• Anonym (Ts)

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

Ess skrev 2018-09-22 14:56:10 följande:

Nej absolut inte.

Jag tycker inte barnen ska styra familjen oavsett kärn eller sammansatt familj. Men det blir egentligen inte ett problem förrän det kommer in en ny partner som inte köper upplägget och som inte ser charmen med att "köpa" barnen genom att låta dem bestämma.

Maken var väl också lite så ibörjan att han skulle fråga barnen det och detta. Men jag sade till honom att det är vuxenbeslut. Visst kunde han prata med dem om saken, men i slutänden så var det vi vuxna som bestämde. Det är orimligt att vh barn ska bestämma saker som påverkar oss vuxna alla dagar i veckan, men det insåg han själv också när det kom till kritan.

Tänkte väl. Barn har inte förmågan att bestämma och tonåringen kan klara av att ta vuxna beslut med sitt logiskt nyupptäckta tänk, men i slutändan går den på känslan iallafall eftersom frontalloben utvecklas klart vid 25. Så givetvis ska barn vara barn.

Det blir ett problem, men vem blir den skyldige då, jo den nya.
  • Anonym (Ts)
    Ess skrev 2018-09-22 16:42:47 följande:

Det är lätt för föräldern att ta den enkla utvägen och skylla förändringarna på att partnern vill ha det så. 

Det blev väl lite så här, men vi pratade om det ett antal gånger och han insåg att han själv har ett val i hur han vill/ville ha sin framtid.

Samma här, men jag blev ändå syndabock. Tragiskt egentligen. Men att liksom gå via en 10 åring för att ta reda på vad vi skulle äta eller slåss om vem som kramar pappa längst, var liksom inte min grej. Så vi pratade mycket om det och han satte visserligen gränserna men jag blev ändå syndabock, ingen i dotterns nätverk på mammas sida var intresserad att redogöra för henne hur vuxenvärlden ser ut. Slutade med att jag tog över pappa och hon mådde pest över att vi gift oss. Nu har hon egen pojkvän och vi brukar säga till varandra "tänk om vi skulle ha sagt till henne att inte vara kär..".

Kul att det löste sig för er. Hur funkar det idag?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-09-23 05:46:18 följande:

Måste delge en sak.

Jag hade ett långt samtal med min kille för några veckor sedan där jag sa exakt vad jag tyckte och hur illa det gjorde mig och på sikt vårt förhållande att hans ex höll på och sökte bekräftelse hos honom och fick den. Jag sa till honom att han behöver sätta en gräns och stå upp för vårt förhållande eller det förhållande han tycker är viktigast. Då förstod han att det faktiskt inte är okej det hon håller på med. Min revanch eller vad man kan kalla det kom häromdan då hon i vanlig ordning på ett subtilt sätt ville byta vecka och förklara varför då det var en kul grej hon skulle göra med sonen. Då föreslog min kille lite spontant och på kul att hon kunde göra den grejen tillsammans med mig och mina barn för det hade nog mina barn också gillat. Han fick ett snabbt svar varför det inte gick men jag blev väldigt nöjd över att han involverar mig och mina barn mer nu. Att han tydligt visar henne att det är han och jag och våra barn tillsammans som gäller och som är viktigt. Inte hon.

Fy fasen vad bra! Heja din man, heja er! Härligt att få sån revansch, det gör så mycket det lilla! Det är grundläggande för mindre frustration åtminstone. Det kan bara stärka er och GIVETVIS ska du och era barn involveras, varför inte?? Vem säger att just den första frun och barn alltid är viktigast, är liksom inte alla barn lika viktiga? Ska man brännmärkas för livet för att man skiljer sig, absolut inte. Nu är NI viktigast och hans barn får passa in i pusslet och ni med det. Exet får fixa sitt eget pussel och sen får ni mötas nånstans på mitten.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mm) skrev 2018-09-23 00:22:50 följande:

Nu tänker jag ta mig tid och säga att det är skönt med en tråd som vågar visa lite ilska. Här är en till som är frustrerad.

Det är så mycket som jag är frustrerad över så jag vet inte var jag ska börja men jag vill i alla fall säga att jag känner igen mig mycket i vad som kommit fram i den här tråden.

