• Emilian2018

Börjar tro att jag är gravid, vad kan det annars vara?

Hej allihopa! 

Jag väljer att skriva här pga att jag inte riktigt vill prata med någon i min närhet, ännu. Jag tror att det grundar sig i att jag skäms, för att vi varit slarviga. Och jag vet exakt vid vilket tillfälle det var.Jag och min sambo har tidigare varit väldigt noga när det kommer till sex. Idag lever vi tillsammans som en "bonusfamilj" där jag har två biologiska och han likaså. Så vi har redan 4 otroligt härliga barn tillsammans. 

Nu till min oro! Min mens är 4(!!) dagar sen, och jag börjar bli orolig för i vanliga fall är min mens otroligt punktlig. Jag har haft mensvärk och trott att mensen varit påväg varje dag. Istället kommer den flytningar, inte sådär vita och tjocka som många skriver att de haft som symtom i början av graviditeten utan ljusgula. 
    Jag har inte ont i brösten, inget har förändrats med dom. Jag är tröttare än vanligt, och inte alls lika energisk men det skyller jag likaväl på höstvädret som kommit. 

Jag VÅGAR inte ta ett gravtest ännu, är så rädd för responsen ifrån min sambo om det skulle visa +. Jag vet att jag är löjlig och sådär, men de gula flytningarna är väll inget tecken på graviditet och är det möjligt att få några symtom redan ? 
    Enligt min period tracker och uträkningen efter menscykeln är jag isåfall 4+3 idag. 

• Svar på tråden Börjar tro att jag är gravid, vad kan det annars vara?
  • Anonym (Awa)

Jag känner igen oron. Du kan ju bara vara sen, det händer ju. Eller så är du gravid. Har ni pratat om ev gemensamma barn innan?

• Anonym (..)

Varför är man rädd för att kanske vara gravid? Är ju betydligt större skäl att va rädd ifall det inte blir plus när man vill ha ett plus

• Anonym (Hanna)

Min mens har alltid varit punktlig. Sen för något år sedan var den sen.. men efter 12 dagar kom den. Mensen var som vanligt ett tag och sen försvann den i TRE månader. Numera har jag bara mens 2-3 gånger per år..

Så nej, det är inte säkert du är gravid. Kroppen kan ändras.

• Anonym (Awa)
    Anonym (..) skrev 2018-09-25 07:46:56 följande:

Varför är man rädd för att kanske vara gravid? Är ju betydligt större skäl att va rädd ifall det inte blir plus när man vill ha ett plus

Det är väl inte så konstigt. De kanske inte alls vill ha fler barn eller inte alls har pratat om det innan. Rädsla kan ju också betyda att man är orolig över hur framtiden ska bli när det händer något så livsavgörande som ett barn när man inte förväntat sig det. Eller att man kanske ställs inför ett tufft beslut att inte behålla barnet.
  • Emilian2018

Tack för svar.

Vi är inte i en period i livet där vi är redo för ett barn.

Min oro är ju min, och den är som den är.

Svar på tråden Börjar tro att jag är gravid, vad kan det annars vara?