WanderChild skrev 2018-09-21 13:04:33 följande:
Ja det är himla bra att läsa allas upplevelser här! Googlar man runt o tex läser om *kort menscykel* så står det överallt (i stort sett utan undantag!) att *ibland kan äl komma tidigare vilket ger en kortare cykel men mensen kommer sen AAAALLTID ca 14 dagar efter äl*. Typ så står det på alla infosidor. Det är först när man kommer in i forum som tex fl som man inser att lutealfasen visst kan va kortare o i ganska många fall är det. Skrämmande hur lite *erkänd* info som finns på svenska sidor, amerikanska sidor är SÅ mycket bättre! Där skrivs tom munkpeppar (Vitex) ut av läkare för att förbättra fertiliteten/förlänga lutealfasen....
Jag tänkte förr att jag kanske hade östrogenbrist men har läst mig till att det snarare är vanligt med överskott av östrogen o att det snarare är progesteronet man har brist på! Även vid tex klimakteriebesvär, samtidigt finns det hur många östrogenpreparat som helst att köpa men väldigt få med progesteron. Svensk fertilitetsforskning ligger lååångt efter USA och andra Europeiska länder inser man när man börjar läsa på lite...
Jag har exakt samma uppfattning. Jag försöker hitta mer info om CB äl tester för att se hur stor chansen är att man har äl fast man inte får fast gubbe. Det finns typ ingen erkänd info om detta. Man får läsa tråd efter tråd på fl som handlar om det och sen försöka dra sin egen slutsats. Än så länge så drar jag slutsatsen att ingen har blivit gravid utan fast gubbe.
Infon i Sverige är bedrövlig och inte är läkarna till så stor hjälp heller. Man ska vänta och försöka och slappna av i hundra år. Istället för att utreda.
Vi försöker ju läsa oss till vad det kan vara, borde det inte vara bättre att de istället kollar så vi slipper prova alla dessa alternativ utan att egentligen veta vad vi behöver.
Har också hört att USA är landet att vara i om man vill ha snabb hjälp och flera olika alternativ.
Google kan vara farligt, men man lär sig mycket också.
14 dagar stämmer iaf inte på mig. Månaden jag blev gravid hade jag äl dag 8 och beräknad mens dag 28...det blir 20 dagars lutealfas i mitt huvud ;)
Förra månaden hade jag 16 dagars lutealfas. Äl dag 17 och mensen kom dag 33.
Så det verkar skilja rätt rejält. Du är ju också ett levande exempel på att man kan ha kortare än 14 dagar.