Inlägg från: tankfull |Visa alla inlägg
  • tankfull

    Mängd läxor i 4:an?

    Inte världens mest intressanta ämne kanske, men jag kanske får något svar ändå. Min dotter går i fyran och har snart utvecklingssamtal. Innan samtalet har vi fått hem en lapp med frågor att besvara och prata kring. Det mesta handlar om läxor och studieteknik. Men min dotter har knappt fått några läxor, och jag undrar om det är vanligt? Hon får typ en stencil med veckans ord och en mattestencil ibland, med saker som de redan gått igenom i 3:an. Är lite orolig att min dotter inte får samma utbildning som andra skolor, men kanske har jag fel. Hur mycket läxor får era barn som går i fyran?

  • Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?
  • tankfull
    Duckan skrev 2018-10-11 13:12:48 följande:

    Låter som samma mängd som dottern hade i åk 4 och likaså nu i åk 5. Lärarna har sagt att de ger bara läxa när de anser att det är nödvändigt.


    Tycker du att det är en bra skola din dotter går på? Vill du att dottern ska ha mer läxa? Jag är väl lite skeptisk till en viss lärare, och därför funderar jag... De har mindre läxa nu än de hade i trean.
  • tankfull
    cosinus skrev 2018-10-11 13:46:30 följande:

    Mina barn i har åk 4 haft en matteläxa per vecka, en svenskaläxa per vecka och ibland lite engelska glosor.

    Matten tar 15-30 min att göra beroende på ungens listighet och känsla för noggrannhet. Svenskan 20-40 min.


    Vad är det för typ av svenskaläxa? 
  • tankfull
    Trollet345 skrev 2018-10-11 13:48:30 följande:

    När min son gick i skolan i fyran hade han fyra läxor varje vecka. Beror nog väldigt på lärare och olika skolor. Lärarna han har haft har varit väldigt engagerade och ja han och resten i klassen klarar sig väldigt bra. Det är hög nivå på undervisningen. Han går i 6:an nu.


    Ja, det är det jag är lite rädd för - att det är olika. Så småningom läser kanske barnen vidare och har olika utgångsläge. Lyckost att ni har bra lärare! Får jag vara lite fräck och fråga om det är många elever som inte har svenska som modersmål?
  • tankfull
    brallison skrev 2018-10-11 13:55:54 följande:

    Hm, låter lite, tycker jag, men jag har inte gått i svensk skola, så kan inte riktigt jämföra. Men min dotter som går i 2:an får också en stencil med svenska och en stencil med matte per vecka (plus läsläxa).


    Ja, precis, jag upplever att min dotter hade mer läxor på lågstadiet! Har hört att det blir mycket mer på mellanstadiet, men så är det inte hittills. Läraren på lågstadiet var superbra, och trots barnens väldigt olika kunskapsnivåer så såg hon till att lägga ribban ganska högt istället för att alltid anpassa undervisningen efter de barn som hade svårt för sig. Och det verkade fungera för alla, även de som hade vissa problem. Tror barn sporras och stimuleras till att kunna mer än man trodde från början om de får utmanas lite.
  • tankfull
    Trollet345 skrev 2018-10-11 16:05:17 följande:
    Frågan är fri så det får du. I hans klass har det varit mest barn m svenskfödda föräldrar.

    Jag hade önskat att det faktiskt inte skulle spela någon roll alls. Jag tycker alla barn oavsett var deras föräldrar kommer ifrån ska ha bra förutsättningar med en bra skola. Sån ser tyvärr inte verkligheten ut.
    Misstänkte att det var så det låg till. I min dotters klass går det många som inte är svenskfödda, och tyvärr anpassas nog undervisningen efter dem, vilket gör att de barn som har lätt för sig inte går framåt som de vill. Jag tycker också att alla barn ska ha rätt till en bra skola, men det blir knepigt om det förekommer många olika problem i form av språkförbistring och ett annat förhållningssätt till skolan. 
  • tankfull
    cosinus skrev 2018-10-11 16:26:05 följande:
    Mer åt faktatexter-hållet. Läsa och svara på frågor så man har förstått men även en del ren svenska typ böjningar av ord och sånt.
    Okej, det låter som en bra läxa tycker jag. Bara veckans ord som de har i min dotters klass känns väldigt lite. Det är meningen att barnen ska läsa nån bok hemma på fritiden, men det lämnas väldigt mycket upp till var och en då. Tror skillnaderna blir ännu större då! Att vara tvungen att läsa texter och svara på frågor gör ju att man kan kontrollera att barnet verkligen läst. Plus att läraren har chansen att välja ut intressanta faktatexter.
  • tankfull
    mamma 86 skrev 2018-10-11 20:29:43 följande:

