker som rör deras barn.
    Hon verkar ju uppenbarligen inte förstå det.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (andra sidan) skrev 2018-10-25 11:27:36 följande:
    Antagligen för att han ger henne mixade signaler. När Bonusmamma inte är där kanske han är vänskapligare i samtalen. Jag menar, om han alltid var starkt avvisande mot henne skulle hon väl knappast ringa för att be om att låna saker eller berätta skvaller.

Det är möjligt att han är konflikträdd och kanske inte vågar sätta ner foten ordentligt.
    Men om han aldrig kontaktar henne,annat än om saker som rör deras barn,så kanske även hon borde förstå att han inte är intresserad av att ha någon sådan kontakt med henne.
    Jag hade i alla fall inte fortsatt att ringa ett ex som hon gör. Även om vi hade haft barn tillsammans,
    I synnerhet inte om han hade träffat en ny.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (andra sidan) skrev 2018-10-25 12:25:38 följande:
    Tycker synd om Bonusmammas kille. Exet vill uppenbarligen väldigt gärna att de ska vara vänner och Bonusmamma är starkt emot det av nån anledning. Och där står han imitten och vill inte göra någon ledsen. Tror egentligen inte att han bryr sig så mycket om exet ringer eller inte. Han vill bara att alla ska vara nöjda.
    Enligt Bonusmamman så är han själv inte intresserad av att ha en vänskapsrelation med sitt ex.
    Han ska tydligen själv berätta för henne när exet har hört av sig och sätter på högtalartelefonen osv.
    Jag tycker mer synd om Bonusmamman och exet som har att göra med en kille som är för feg för att våga tala om vart han står.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-10-25 12:39:31 följande:
    Ja men det finns ju en anledning att han kände sig tvungen att göra så. Han lever ju med "bonusmamman" och känner väl till hennes svartsjuka.
    Men du läste tydligen inte vad jag skrev? Jag skrev inte att han ska gå iväg när hon ringer utan att han inte ska besvara samtalet alls.
    Sedan kan han ringa upp exet när han är ensam och kan prata normalt.
    Men hur vet du att det handlar om svartsjuka?
    Jag tycker det verkar lite märkligt att berätta för Bonusmamman varje gång exet hör av sig,slå på högtalartelefonen osv om han tror/vet att hon är svartsjuk.
    Då döljer man väl snarare sådan saker.
    Jag är inte den svartsjuka personen. Men jag hade inte heller uppskattat att hans ex kontaktade honom i tid och otid om saker som inte ens rör deras barn.
    Framförallt inte om han själv inte är intresserad av att ha en vänskapsrelation med exet.
    Hade han haft det så hade saken självklart varit annorlunda. Då hade jag också accepterat situationen utan tvekan.
    Och jag läste vad du skrev. Men jag tycker att det vore bättre om han satte ner foten till exet och talade om för henne att han vill att hon slutar kontakta honom annat än om saker som rör deras barn,om det är vad han vill.
    Att låta bli att svara lär inte få exet att fatta vinken.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (andra sidan) skrev 2018-10-26 19:51:08 följande:
    De har en överenskommelse att hon måste få se/höra all kommunikation mellan honom och exet. Anledningen är att hon är svartsjuk och osäker av sig pga tidigare erfarenheter. Detta har hon själv förklarat i en annan tråd.
    Jo,jag har läst den tråden.
    Men det spelar väl ingen roll egentligen. Om han inte vill ha kontakt med exet om annat än det som rör deras barn så måste han tala om det för henne.
    Sen behöver de kanske inte ha den där överenskommelsen mer.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-30 13:07:06 följande:
    Varför skulle det vara befängt?

