Inlägg från: enmanmedskägg |Visa alla inlägg
  • enmanmedskägg

Fått sparken-jag vägrar sluta

Hej, som fackligt arbetsplatsombud råder jag dig till att inte skriva på några papper hur som helst. Be om dokumenterad saklig grund för uppsägning, kontakta ditt fack och se till att ta en förhandling. 

Är det uppsägning enligt LAS §7 eller §18, personliga skäl, så finns det tydliga kriterier för vad som anses vara saklig grund. 

Att bara blåvägra och sätta sig på tvären kommer att försvåra för dig. Sköt detta snyggt och sakligt med din ombudsman närvarande. 

Här finns lagen om det är av intresse: lagen.nu/1982:80 

• enmanmedskägg
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 11:03:21 följande:
    Tack för utförligt svar!

Hmmm ja.. Butiksägaren skällde ut mig efter noter i fredags och skrek att jag kommer få sparken. Trodde som sagt hon ska gå vidare med det idag, men kanske hon tänker be om ursäkt för sitt orimliga utbrott istället? :)

Ja som sagt ovan, gäller det uppsägning av personliga skäl krävs dokumenterad saklig grund. 

"7 §  Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad.

[S2]En uppsägning är inte sakligt grundad om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig.

[S3]Vid en sådan övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet som sägs i 6 b § skall övergången i sig inte utgöra saklig grund för att säga upp arbetstagaren. Detta förbud skall dock inte hindra uppsägningar som sker av ekonomiska, tekniska eller organisatoriska skäl där förändringar i arbetsstyrkan ingår.

[S4]Om uppsägningen beror på förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen, får den inte grundas enbart på omständigheter som arbetsgivaren har känt till antingen mer än två månader innan underrättelse lämnades enligt 30 § eller, om någon sådan underrättelse inte lämnats, två månader före tidpunkten för uppsägningen. Arbetsgivaren får dock grunda uppsägningen enbart på omständigheter som han har känt till mer än två månader, om tidsöverdraget berott på att han på arbetstagarens begäran eller med dennes medgivande dröjt med underrättelsen eller uppsägningen eller om det finns synnerliga skäl för att omständigheterna får åberopas. Lag (1994:1685).

Ett bråk/oenighet vid ett tillfälle är MYCKET tveksamt som grund för uppsägning. 

Läs mer om personliga skäl här: lagen.nu/begrepp/Personliga_sk%C3%A4l

• enmanmedskägg

Ok, nu ser jag att jag har missat information här i tråden. 

Att stjäla ur kassan ( oaktat förklaringar att det skulle vara ett lån ) är att betrakta som GROV MISSKÖTSAMHET, och dessutom ett brott, uppsåt eller inte. 

Jag får tyvärr säga att arbetsgivaren har mycket mer på sin sida nu än vad som framkom i början när jag skrev. Ta gärna kontakt med facket för en förhandling, men min gissning är att arbetsgivaren nu kommer att begära att du går med på uppsägning, och har du tur klarar du dig undan en polisanmälan.

Svar på tråden Fått sparken-jag vägrar sluta