    Min dotter går i 4an och har bara läxa i engelska, i övrigt är de läxfria. De har planerat undervisningen mycket väl och erbjuder extra hjälp på skolan och på fritids.har läst om andra skolor som har varit helt läxfria och haft mycket bra resultat.


    Det låter ju bra att de planerat undervisningen väl...fast hur vet man det som förälder? Jag tycker att läxor är ett sätt för föräldrarna att få delta i undervisningen lite också, man ser vilken nivå det ligger på i varje ämne och kan prata om ämnet och befästa kunskaperna hemma i lugn och ro (eller på läxhjälp i skolan om man ej kan få hjälp hemma). Vi får ett veckobrev där det står typ: i SO jobbar vi med valet, i NO jobbar vi med skogen...o.s.v. Det säger inte lika mycket som om man får titta på en sida i en bok där man ser hur de pratar om ämnet. Och läsningen, hur ska man hinna utvecklas i den om man inte läser hemma också? 
  • tankfull
    mamma 86 skrev 2018-10-11 21:56:21 följande:
    Det är ju bara att få se hur de lägger upp det. Jag har tittat på min dotters böcker i skolan och sen jobbar de extremt mycket på sina chromebooks och de har med datorn hem varje dag. De använder infomentor där vi kan läsa info, bedömningar mm. I deras veckobrev skriver de utförligt hur de jobbar i de olika ämnena. De uppmuntrar barnen och berättar för föräldrar att de förväntar sig att man läser hemma. För de som jag svårt med läsningen har de läsgrupper i skolan. De går till biblioteket regelbundet och behåller vissa böcker i skolan, andra kan de ta hem.

    Varför tror du att man inte läser hemma bara för att man inte har det i läxa?

    Nej efter en lång dag i skolan, vilket är att jämföra med en arbetsdag för en vuxen tycker jag att det är bra att de inte har en massa läxor. Är det något barnen sen behöver jobba med hemma kommer de att berätta det, men det är inte i form av någon veckoläxa.

    Men alla tycker olika.
    Fast man är ju beroende av hur bra och utförligt lärarna informerar? I dotterns klass har de först nu i veckan fått sina Ipads, så det kanske blir lättare att se vad de håller på med då. Bedömningar har jag läst, men det säger inte så mycket om hur lektionerna är upplagda. I veckobrevet skriver de som sagt bara: i NO jobbar vi med skogen. Inget mer. Självklart kan de låna böcker, men jag tror att det är många som inte läser hemma och som inte har föräldrar som pushar. Hade man haft vissa sidor i läxa som ska redovisas så måste man läsa! Och läskunnigheten återspeglas i alla ämnen. Är många dåliga på att läsa så stoppas undervisningen upp och nivån sjunker. Om man har gått i en klass där ambitionsnivån är hög och alla föräldrar och lärare engagerade så har man ett övertag mot dem som gått på en skola där motsatsen gäller. Det har varit reportage på nyheterna om hur dåligt det går för svenska skolan och hur många elever som inte klarar högskolestudierna när de kommer till den nivån. Jag är en engagerad mamma och min dotter är intelligent - jag vill att hon ska ha samma förutsättningar som dem som gått på skolor med högre ambitionsnivå. Och allting kan jag tyvärr inte ordna själv, trots att jag gör vad jag kan. Och jag tycker läxor fyller en viktig funktion. Inte alltid man får studiero i skolan. Men ja, man tycker olika.
  • tankfull
    mamma 86 skrev 2018-10-11 23:34:11 följande:
    Jag tror att många struntar i att göra läxan ändå, så läsningen Behöver inte främjas ändå tyvärr. Läsförståelsen ökar inte heller direkt om du läser bara för att du måste läsa nått. Det görs ju redan på skoltid så det är ju bra sen om man tillsammans kan hitta böcker som fångar ens intresse oavsett om det är en faktabok om ormar eller en saga om riddare. De har som sagt extra läsgrupper för de som har svårt att läsa på min dotters skola. Sen har de säkert kontakt med föräldrarna om det men eftersom det inte berör mitt barn är det inget jag har frågat om. Däremot har min dotter svårt med vissa moment i matten och har fått bra extrastöd!

