• Anonym (Ts)

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

Anonym (Klassiker) skrev 2018-09-13 12:23:49 följande:

Nu är det som sagt dina bonus barn som är rädd för dig, det visar dom tydligt, och väljer bort er, men sättet du uttrycker dig på, så gör du säkert på liknande sätt mot bonusbarnen och därför vägrar dom vara hos er.

Förstår du inte saker som är riktat mot dig själv?
  • Anonym (Ts)
    sextiotalist skrev 2018-09-13 12:14:49 följande:

Självklart är det pappans fel och ts fel att situationen är som den är, den goda modern gör ju aldrig fel (OBS ironi om du inte kunde läsa in det).

Det jag kan läsa ut av tråden är en osäker mamma som är livrädd att barnen ska tycka om någon annan än henne och gör allt för att underminera ts och hennes man.

Ja, de är gamla nog att ha inflytande över boendet, absolut, men de är fortfarande för unga för att hantera konsekvenserna av sina beslut.

Självklart är det en omställning för barnen, men det är det ju även för ts barn. Jag är allt annat än en regelivrare (vi har för övrigt haft mycket få regler, däremot har vi reglerat när det inte fungerar).

Nej, barnen kan inte ändra sitt sätt utan hjälp, och är det barn som saknar normala ramar så kan de behöva extra stöttning, är den ena föräldern inte införstådd att deras barn inte kan hantera normala ramar och ser sina barn som felfria, då blir det absolut problem.

Ts kämpar, kanske lite för mycket, för att få det fungera. Mamman motarbetar. Det är synd, för de flesta barn klarar att hantera att det fungerar olika på olika ställen (såvida de inte har funktionshinder av något slag). Men får de höra att allt de gör hemma hos den andra föräldern är fel, så klart de blir konfunderade.

Det är i slutändan synd om dessa flickor, då de inte får chansen att trivas hemma hos pappan pga mammans missunsamhet, att de inte får hjälp när deras sätt att se på omgivningen, på sina kamrater är dysfunktionellt. De kommer bli förlorarna i det hela och jag är rätt säker på att mamman bidrar mycket till detta. Istället för att vara den mamman som ska vägleda de rätt i livet, så håller hon på att leda in dom på knepiga vägar som kommer göra livet svårare för dom.

TS:

Det är läge att backa rejält, för ditt eget måendes skull, för dina barns måendes skull. Fokusera nu på dina barn, om hennes barn upplever det orättvist, då får de göra det, eftersom inget som ni gör duger.

Pappan får satsa på att göra egna saker med sina barn, så kan de inte halshugga dig i varje fall.

Så sant så och det sa jag till min man också "här slutar min omsorgsresa med dina barn".. Jag måste få vara mamma till mina barn, de kommer i skuggan av allt det här. De har minst lika stor omställning som dom och ärligt för dom blir det omställning om vi skiljer oss för de har anpassat sig så pass bra. Varför har inte de andra? Men såklart vi är elaka nog för tre andra barn att inte ens vilja bo hos sin biologiska pappa. Då skulle de väl ha velat det om vi var så elaka. Alla regler styr inte jag, om skolan skickar hem läxor, ska jag motarbeta? Säga till mina barn det här är inte våra regler så vi ignorerar dom? Såklart jag då har som regel att de gör sin läxa, varför förresten skulle jag inte vilja stödja deras utbildning? Pappan ska få satsa helt och hållet själv nu. Men tyvärr orkar han inte. Så det får bli vad det blir. Vi måste må bra och tänka på vårt.

Du har många kloka ord.
  • Anonym (Ts)
    sextiotalist skrev 2018-09-13 12:27:46 följande:

Och det jag kan läsa ur detta är att de verkligen försökt (och även gjort) så mycket rätt det går.

Eftersom jag har en faster som har gjort allt för att min kusin inte ska gilla sin pappa (men misslyckades) så vet jag att det finns kvinnor/mödrar (även fäder) som skulle kunna gå över lik för att ha full kontroll över sina barn. Det förekommer.

