Inlägg från: Annita |Visa alla inlägg
  • Annita

Mängd läxor i 4:an?

Har en dotter i femte klass och de har två läxor i veckan, matte och engelska, och det är samma som i fyran. Nu i femman har de börjat få fler prov också, så det pluggar hon lite till här hemma.

Men det mesta av skolarbetet hinner de med under skoltid och det är bra tycker jag. Jag pratar väldigt mycket med henne om allt mellan himmel och jord, och hon berättar gärna om vad de gör i skolan och vad hon har lärt sig. På så sätt märker jag ju vilken nivå undervisningen ligger på och hur mycket hon lär sig.

Jag märker även i "vanliga" samtal att hon kan ett och annat om lite av varje, och det är ju bra betyg för skolan!

• Annita
    tankfull skrev 2018-10-12 08:53:29 följande:

Det är bra att du pratar med din dotter och att hon kan berätta för dig vad de gör i skolan! Det är inte alla barn som har den förmågan. I mitt fall har en del saker som min dotter berättat bekymrat mig lite, som deras lärare i Ma/NO som verkar göra så lite som möjligt. Den läraren är vikarie för den riktiga klassläraren som inte kommer förrän till nästa termin. Det är väldigt olika hur undervisningen ser ut på olika skolor, ibland är ju allting bra och då finns det ingen anledning att klaga, men ibland kan det hela kännas mindre bra. Det finns klasser där lektionstiden går åt till stökiga barn, och då kan det vara svårt att få tillräckligt mycket gjort på lektionerna. Nu har min dotter äntligen fått sin skol-Ipad - efter två månaders skolgång, så nu hoppas jag på att kunna ta lite mer del av vad hon gör i skolan.

Låter som om du kanske har anledning att kolla lite närmare på hur det funkar i matte/NO...

Det där med att få vänta på paddor och datorer känner jag igen. Skolorna underskattar tiden det tar att lägga in program etc, tror jag. Men när det väl funkar är det ju bra!
Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?