    Min dotters lärares ambitioner är att det är de som står för undervisningen vilket jag tycker är jäkligt bra! Sen kan hemmet alltid komplettera men inte i form av läxor varje vecka. Jag är själv lärare men arbetar med yngre barn. Jag upplever att hennes lärare är väldigt ambitiösa och just därför vill de arbeta på detta sättet. Visar det sig sen att det inte fungerar så kommer de självklart att tänka om sa de på föräldramötet men deras tidiga erfarenhet av arbetssättet var mycket god.

    Jag skulle inte sitta och plöja igenom min dotters skolböcker ändå, hon berättar och vi informeras av lärarna. Skulle vi inte få info av dem hade jag krävt att få det.

    Det är iaf huvudsaken att vi föräldrar bryr oss om våra barns skolgång! ????
    Jag är också lärare, men har inte heller jobbat på mellanstadiet. Jag tror att det är fler som gör läxan än som läser på fri basis hemma. Min dotter sitter mycket hellre med sin mobil än att läsa, så det blir tjat från min sida för att få henne att läsa "frivilligt". Jättebra att eleverna kan välja böcker som de tycker är roliga - det bör de göra också, men det finns de som väljer samma typ av litteratur hela tiden och då tycker jag det är bättre att lärarna går in och väljer olika texter som kan vara intressanta. Kanske blir det inte kul varje gång, men man utökar sitt läsområde. Självklart skulle ingen förälder "plöja igenom" läxböckerna, det finns ju ingen anledning då man oftast får ett par sidor i taget i läxa. Det är absolut huvudsaken att vi föräldrar bryr oss om våra barns skolgång, och det är ju precis det jag gör när jag ifrågasätter litegrann. Min dotter är väldigt duktig i skolan och tycker att det är för lätt det de gör, så kanske måste jag höra om lärarna kan ha fler extrauppgifter åt henne i alla fall. Jag tror inte på en läxfri skolgång, tror det kan vara svårt att få tillräckligt mycket gjort i vissa klasser där det är mycket stök som upptar lärarnas tid. Men vi får väl enas om att vi tycker olika!
  • tankfull
    Annita skrev 2018-10-11 23:53:42 följande:

    Har en dotter i femte klass och de har två läxor i veckan, matte och engelska, och det är samma som i fyran. Nu i femman har de börjat få fler prov också, så det pluggar hon lite till här hemma.

    Men det mesta av skolarbetet hinner de med under skoltid och det är bra tycker jag. Jag pratar väldigt mycket med henne om allt mellan himmel och jord, och hon berättar gärna om vad de gör i skolan och vad hon har lärt sig. På så sätt märker jag ju vilken nivå undervisningen ligger på och hur mycket hon lär sig.

    Jag märker även i "vanliga" samtal att hon kan ett och annat om lite av varje, och det är ju bra betyg för skolan!


    Det är bra att du pratar med din dotter och att hon kan berätta för dig vad de gör i skolan! Det är inte alla barn som har den förmågan. I mitt fall har en del saker som min dotter berättat bekymrat mig lite, som deras lärare i Ma/NO som verkar göra så lite som möjligt. Den läraren är vikarie för den riktiga klassläraren som inte kommer förrän till nästa termin. Det är väldigt olika hur undervisningen ser ut på olika skolor, ibland är ju allting bra och då finns det ingen anledning att klaga, men ibland kan det hela kännas mindre bra. Det finns klasser där lektionstiden går åt till stökiga barn, och då kan det vara svårt att få tillräckligt mycket gjort på lektionerna. Nu har min dotter äntligen fått sin skol-Ipad - efter två månaders skolgång, så nu hoppas jag på att kunna ta lite mer del av vad hon gör i skolan.
  • tankfull
    Erla skrev 2018-10-12 09:01:45 följande:

    Är också lärare, fast på lågstadiet, och har haft föräldrar som har ifågasatt läxfritt. Jag har bara gett ut läsläxa, där eleverna har fått låna skönlitteratur på individuell nivå ifrån skolbiblioteket. Jag förklarade på ett föräldramöte vad forskning har visat på vad gäller läxor och läsning och efter det fick jag inga fler frågor om läxor. Däremot utvecklade jag veckobreven till föräldrarna då de efterfrågade mer info om lektionernas innehåll, arbetssätt och arbetsmetoder. Tyckte det var superbra att de efterfrågade det och jag skrev till och med tips på samtalsämnen och begrepp de kunde diskutera hemma. Till de elever med annat modersmål översatte jag begreppen också så de även kunde diskutera på deras språk.