Att man (som i ts fall) blir så frustrerad att man inte längre kan vara förlåtande är inte alls konstigt.

Vet du, det finns elaka människor i alla åldrar, även barn. Barn kan man, med rätt stöd, mjukna, men utan stöd så kommer barnen fortsätta att vara elaka mot andra.

Men mamman till dessa flickor vill tydligen uppmuntra missunsamheten hos sina döttrar, tycker tydligen det är OK med mobbing.

Ja, min sambo har två barn sedan tidigare, det har varit allt annat än problemfritt, men en sak har alltid fungerat. Båda föräldrarna har velat att barnen ska trivas överallt och när de fick sitt halvsyskon (sambons och min gemensamma) så var detta barn så välkommet även av deras mamma.

Jag skulle nog säga att vår gemensamma son är det som gjort att det fungerat bättre, för han blev en brygga mellan mig och min sambos ex.

Ja faktiskt och jag är inte förvånad över att den heliga modern inte bär skuld. Såklart att jag som styvförälder bär all skuld, fastän att jag själv är mamma. Väldiga patetiskt faktiskt. Ironiskt om inte annat.

Här är det tvärtom, vårt gemensamma blev en flod emellan alla. Stackars liten men vem bryr såg om honom..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fd missnöjd styvmamma) skrev 2018-09-13 12:49:04 följande:

Vilken hemsk situation ni har hamnat i!

Snälla läs hela det här inlägget och tänk igenom det, slå inte ifrån dig direkt, jag menar verkligen väl.

Ni har hamnat i en ond cirkel som blivit värre och värre och nu är så långt gången att precis allt är infekterat.

Ni behöver hjälp att kliva ut situationen och börja nysta i vad som är vad och var man ska börja för att försöka reda ut det. Jag föreslår familjeenheten hos er kommun, börja där och be om tips på var ni ska ta vägen vidare. BUP bör bli inblandat, men det kan vara svårt att få tid.

1. Barnen visar att de mår extremt dåligt. Den biten tror jag att du egentligen förstår, men du är så arg och trött på all skit att du har svårt att ta den utgångspunkten. Barnen ljuger för er och hyllar sin mamma för att de är oroliga för sin mamma men litar på er. Det är så barn fungerar. Det är JÄTTESVÅRT att svälja ilskan och den sårade känslan, men det är BARN det handlar om, så som vuxen måste man!

2. Försök sluta vara så arg på barnen, det ÄR INTE deras fel. Deras mamma misshandlar dem mentalt och ni gör inte saken bättre genom att låta henne hållas. Med de punkter du räknade upp för regelskillnader borde ni gjort en orosanmälan hos soc för länge sen!

3. Att få ett litet syskon är superjobbigt för barn, ju äldre de är desto jobbigare blir det. Ni hade behövt lägga mer tid och förståelse där. SJÄLVKLART är det lugnare hos mamma. Varför inte bara erkänna det och fråga om de vill bo varannan helg ett tag, eller kanske tre helger av fyra om det är fest hos mamman på helgerna. Stora barn kräver mer anpassning av föräldrarna då de har andra behov.

4. Självklart kan man ha olika regler hos mamma och pappa, och självklart försöker barnen utnyttja det! Som vuxen får man lov att vara benhård med att detta är mina regler och de påverkas inte av den andra förälderns regler - poch tvärtom. Förutom att om mitt ex lät vårt barn gå och bada själv hade jag ringt soc på två röda!

Sök hjälp för er familj, för dig, för din man och för alla barnens skull!

I förlängningen vore det toppen om mannen och exet kunde gå på samarbetssamtal, men just nu är det er familj som är dysfunktionell, oavsett anledning, och ni måste börja där.

Lycka till!

