Inlägg från: mamma 86 |Visa alla inlägg
  • mamma 86

    Mängd läxor i 4:an?

    Min dotter går i 4an och har bara läxa i engelska, i övrigt är de läxfria. De har planerat undervisningen mycket väl och erbjuder extra hjälp på skolan och på fritids.har läst om andra skolor som har varit helt läxfria och haft mycket bra resultat.

  • mamma 86
    tankfull skrev 2018-10-11 20:57:16 följande:

    Det låter ju bra att de planerat undervisningen väl...fast hur vet man det som förälder? Jag tycker att läxor är ett sätt för föräldrarna att få delta i undervisningen lite också, man ser vilken nivå det ligger på i varje ämne och kan prata om ämnet och befästa kunskaperna hemma i lugn och ro (eller på läxhjälp i skolan om man ej kan få hjälp hemma). Vi får ett veckobrev där det står typ: i SO jobbar vi med valet, i NO jobbar vi med skogen...o.s.v. Det säger inte lika mycket som om man får titta på en sida i en bok där man ser hur de pratar om ämnet. Och läsningen, hur ska man hinna utvecklas i den om man inte läser hemma också? 


    Det är ju bara att få se hur de lägger upp det. Jag har tittat på min dotters böcker i skolan och sen jobbar de extremt mycket på sina chromebooks och de har med datorn hem varje dag. De använder infomentor där vi kan läsa info, bedömningar mm. I deras veckobrev skriver de utförligt hur de jobbar i de olika ämnena. De uppmuntrar barnen och berättar för föräldrar att de förväntar sig att man läser hemma. För de som jag svårt med läsningen har de läsgrupper i skolan. De går till biblioteket regelbundet och behåller vissa böcker i skolan, andra kan de ta hem.

    Varför tror du att man inte läser hemma bara för att man inte har det i läxa?

    Nej efter en lång dag i skolan, vilket är att jämföra med en arbetsdag för en vuxen tycker jag att det är bra att de inte har en massa läxor. Är det något barnen sen behöver jobba med hemma kommer de att berätta det, men det är inte i form av någon veckoläxa.

    Men alla tycker olika.
  • mamma 86
    tankfull skrev 2018-10-11 22:19:58 följande:

    Fast man är ju beroende av hur bra och utförligt lärarna informerar? I dotterns klass har de först nu i veckan fått sina Ipads, så det kanske blir lättare att se vad de håller på med då. Bedömningar har jag läst, men det säger inte så mycket om hur lektionerna är upplagda. I veckobrevet skriver de som sagt bara: i NO jobbar vi med skogen. Inget mer. Självklart kan de låna böcker, men jag tror att det är många som inte läser hemma och som inte har föräldrar som pushar. Hade man haft vissa sidor i läxa som ska redovisas så måste man läsa! Och läskunnigheten återspeglas i alla ämnen. Är många dåliga på att läsa så stoppas undervisningen upp och nivån sjunker. Om man har gått i en klass där ambitionsnivån är hög och alla föräldrar och lärare engagerade så har man ett övertag mot dem som gått på en skola där motsatsen gäller. Det har varit reportage på nyheterna om hur dåligt det går för svenska skolan och hur många elever som inte klarar högskolestudierna när de kommer till den nivån. Jag är en engagerad mamma och min dotter är intelligent - jag vill att hon ska ha samma förutsättningar som dem som gått på skolor med högre ambitionsnivå. Och allting kan jag tyvärr inte ordna själv, trots att jag gör vad jag kan. Och jag tycker läxor fyller en viktig funktion. Inte alltid man får studiero i skolan. Men ja, man tycker olika.


    Jag tror att många struntar i att göra läxan ändå, så läsningen Behöver inte främjas ändå tyvärr. Läsförståelsen ökar inte heller direkt om du läser bara för att du måste läsa nått. Det görs ju redan på skoltid så det är ju bra sen om man tillsammans kan hitta böcker som fångar ens intresse oavsett om det är en faktabok om ormar eller en saga om riddare. De har som sagt extra läsgrupper för de som har svårt att läsa på min dotters skola. Sen har de säkert kontakt med föräldrarna om det men eftersom det inte berör mitt barn är det inget jag har frågat om. Däremot har min dotter svårt med vissa moment i matten och har fått bra extrastöd!

