Till er styvföräldrar som är missnöjda!
Det var väldigt många kommentarer, jag tittade på de översta tjugo-trettio, faktiskt var det flera som pratade om vad deras exfruar, eller deras mäns ex hade gjort, plus de som liksom Elaine ansåg att de kände igen sig precis med hur de hade växt upp. Några som trodde att deras exmäns nya var svartsjuka.
Självklart kommer hennes text att dra till sig vuxna styvbarn som förenklar världen på precis samma sätt som hon själv. Jag tvivlar inte på deras känslor men jag tror inte att de tjänar på att projicera all skuld på förälderns partner. Mamma är alltid mamma, pappa är alltid pappa, men pappas fru har man ju inga band med så hon kunde ju fara och flyga. Vad som egentligen hände bakom kulisserna är ingen mening att ta reda på, lättare att lägga skulden på någon som inte är mamma eller pappa. Särskilt när alla redan vet hur de där styvhäxorna är, svartsjuka och sånt.
Du märker ju själv, du har svårt att förstå varför hon överhuvudtaget ville bo hos sin pappa. Jag ser inget konstigt i att hon vill vara med sin pappa trots hans övergrep, det är hennes pappa. Hur mamman resonerade kring sitt barn vid den här tidpunkten vet vi inte men det är typiskt att det lämnas ett stort hålrum kring mamman. Mycket fokus läggs på pappas fru. Det är nog bekvämt för många föräldrar att det är så.
1. Han ber henne flytta in i ett tidigt skede och lägger smygande på mer och mer jobb på henne både med barnen och i hushållet
och/eller
2. Han sätter barnen på en piedestal och lyder deras minsta vink, han ignorerar flickvännen/frun när barnen är där. Ibland lyder han även exfruns minsta vink.
Självklart leder detta till frustration, men här har styvmamman ett stort ansvar: nämligen att ta upp problemen med mannen och inte ta ut frustrationen på barnen, vilket säkert är lätt hänt.
Du har rätt i att barnen inte ser vad som händer bakom kulisserna, men det kan man inte heller förvänta sig av barn. Och när de är vuxna kommer de bara ihåg vad styvmamman gjorde mot dem.