Fast jag har ju redan talat om vad deras problem är, varför lyssnar du inte på det utan drar egna slutsatser. Våran familj är långt ifrån dysfunktionell, våra andra barn mår mer än bra. Så tro mig, vi är fullt funktionella. Du kanske inte tror det, men det finns även elaka barn. Jag föreslår att du läser på om ämnet. Sålänge nån kommer med okorrekta påståenden så är det väl självklart att jag slår ifrån. Varför ska jag svälja nåt som inte stämmer?
  • Anonym (Ts)

Nej ungarna vill inte tillbaka hit, tror ni vi är neandertalare, det har klart och tydligt fastställts. De har allt de vill hos mamman, och det har inget med mina ungar att göra. Här har de ju ingenting enligt dom själva, så varför skulle dom tycka att de andra hade nåt de ville ha här.

Jag vill absolut inte ha tillbaka mina bonusbarn, det får vara bra nu. Mamman och hennes kompisgäng kan fortsätta gotta sig i skiten de öser ur sig, de kör med vuxen mobbing för hennes kompis man har frusit ut min man, jätte normalt. Jag har aldrig träffat honom, utan mamman var snabb från start att smutskasta mig. Det hette att jag förstörde min man när jag kom in i bilden, buhu han satt som ungkarl i 6 år och hur tillgänglig som helst. Så kom lilla jag och gjorde honom lite upptagen, helt plötsligt var min man hunsad istället för att bara glädjas åt att han funnit love. Inte ett enda grattis. Jag försökte till och med att umgås med mamman, men det gick inte tillslut då hon tyckte att jag bara var i vägen för henne och hennes kompisar att kunna utnyttja min man på hjälp och pengar. Vi hade kunnat haft ett bra samarbete allihopa, men hon hade inte med mig i sina planer. Min man var hennes livlina. Alla fick hjälp av min man när han var ungkarl, så kom som sagt lilla jag. Så såklart är jag ett stort svart får i rävnäste.

Jag är inte perfekt, men förtjänar det här det vet jag att jag inte gör. På långa vägar. Det tycker ingen som har varit insatt från start, och då är det några människor som också är språkrör för dessa barn i fråga.

• Anonym (Ts)
    Pope Joan II skrev 2018-09-13 20:03:13 följande:

Så ungarna vill inte till er och du vill inte ha dem hos er, men du är väldigt missnöjd med situationen?

Ja såklart jag är det, en fruktansvärd sorg! Hur kan jag vara nöjd med utgången. Ha lite medkänsla i kroppen människa
  • Anonym (Ts)
    Pope Joan II skrev 2018-09-13 20:32:07 följande:

Jag är skeptiskt inställd till vuxna människor som pratar om "elaka barn". 

Det händer tyvärr. Öppna dina ögon.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fd missnöjd styvmamma) skrev 2018-09-14 00:24:22 följande:

Fast det du beskriver är inte elaka barn, det du beskriver är barn som mår fruktansvärt dåligt och behöver hjälp. Deras mamma missköter dem och misshandlar dem mentalt, och deras pappa struntar i det.

Därav folks reaktioner.

Du har avskrivit dem helt och vägrar ens tänka tanken att de kanske inte alls är emot dig utan de är faktiskt BARN som behöver hjälp. 

Det du beskriver är att deras mamma tvingar sina små flickor att ta fullt ansvar för henne, och ni hjälper dem inte överhuvudtaget.

Jag fattar att ni försökt och ledsnat, men du är arg på barnen och det är helt åt helvete fel! JA det finns elaka barn, men 99 av 100 är inte alls elaka utan beter sig illa i ett rop på hjälp. 

Har ni varit i kontakt med BUP eller någon annan och frågat om flickornas beteende? Har ni gjort någon orosanmälan hos soc? Om du VET att de får köra bil, bada utan tillsyn och allt annat i listan du skrev förut, VARFÖR har detta inte anmälts till soc? Ni har ju ändå gett upp så vad är det värsta som kan hända?

Jag vet faktiskt inte om folk gör sig trögare. Ni, du vet ingenting om min situation så att sitta här och argumentera emot vad som är fallet, är helt otroligt. Jag blir paff. Barnen mår inte dåligt, de har inget utåtagerande beteende eller introverta problem, de bara gör så här. Smält det. De mår toppen hemma hos mamma! För att hon är deras bästa vän.