Eller hur det behövs. Man ska alltid sjunga lovsång som bonusfamilj men verkligheten är annorlunda och personligen tycker jag att det är bättre att slänga ur sig frustrationen i en sån här tråd och kanske lyckas lite bättre med pusslet i verkligheten. Slippa ha så mycket frustration på familjen.
  • Anonym (Ts)
    Ess skrev 2018-09-23 08:54:18 följande:

Värre blev det i början. Men jag har rätt lätt för att både lufta mina känslor och att bli arg, så jag bara lade över ansvaret för ena gemensamma på honom när hans tidigare var här, plus att han helt enkelt inte orkade springa och passa upp och skjutsa dem överallt längre. 

Det har varit mycket bråk, tjafs och snedprioriteringar i början, det funkade som bäst när umgänget upphörde och de bara kom hit över dagen och käkade middag och umgicks.

Det där begriper inte jag hur männen kan göra, lägga över de gemensamma nya barnen på partners för att kunna ta hand om de gamla vv /vh. Så gjorde min man med. Började göra samma sak tillbaka, då förstod han men ursäkta med att han ville vara så bra som möjligt när han hade umgänge. Fast då straffade han alla andra istället.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Vuxet) skrev 2018-09-23 09:17:56 följande:

Nu förstår man hur konflikter med ex i styvfamiljer börjar. Hon har en önskan om att få göra något med sitt eget barn och får som svar att hon kan göra det med dig och dina barn? Och nu sitter du och är nöjd för att han minsann har visat henne?

Det handlar alltså inte om att det inte gick eller att det skulle stöka till det för er utan om att visa att ni är de viktiga? Men grattis, hoppas att hon gör likadant mot er när ni får behov av att byta någon gång.

Såklart att dom är viktigare än xet. Hur tänker du nu?
  • Anonym (Ts)
    molly50 skrev 2018-09-23 12:54:10 följande:

Men varför kan hon då inte göra det på sin egen vecka? 

Som jag har tolkat Anonym (Bonusmamma) så har hennes killes ex upprepade gånger försökt byta vecka för att hitta på saker med barnet.

Om det exet vill göra med barnet bara fungerar på pappans veckor så kan de väl byta veckor permanent.

Eller kommer exet då att hitta på saker att göra under hans veckor ändå och försöka byta vecka?

Sen förstår jag inte varför man måste byta en hel vecka för att hitta på en sak under en dag.

Och var framgår det att barnet ville följa med mamman på det hon hade tänkt hitta på?

Hon gör det såklart medvetet. Vill man finnas kvar i xets liv så ser man till det, precis så.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mm) skrev 2018-09-28 13:17:04 följande:

Vad innebär det att känna sig välkommen? För om du frågar mig så är inte jag särskilt intresserad av att ha hen hos oss. Men jag förstår ju att det är så det är, de delade på vårdnaden när vi träffades, jag har aldrig ens funderat på att min sambo skulle ändra på något där. Han hade ett barn som skulle träffa sin mamma och sin pappa, bo hos båda, inget konstigt med det. Två kompetenta föräldrar som samarbetade om att ta hand om ett barn.  

Idag, med allt som har hänt, utan att gå in på alla detaljer, med de krafter det tar ifrån mig att ha hen hos oss, så tänker jag inte precis att hen är välkommen. Mina tankar går åt andra hållet faktiskt. Men det är fortfarande min sambos barn, jag förstår ett hen ska bo med sin pappa, men jag längtar till att hen vill pröva sina vingar och flyga ut från boet. 

Men om mamman bestämmer sig för att resa iväg igen, lämna deras barn på heltid hos oss igen, jag måste säga att jag har fantasier om vad jag ska göra då och en av fantasierna inkluderar något med nycklar och lås. 

Jag har ingen aning om hans barn känner sig välkommen hos oss, det ligger inte som prio ett hos mig. Min största prioritet ligger i att hålla problemen på avstånd, bibehålla mina krafter, så att jag har mina krafter kvar till min prio ett, nämligen att ta hand om mina egna barn. 