    Min dotters lärares ambitioner är att det är de som står för undervisningen vilket jag tycker är jäkligt bra! Sen kan hemmet alltid komplettera men inte i form av läxor varje vecka. Jag är själv lärare men arbetar med yngre barn. Jag upplever att hennes lärare är väldigt ambitiösa och just därför vill de arbeta på detta sättet. Visar det sig sen att det inte fungerar så kommer de självklart att tänka om sa de på föräldramötet men deras tidiga erfarenhet av arbetssättet var mycket god.

    Jag skulle inte sitta och plöja igenom min dotters skolböcker ändå, hon berättar och vi informeras av lärarna. Skulle vi inte få info av dem hade jag krävt att få det.

    Det är iaf huvudsaken att vi föräldrar bryr oss om våra barns skolgång! ????
  • mamma 86

    Du


    tankfull skrev 2018-10-12 09:29:15 följande:

    Det är skillnad på stadierna. Tycker man ska kräva lite mer på mellanstadiet eftersom det på högstadiet och uppåt definitivt kommer att bli läxor. Jag vidhåller att det är stökigt i klassrummen på många ställen och då är det svårt att få tillräckligt gjort på lektionstid. De som stöder läxfriheten brukar prata om likvärdighetsperspektiv - vilket om man ska vara krass innebär att alla elever ska ha samma förutsättningar som de som har de sämsta förutsättningarna, det vill säga det blir orättvist om vissa elever kan få läxhjälp och andra inte. Detta tycker jag är fel väg att gå, man borde inte anpassa sig efter de premisserna. Skolan ska istället erbjuda bra läxhjälp till dem som inte kan få det hemma, anser jag. På lågstadiet som du jobbar på kanske det kan vara mindre läxor, men nu är det ju mellanstadiet som jag funderar över. Min dotters klass hade en ambitiös lärare på lågstadiet som faktiskt ställde en del krav och gav läxor, och det tycks ha varit bra för klassen som nu har en bra grund att stå på och är inställda på att jobba för sin skolgång. 


    Du ser helt enkelt läxfritt på ett annat sätt än vi gör. Det finns högstadieskolor som också är läxfria. Jag tänker snarare att läxorna görs i skolan istället för hemma, det betyder inte att man arbetar mindre bara att det arbetas mer i skolan än hemma. Jag kan bara svara för min dotters skola oxh där individanpassas det så eleverna som är långt fram dras INTE ner och elever som ligger långt bak pressas inte för hårt.
  • mamma 86
    Kristina9p skrev 2018-10-27 21:50:24 följande:

    Mycket märkligt med folk som är EMOT läxor och tycker att allt ska göras i skolan. Har ni tänkt på hur orättvist det blir för de barn som tex ofta är sjuka? Man missar ju mycket mer, och det blir krångligare att ta igen, om allt ska läras ut av läraren i skolan. Om man istället har system med läxor, som tex flippade klassrum-modellen där eleverna först får ett kapitel att läsa hemma och sedan diskuterar Om detta i klassrummet, blir det ju lättare att ta igen när man tex är sjuk. Om man har ett system med läxor och får veta dessa läxor lång tid i förväg kan man också förbereda mer och planera sin tid om man tex har mycket aktiviteter på fritiden dom periodvis tar mycket tid. Det är ju galenskap att tro att elever ska lära dig lika mycket om de inte repeterar hemma, som om de faktiskt repeterar. Hur kan någon tro att repetition och övning inte lönar dig?


    Om någon är sjuk så pass ofta får de ju naturligtvis få reda på vad de jobbar med i skolan så att de kan göra det hemma, krävs inga läxor för det. Iaf på min dotters skola har de tex sin mattebok med individuella uppgifter, då är det lätt att ge uppgifter till den som är sjuk. Repitioner och övningar kan man göra i skolan och på fritids (om de erbjuder studiehjälp eller vad de nu väljer att kalla det). De flesta är kanske i skolan och ev på fritids 7-10 timmar om dagen, tror det är få som orkar med en massa läxor efter det.
  • mamma 86
    Ukklavek skrev 2018-10-28 15:45:25 följande:

    ...och du kommer inte gilla idén att alla företag i Sverige kommer outsourca sina verksamheter till länder där barnen/föräldrarna idag bryr sig om skolan och gör läxor varje dag.

    Vår välfärd kommer vara ett minne blott eftersom svensken inte vill jobba för brödfödan.


    Vilken ologisk jämförelse. Det är inte många som arbetar en hel dag och sen går hem och arbetar några timmar till (då tänker jag inte på egenföretagare till exempel).

    Att inte ha läxor är inte samma som att inte vilja jobba. Jag bryr mig mycket om skolan och är själv lärare men ser många fördelar med läxfritt.
Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?