Vad vet du om vad som har anmälts eller inte?!? Vad vet du om vad vi hjälpt dom med och inte?!? Alltså Bara det. Lägg ner.

Nej så skiter inte pappan i det!! Ok! Vad är det som inte framgår, på riktigt?!? Att ens sitta och hitta på en saga för någon med levande problem är så smaklöst! Att ens tro man vet allt efter att ha läst några inlägg, då är man experter på nån annans hushåll och livs levande problem. Skärp dig! Det är alltså inte klädsamt. Jag förklarar situationen, vad jag är missnöjd med och ingenting annat sen om du och alla andra självutnämnda psykologer tar sig rätten att argumentera emot det säger så mycket om er själva. Sluta att tala om för andra vad deras problem är när ni inte vet ett jäkla dugg! Ett par rader på internet säger ingenting om en helhet. Ni hakar helt enkelt upp er på smådetaljer och gör en saga av det eller rättare sagt ändrar en hel livssituation utefter en detalj. Ni kommer inte kunna ändra på det eller på fakta hur mycket ni än lever i fabler. Skrämmande att ni verkligen tror det. Om det nu är så viktigt för er, gör en uppsättning på Kina teatern eller nåt.

Undra vem som borde söka hjälp.
  • Anonym (Ts)
    smulpaj01 skrev 2018-09-14 06:50:50 följande:

Alla som skriver i din tråd vet såklart inte allt som sker och har skett i er familj och liv. Det alla svarar på är det DU har beskrivit, inget annat.

Du har skrivit här att du har gett upp och inte vill ha med din mans barn att göra, du har även skrivit att din man som är barnens pappa inte orkar kämpa för sina barn längre.

Inget är fabulerar av någon i tråden utan alla svar är efter det Du har beskrivit!

Nej alla svar är inte det! Exempelvis skriver jag skillnaden vi har i regler, då får jag till svars att mamman är ett soc fall och barnen mår dåligt nog att kontakta BUP och alla förstår hur inkompetenta vi som föräldrar är som inte gör det. Bara va? Vad har HENNES regler och hushåll med vår kompetens att göra?! Vad vet dessutom nån om det? Nån tyckte till och med vi inte skulle ha regler att det var problemet, fast jag precis jämfört reglerna mellan hushållen. Så jämför jag barnens egenskaper, det är INGEN mer än EN ENDA som kommenterade på det, som ens reagerade! Och faktiskt kunde förstå vad jag menar, att barn föds med vissa egenskaper och uppfostras på ett visst sätt, som gör dom exempelvis egocentriska och mindre omtänksamma. Dessutom ett hjärta av guld föds man med. Jag beskrev skol situationen barnen emellan hur hans barn beter sig mot mina. Då var det nån som sa att såklart mina styvbarn är elaka mot mina barn som får allt hemma hos oss! Så jävla lågt. Ni reagerar på UTVALDA detaljer, det som för er är smaskigt nog att kunna kommentera utifrån ert expert perspektiv! Så alltså NEJ ni svarar definitivt inte på vad jag beskriver!! Ok???! Punkt!
  • Anonym (Ts)
    Pope Joan II skrev 2018-09-14 07:00:03 följande:

Jag har träffat så kallade elaka barn, det har i samtliga fall varit uppenbart att de och deras elakheter varit en produkt av omständigheterna de levt under och vuxenvärldens agerande mot dem. 

Men du menar alltså att du och din mans barn kanske fötts elakt? Att dina barn sedan tidigare skulle kunna bli "elaka barn" för en del barn är helt enkelt just det - elaka? Om du inte tror det utan tvärtom tror på din och din mans förmåga att påverka till det bättre så gäller det förstås också hans övriga barn. 

Vad förstår du inte i det hela?? VI HAR FÖRSÖKT PÅVERKA TILL DET BÄTTRE! Punkt!
Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!