Gud vad bra sagt! Som om sambons barn MÅSTE vara viktigare för dig än dina egna! Spyr på sånt där! Då får det barnet om det bidragit till så mycket otrevligheter flytta dit det känner sig välkommet. Era gemensamma barn är prio hos er om det andra barnet och dess förälder fallerar att passa in. Ska din sambo skilja sig från dig och flytta in hos exet?? Sen då? Då blir istället era gemensamma vh /vv. Eller menar folk på att han ska skita i er för ni var sist i ledet. Du hör ju hur urbota dumt det låter när man vänder på det så. Att folk inte fattar bättre.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mm) skrev 2018-09-28 13:17:04 följande:

Vad innebär det att känna sig välkommen? För om du frågar mig så är inte jag särskilt intresserad av att ha hen hos oss. Men jag förstår ju att det är så det är, de delade på vårdnaden när vi träffades, jag har aldrig ens funderat på att min sambo skulle ändra på något där. Han hade ett barn som skulle träffa sin mamma och sin pappa, bo hos båda, inget konstigt med det. Två kompetenta föräldrar som samarbetade om att ta hand om ett barn.  

Idag, med allt som har hänt, utan att gå in på alla detaljer, med de krafter det tar ifrån mig att ha hen hos oss, så tänker jag inte precis att hen är välkommen. Mina tankar går åt andra hållet faktiskt. Men det är fortfarande min sambos barn, jag förstår ett hen ska bo med sin pappa, men jag längtar till att hen vill pröva sina vingar och flyga ut från boet. 

Men om mamman bestämmer sig för att resa iväg igen, lämna deras barn på heltid hos oss igen, jag måste säga att jag har fantasier om vad jag ska göra då och en av fantasierna inkluderar något med nycklar och lås. 

Jag har ingen aning om hans barn känner sig välkommen hos oss, det ligger inte som prio ett hos mig. Min största prioritet ligger i att hålla problemen på avstånd, bibehålla mina krafter, så att jag har mina krafter kvar till min prio ett, nämligen att ta hand om mina egna barn. 

Gud vad bra sagt! Som om sambons barn MÅSTE vara viktigare för dig än dina egna! Spyr på sånt där! Då får det barnet om det bidragit till så mycket otrevligheter flytta dit det känner sig välkommet. Era gemensamma barn är prio hos er om det andra barnet och dess förälder fallerar att passa in. Ska din sambo skilja sig från dig och flytta in hos exet?? Sen då? Då blir istället era gemensamma vh /vv. Eller menar folk på att han ska skita i er för ni var sist i ledet. Du hör ju hur urbota dumt det låter när man vänder på det så. Att folk inte fattar bättre.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mm) skrev 2018-09-29 07:28:38 följande:

Måste vara tufft med alla de i din omgivning som tagit ställning. Det är så lätt att lägga all skuld på den där styvhäxan. Du och jag behöver förklara ingående exakt vad som har hänt och blir knappt trodda medan de bara behöver säga "styvhäxa" så vet alla hur det ligger till. 

Ja verkligen, det är tufft och rejält energikrävande. Ingen tror mig, förutom de som vet på min sida, medan mina "bonusbarn" och deras mamma samt alla med dom bara säger styvhäxa som du säger.

Igår kom min sk styvdotter gåendes på stan, tog näsan i vädret och gick omväg. Jag höll hennes lillebror, LILLEBROR(!!), i handen. Men så är JAG styvhäxa? Idag träffade vi henne på affären, mina barn ropar "där är *******", jag sätter dövörat till och bara går. Vänder mig inte ens om när de ropar. Så har det blivit. Så många gånger jag hälsar på denna lilla oskyldiga ragata utan en hälsning tillbaka. Så min man sa att jag måste göra likadant tillbaka. Nu gjorde jag det. Kunde inte bry mig mindre. Hon har skapat detta helt och hållet själv. Men de som tagit ställning ser inte det.. Bakom kulisserna. Styvhäxa oavsett orsak och omständigheter.

Hennes mamma sätter på ett flin på tryne och hälsar, aldrig knappt gjort förut så nu efter hon fick veta att vi vet om hennes jävla skitsnack om mig till mina barn. Spyfärdig! Sådan mor..
Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!