Jag gör det ur ett stöttande perspektiv, givetvis. I ett äktenskap står man på varandras sidor, ja vid din sida du vet. Fullt normalt.
    Självklart ska man stå vid varandras sida i ett äktenskap.
    Men det innebär ju inte att man alltid måste hålla med varandra om allt.
    Så om min man skulle bli oense med någon om något så skulle jag ta parti för den jag anser har rätt.
    Oavsett om det är min man eller den andre.
    Det innebär ju inte att jag inte sätter min man och vår relation först bara för att jag kanske inte alltid anser att han har rätt i alla avseenden.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-30 16:32:21 följande:
    Enligt mig är det väldigt beklagligt att endel ser det så.
    Varför då?  Man kan stå vid varandras sida även om man inte håller med varandra i alla avseenden.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-10-30 16:49:07 följande:
    Men varken mannen eller exet verkar försöka vara vänner. De är bara helt normalt trevliga mot varandra i telefon. Något som är bra när man har gemensamma barn.
    Den enda som har problem med deras relation är "bonusmamma" som är nojig, extremt svartsjuk och osäker i sin relation.
    Men har du läst Bonusmammans egen tråd så borde du ha sett att hon själv har försökt bjuda med exet på deras semesterresor,pushat sin kille att ringa exet när det har varit något med deras barn osv.
    Gör man så om man är sjukligt svartsjuk?

Det är självklart bra att ha en god relation till varandra när man har barn,vilket även Bonusmamma har sagt att hon tycker.
    Men det är skillnad på att ha en god relation och på att försöka tvinga på sitt ex en vänskap h*n inte vill ha.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-10-31 05:26:04 följande:
    Tack! Som sagt så är det skönt att personer som t ex du verkligen förstår vad jag menar.
    För all del. 
    Jag tycker bara man ska vara försiktig med att döma när man inte vet hur det verkligen ligger till.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Linn) skrev 2018-10-31 11:59:59 följande:
    Jag tycker isåfall att hans ex verkar vara den svartsjuka utav er, hade hon varit över honom och säker i sig själv så hade hon inte behövt pissa revir och förklara hur speciell deras relation har varit.

Men oavsett hur gränslös och bäng i bollen hon är så är det din sambo som du borde ta i örat här. Han är ju en riktig tönt som håller på och fjantar kring henne, så gör man inte om man väljer att introducera en ny partner.

Min gubbe har tyvärr också de där tendenserna, dock inte av samma proportion men jag känner ofta att han hellre väljer konflikt med mig än att stöta sig med ex och barn. Ibland tror jag krasst att orsaken till att många män håller på (även fast dom egentligen inte tål människan) är för att dom har så himla mycket hållhakar på varann.....tyvärr!
    Jag tror också att det kan vara så.
    Många män är konflikträdda. Och så har de kanske ett ex som inte skulle dra sig för att använda barnen för att få sin vilja fram.
    Och då tar de hellre konflikten med sin nuvarande än med exet.
    För att inte riskera kontakten med sina barn.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-01 08:34:52 följande:
    Fast läser du lite till så gör han ju inte det längre.
    Du måste ändå¨vara rätt stark som orkade stanna kvar hos honom när det var som värst.
    Jag hade aldrig accepterat det.
    Det är en sak att ställa upp på varandra och hjälpas åt ibland,om det krisar.
    Men att låta exet klampa på lite som hon vill i ens nya förhållande,det är en helt annan sak.
    Men hon är kanske en sådan som inte drog sig för att ta barnen ifrån honom om han inte gjorde som hon ville?
    Sorgligt,i så fall.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-01 22:58:50 följande:
    Ja exakt sån var hon och precis så hon gjorde tillslut. Jag kämpade igenom många gånger med motstånd men samtidigt kämpade jag med att det ändå var barnens mor osv. Men mycket slit som gav resultat, jag ville ju att han själv skulle komma till egen insikt vilket han gjorde. Små steg, men tillslut så.
    Det förstår jag.

Ja,absolut! Det var ju han som var tvungen att komma till insikt om att det inte fungerade att ha det så.
    Och han som var tvungen att komma till insikt om att han hade fler att ta hänsyn till än henne.
    Men ibland så måste man kanske hjälpa dem lite på traven för att komma till den insikten. Genom att säga ifrån.

Fruktansvärt lågt att använda barnen emot honom! 
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-02 15:52:34 följande:
    Ja jättelågt! Ibland behöver man själv komma till insikt så visst är det så att man måste hjälpa dom på traven, ganska rejält det bästa är ju faktiskt att de gör det än att man tvingar dom, blir bara fel och bakvänt av det.
    Ja,inte bara lågt. Det är egoistiskt också. Man tänker ju inte på barnen om man gör så.

Ja,precis! 
    Carpe Diem
Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!