    Det är skillnad på stadierna. Tycker man ska kräva lite mer på mellanstadiet eftersom det på högstadiet och uppåt definitivt kommer att bli läxor. Jag vidhåller att det är stökigt i klassrummen på många ställen och då är det svårt att få tillräckligt gjort på lektionstid. De som stöder läxfriheten brukar prata om likvärdighetsperspektiv - vilket om man ska vara krass innebär att alla elever ska ha samma förutsättningar som de som har de sämsta förutsättningarna, det vill säga det blir orättvist om vissa elever kan få läxhjälp och andra inte. Detta tycker jag är fel väg att gå, man borde inte anpassa sig efter de premisserna. Skolan ska istället erbjuda bra läxhjälp till dem som inte kan få det hemma, anser jag. På lågstadiet som du jobbar på kanske det kan vara mindre läxor, men nu är det ju mellanstadiet som jag funderar över. Min dotters klass hade en ambitiös lärare på lågstadiet som faktiskt ställde en del krav och gav läxor, och det tycks ha varit bra för klassen som nu har en bra grund att stå på och är inställda på att jobba för sin skolgång. 
  • tankfull
    mamma 86 skrev 2018-10-12 09:44:25 följande:

    Du


    Du ser helt enkelt läxfritt på ett annat sätt än vi gör. Det finns högstadieskolor som också är läxfria. Jag tänker snarare att läxorna görs i skolan istället för hemma, det betyder inte att man arbetar mindre bara att det arbetas mer i skolan än hemma. Jag kan bara svara för min dotters skola oxh där individanpassas det så eleverna som är långt fram dras INTE ner och elever som ligger långt bak pressas inte för hårt.
    Okej, så då är du inte för läxfritt utan det är mer en fråga om lokal där man utför läxorna egentligen, om de bakas in i lektionstiden. Mängden arbete man ska hinna med på lektionen är ju svår att egentligen avgöra - har man en bra arbetsmiljö i skolan och är en duktig elev så hinner man mer än om man inte har de förutsättningarna. Vilket gör att man får olika bra undervisning på olika skolor och skillnaderna visar sig då man ska läsa vidare. Inte likvärdigt. Och i skolan har man bara en person som ska fördela sina resurser på många under en kort lektion, vilket kan vara knepigt. Oftast får de svagaste eller mest högljudda mest fokus. Men ja, vi ser nog olika på saken och kommer väl inte längre än så.
  • tankfull
    Annita skrev 2018-10-12 13:22:15 följande:
    Låter som om du kanske har anledning att kolla lite närmare på hur det funkar i matte/NO...

    Det där med att få vänta på paddor och datorer känner jag igen. Skolorna underskattar tiden det tar att lägga in program etc, tror jag. Men när det väl funkar är det ju bra!
    Absolut! Det är skönt att paddorna äntligen kommit nu.
  • tankfull
    Erla skrev 2018-10-12 17:05:37 följande:

    Kan också tillägga att en likvärdig undervisning inte handlar om att alla ska ha lika bra förutsättning som den som har sämst förutsättningar. Det handlar om att alla ska ha lika bra förutsättning som den som har bäst förutsättningar.


