• tankfull

Någon som börjar ta Albyl direkt när ni fått veta att ni är gravida

Jag blev så paff när jag läste här i tråden att man ger Albyl till gravida? Treo är ju ungefär det farligaste man kan ta under graviditet, både för att blodförtunningen kan orsaka missfall och för att fostrets hjärna kan påverkas. Hur kan man då ändå rekommendera Albyl som också innehåller acetylsalicylsyra? Är det för att man menar att blodgenomströmningen ökar vilket gynnar fertiliteten eller vad? Om så är fallet, varför inte se till att få en orgasm istället före sperman sprutas in? Det ökar också blodgenomströmningen och medför inga risker.

• tankfull
    UndrandeSökare skrev 2018-11-13 22:45:50 följande:
    Acetylsalicylsyra i låg dos (Trombyl 75mg) fungerar blodförtunnande och ges till vissa gravida för att förhindra blodproppar i moderkakan.
    Okej, då förstår jag. Men hur kan det inte öka riskerna för missfall ändå om nu Treo och Ipren (?) gör det...? Eller man kanske tycker det är pest eller kolera man har att välja på där?
  • tankfull
    UndrandeSökare skrev 2018-11-14 11:57:13 följande:
    Det är inte samma verksamma ämne i Ipren som i Trombyl. Sen är det stor skillnad på dos. Ipren är på 400mg och Trombyl är på 75mg.
    Nej, jag vet att det inte är samma ämne men jag vet att man avråder från att använda Ipren under graviditet för att det precis som Treo och Bamyl är från NSAID-gruppen. Trombyl innehåller också acetylsalicylsyra så det borde också vara inom NSAID. Alla dessa mediciner är blodförtunnande och ökar risken för missfall och fel på hjärta och hjärna(?) hos fostret. Men jag förstår att en låg dos för att undvika blodproppar kan vara en idé för vissa då. Man får väga för och emot med alla mediciner under graviditet. Själv har jag migrän och massor av huvudvärk så graviditeten var en lång orosperiod med mycket vägande för och emot. Fick ett jättefint barn trots att jag tog en hel del mediciner Glad- fast aldrig från NSAID utan andra sorter.
Svar på tråden Någon som börjar ta Albyl direkt när ni fått veta att ni är gravida