Erla skrev 2018-10-13 22:41:09 följande:
Jag vidhåller mitt tidigare svar, där jag syftar på att det är orimligt att lägga ansvaret hos föräldrarna. Långt ifrån alla föräldrar är kapabla till att lära ut med kvalitet och att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med tillräckligt i skolan är inte utvecklande. Nu är ju läxor valfritt för lärare (som tur är). Jag tyckte att jag läste att du var lärare själv, eller var det någon annan här kanske? Men det borde inte vara så svårt att fråga vilka arbetsområden eleverna jobbar med för tillfället, kolla upp vad läroplanen säger om ämnet och leta upp diverse lämpliga undervisningsmaterial på nätet om man nu som förälder är orolig över läxor. Speciellt om man nu känner att man vill sköta sitt barns undervisning på fritiden.
Tvivlar du på att eleverna och ditt barn lär sig det denne behöver för att klara kunskapskraven är det väl läge att diskutera detta med läraren och eventuellt stämma möte med rektor.
Undrar hur föräldrar och elever har klarat av att göra läxor i alla tider fram tills nu? Man har ju trots allt fortfarande läxor på många skolor och på olika stadier så det verkar ju som att många klarar det. Du kanske borde ha lite förtroende för föräldrarna och inte tro att det endast är du som lärare som är kapabel att prata om
ämnen på mellanstadienivå! Alla elever har faktiskt inte föräldrar som inte kan läsa eller skriva, och det finns läxhjälp på skolan. Att göra läxor med sitt barn är inte att sköta hela barnets undervisning på fritiden, det känns ganska självklart. Finns heller ingen anledning att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med i skolan - verkar lite märkligt av en lärare att föreslå detta? Att få läxor i ett ämne handlar om att befästa kunskaperna, inte att gå igenom en massa nytt som man inte berört i skolan alls. Mitt barn har mer än godtagbara kunskaper i så gott som alla ämnen - jag tycker bara att hon ska ha samma förutsättningar att få en bra utbildning som de som går på skolor där man faktiskt har läxor och föräldraengagemanget är stort - för de skolorna
har bättre resultat på nationella proven och slutbetyg m.m.! Så om några år när min dotter väljer exempelvis naturvetenskaplig linje som har
mycket läxor och där möter elever som gått på Engelska skolan, Montessoriskolan och ett par andra skolor som är kommunala och har bra resultat (vill ej säga namnen här) då vill jag att dottern inte får en total chock för att hon upptäcker att kraven plötsligt är mycket högre och även att kunskapsnivån är högre hos de andra eleverna. Vi vill ju ha en likvärdig skola trots allt.