    Visst, men det funkar ju inte så. Det barnet som är duktigt och som har engagerade föräldrar som gärna hjälper till med läxan får ju anpassa sig efter att alla inte har läxhjälp hemma och därför får man ingen läxa alls. Och om man har EN person i klassrummet som ska räcka till alla elever samtidigt så blir det alltid några som får stryka på foten. Därför är det bra med läxhjälp hemma eller i skolan där barnen kan få hjälp av förälder eller skolpersonal att titta i lugn och ro på det man ska få in i huvudet. 
  • tankfull
    Mrs Green skrev 2018-10-12 20:20:40 följande:
    Fast jag måste tillägga att just i 4:an och 5:an tyckte jag att hon hade den bästa läraren någonsin, så förmodligen lyckades de helt enkelt lära sig väldigt mycket på lektionerna under de åren så de inte behövde läxor. Jag tror inte det berodde på för låga krav. 
    Det låter jättebra att de hade en bra lärare! Så känns det inte riktigt med min dotters mentor, som vikarierar för klassläraren som de ska träffa framåt jul tror jag. Så jag är lite rädd att de halkar efter vad man hinner i andra skolor under terminen.
  • tankfull
    Vinterankan skrev 2018-10-13 08:41:04 följande:

    Mitt barn har inga läxor alls i fyran, grannens barn har jättemycket läxor. Vi har valt en läxfri skola och grannen har valt engelska skolan. Och jag tvivlar inte en sekund på att grannens barn lär sig betydligt mer, men även mitt barn lär sig i alla fall tillräckligt mycket.


    Så länge du upplever att ditt barn lär sig tillräckligt är det ju okej. Har man alltför många läxor finns en risk att man blir skoltrött, så det är ju en balansgång. Lagom är alltid bäst!
  • tankfull
    aerial skrev 2018-10-13 08:43:15 följande:

    Jobbar själv i en 3:a. Där har de en matteläxa och en svenskalärare i veckan. Ibland också en engelskaläxa. Vet att skillnaden på läxor i 3:an och 4:an på min skola är ganska stor. Det blir fler sidor att läsa i 4:an, mer att kunna utantill osv.


    Men vad tycker du om läxor och läxfritt då?
  • tankfull
    Erla skrev 2018-10-13 22:41:09 följande:
    Jag vidhåller mitt tidigare svar, där jag syftar på att det är orimligt att lägga ansvaret hos föräldrarna. Långt ifrån alla föräldrar är kapabla till att lära ut med kvalitet och att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med tillräckligt i skolan är inte utvecklande. Nu är ju läxor valfritt för lärare (som tur är). Jag tyckte att jag läste att du var lärare själv, eller var det någon annan här kanske? Men det borde inte vara så svårt att fråga vilka arbetsområden eleverna jobbar med för tillfället, kolla upp vad läroplanen säger om ämnet och leta upp diverse lämpliga undervisningsmaterial på nätet om man nu som förälder är orolig över läxor. Speciellt om man nu känner att man vill sköta sitt barns undervisning på fritiden.

    Tvivlar du på att eleverna och ditt barn lär sig det denne behöver för att klara kunskapskraven är det väl läge att diskutera detta med läraren och eventuellt stämma möte med rektor.
    Undrar hur föräldrar och elever har klarat av att göra läxor i alla tider fram tills nu? Man har ju trots allt fortfarande läxor på många skolor och på olika stadier så det verkar ju som att många klarar det. Du kanske borde ha lite förtroende för föräldrarna och inte tro att det endast är du som lärare som är kapabel att prata om ämnen på mellanstadienivå! Alla elever har faktiskt inte föräldrar som inte kan läsa eller skriva, och det finns läxhjälp på skolan. Att göra läxor med sitt barn är inte att sköta hela barnets undervisning på fritiden, det känns ganska självklart. Finns heller ingen anledning att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med i skolan - verkar lite märkligt av en lärare att föreslå detta? Att få läxor i ett ämne handlar om att befästa kunskaperna, inte att gå igenom en massa nytt som man inte berört i skolan alls. Mitt barn har mer än godtagbara kunskaper i så gott som alla ämnen - jag tycker bara att hon ska ha samma förutsättningar att få en bra utbildning som de som går på skolor där man faktiskt har läxor och föräldraengagemanget är stort - för de skolorna har bättre resultat på nationella proven och slutbetyg m.m.! Så om några år när min dotter väljer exempelvis naturvetenskaplig linje som har mycket läxor och där möter elever som gått på Engelska skolan, Montessoriskolan och ett par andra skolor som är kommunala och har bra resultat (vill ej säga namnen här) då vill jag att dottern inte får en total chock för att hon upptäcker att kraven plötsligt är mycket högre och även att kunskapsnivån är högre hos de andra eleverna. Vi vill ju ha en likvärdig skola trots allt.
Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?