• Ess

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

Anonym (Mm) skrev 2018-09-29 09:09:02 följande:
    Måste vara skönt för dem att få berätta och höra den andra sidan, jag tror barn blir förvirrade av sånt här och i värsta fall målar de världen svart och vit för att överhuvudtaget kunna få sitt huvud runt vad som har hänt, de ger styvhäxan skulden för den gamla sagan har man ju hört förut. I själva verket är verkligheten mer komplicerad. Jag tror inte det är bra att som vuxen fortsätta att tro att den där styvhäxan inte tyckte om dig, att hon bara var svartsjuk, då fortsätter man att må dåligt. Man mår bättre av att försöka se hela bilden, vad mamma och pappa gjorde. Din mans barn hatar väl inte sin mamma trots att hon gjorde som hon gjorde, de klarar väl av att se hela hennes spektrum? 
    Jag har aldrig fått skulden för något, det var så dåligt redan innan så det kunde inte bli sämre.
    Att höra andra sidan har fått dem att tänka efter, men de har ju blivit färgade av sin mammas skitsnack helt klart. Det fick hålla på så länge utan ett enda mothugg så det har bitit sig fast, även om de tycker det är skönt att i alla fall den ena föräldern inte snackade skit om den andra.

• Ess
    Anonym (Mm) skrev 2018-09-29 09:18:26 följande:
    Riktigt så illa är det inte med min sambos barn men det finns onekligen problem i området vad man lär sitt barn, eller vad man inte lär sitt barn. 
    Hur reagerade de på att du höll dig undan? 
    Det var inga större problem eftersom de hade sina rutiner under umgänget, som de själva skötte.
    Den största skillnaden blev när vi fick barn och han inte längre orkade/ville springa och passa upp dem.
  • Ess
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-29 17:55:11 följande:
    Ja verkligen, det är tufft och rejält energikrävande. Ingen tror mig, förutom de som vet på min sida, medan mina "bonusbarn" och deras mamma samt alla med dom bara säger styvhäxa som du säger.

Igår kom min sk styvdotter gåendes på stan, tog näsan i vädret och gick omväg. Jag höll hennes lillebror, LILLEBROR(!!), i handen. Men så är JAG styvhäxa? Idag träffade vi henne på affären, mina barn ropar "där är *******", jag sätter dövörat till och bara går. Vänder mig inte ens om när de ropar. Så har det blivit. Så många gånger jag hälsar på denna lilla oskyldiga ragata utan en hälsning tillbaka. Så min man sa att jag måste göra likadant tillbaka. Nu gjorde jag det. Kunde inte bry mig mindre. Hon har skapat detta helt och hållet själv. Men de som tagit ställning ser inte det.. Bakom kulisserna. Styvhäxa oavsett orsak och omständigheter.

Hennes mamma sätter på ett flin på tryne och hälsar, aldrig knappt gjort förut så nu efter hon fick veta att vi vet om hennes jävla skitsnack om mig till mina barn. Spyfärdig! Sådan mor..
    När makens barn var med sin mamma så fick de inte ens säga hej till sin pappa, för då blev hon sur.
    Jag tyckte det var konstigt när vi körde förbi dem och han varken tutade eller vinkade åt dem, tills jag fick förklaringen.
    Jag brukade dock tuta och vinka åt dem när jag körde förbi, de höjde handen tillbaks, men inget så där översvallande. Men jag sket i vilket, eftersom jag tutar och vinkar åt alla jag känner, även åt dem. Varför skulle jag göra skillnad mellan dem och andra....
  • Ess
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-29 18:53:12 följande:
    Men om man aldrig får ett hej tillbaka finns ingen anledning..
    Jag hade nog faktiskt sagt ett -Hej, ändå. Svarar de inte så är det de som gjort bort sig, inte du.
    Vem vet, någon gång kanske det går in hos dem och det känns obekvämt att inte svara....
  • Ess
    Pope Joan II skrev 2018-09-30 14:55:04 följande:
    Nej, det gör förmodligen ingen skillnad för dig eftersom situationen förefaller ha blivit väldigt kantrad och infekterad, men för barnet gör det förstås i förlängningen stor skillnad. Ju fler vuxna ett barn har omkring sig som kan bete sig som bra vuxna och föregå med gott exempel, desto bättre. Så är det naturligtvis. 

Nu verkar du vara så arg och upprörd på både barnet och barnets mamma att du väljer att uppföra dig lika illa som de gör och det är - för barnet - givetvis betydligt sämre än om du gjort ett annat val. Men så är det nu för barn, har de en eller ett par usla föräldrar så brukar ju inte föräldrarnas nästa val av partners vara av bättre kvalitet heller. 
    Ju äldre barnet blir, ju mer ansvar lägges även på barnet för att få en relation att fungera. Ett barn i typ 16 års åldern är själv ansvarig för hur det bemöter andra, man kan aldrig stå och skylla ifrån sig på sina föräldrar om man beter sig som ett arsel. Är man ett arsel så blir man även bemött som ett sådant.
  • Ess
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-24 12:52:54 följande:
    Knappast! Man frågar inte sitt ex om ett lån så är det bara!

Ditt problem är så mycket större än vad familjeliv har utrymme för.
    Nej det gör man verkligen inte. Skulle aldrig ens tänka tanken att ringa mitt ex för att låna något, skulle inte ringa annars heller....
  • Ess
    Anonym (andra sidan) skrev 2018-10-25 11:27:36 följande:
    Antagligen för att han ger henne mixade signaler. När Bonusmamma inte är där kanske han är vänskapligare i samtalen. Jag menar, om han alltid var starkt avvisande mot henne skulle hon väl knappast ringa för att be om att låna saker eller berätta skvaller.

Vissa fattar inte ens om man så bokstavligen ber dem dra åt helvete. 

• Ess
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-10-25 12:39:31 följande:
    Ja men det finns ju en anledning att han kände sig tvungen att göra så. Han lever ju med "bonusmamman" och känner väl till hennes svartsjuka.
    Men du läste tydligen inte vad jag skrev? Jag skrev inte att han ska gå iväg när hon ringer utan att han inte ska besvara samtalet alls.
    Sedan kan han ringa upp exet när han är ensam och kan prata normalt.
    Men han vill ju inte prata med henne, så då kan han lika bra få det överstökat direkt och svara och kolla om det gäller nåt som rör barnet. 
    Fast sen kan det iofs va svårt att bli av med henne om han inte bara lägger på luren.
  • Ess
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-10-25 12:31:01 följande:
    Är också helt övertygad om att så är fallet men detta är såklart något "bonusmamman" vägrar inse och mannen aldrig kommer erkänna pga husfriden.
    Jag tror snarare att han alltid retat sig på hennes ovidkommande samtal, men nu när han lever i ett förhållande så stör det riktigt mycket när hon inte har något vettigt att säga. 
    Man sätter sig ner för att kolla en film eller något annat, då ringer telefonen och man måste avbryta det man håller på med. 
    Hade en fd svärmor som också alltid ringde och störde och ville ha hjälp med det och detta, saker som hon själv lätt kunnat klara av OM hon bara försökt.
  • Ess

Hade jag slagit igång högtalaren på min telefon, så hade det antingen varit ett samtal som rörde oss båda, eller så hade det varit för att min partner också skulle få höra hur urbota dum och blåst personen var som ringde. 

Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!