• Eina

Drack alkohol innan jag visste jag var gravid.

Jag och min sambo har försökt att få ett syskon i cirka 7 månader utan att lyckas.

Till slut ?gav jag upp? lite, och försökte inte tänka på det..

I fredags var jag på personalfest och tänkte inte så mycket på det utan drack alkohol och blev ganska full.

Idag tog jag ett graviditetstest som visade positivt.. efter så många försök. De betyder att jag är i vecka 4 nu.

Har sån himla ångest att jag drack!

Kan de ha skadat bebisen?

Är de någon fler som druckit innan dom vetat att som varit gravid och som de gått bra för ändå??

Hjälp behöver era erfarenheter

• Svar på tråden Drack alkohol innan jag visste jag var gravid.
  • Anonym (Tvåbarnsmor)

Ta det lugnt! Många har druckit alkohol innan de plussade och jag har hört att så tidigt går inte alkoholen över till barnet för fostret får inte näring från moderkakan ännu, sker först i typ vecka 8-9.

Huvudsaken är att du inte dricker efter att du plussat.

Stort grattis till graviditeten!!

• Anonym (Nej)

Nej du kan va helt lugn. Dom flesta dricker alkohol innan dom vet om att dom är gravida, du är knappast ensam om att dricka innan du vet om graviditeten.

• Anonym (Första barnet)

Jag känner samma oro som dig. Dricker verkligen aldrig, men min kompis fyllde år så tänkte unna mig lite alkohol, trodde verkligen inte att det skulle gå så fort att bli gravid på nytt. (Fick ett MA i somras, hade bara en mens innan jag plussade igen, tog 6mån förra gången) Har dock räknat ut att jag drack ungefär en vecka efter äl, så det hade ju knappt hunnit bli befruktat. Hoppas verkligen inte att det har skadat fostret.

• Ceep

Ta ett chill pill, det är ok. Stort grattis till graviditeten!

• Ceep

Ta ett chill pill, det är ok. Stort grattis till graviditeten!

• Anonym (Nej)
    Anonym (Första barnet) skrev 2018-10-22 18:56:35 följande:

Jag känner samma oro som dig. Dricker verkligen aldrig, men min kompis fyllde år så tänkte unna mig lite alkohol, trodde verkligen inte att det skulle gå så fort att bli gravid på nytt. (Fick ett MA i somras, hade bara en mens innan jag plussade igen, tog 6mån förra gången) Har dock räknat ut att jag drack ungefär en vecka efter äl, så det hade ju knappt hunnit bli befruktat. Hoppas verkligen inte att det har skadat fostret.

Jag tycker många överdriver nu för tiden. Man ska inte dricka under graviditet men förr både drack och rökte många gravida genom hela graviditeten och dom allra flesta barn föddes friska ändå, det glömmer man ofta
  • Anonym (Första barnet)
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-22 19:11:03 följande:

Jag tycker många överdriver nu för tiden. Man ska inte dricka under graviditet men förr både drack och rökte många gravida genom hela graviditeten och dom allra flesta barn föddes friska ändå, det glömmer man ofta

Nä det kan vara så. Hade aldrig druckit om jag vetat att jag var gravid. Tog ett test på morgonen som visade negativt, berodde väl på att jag inte var tillräckligt långt gången.
  • Anonym (S)

Det är verkligen ingen fara. Det är så tidigt gånget och ett tillfälle är ingen big deal. Jag snusade en bit in i min graviditet och det tog ingen skada på mitt barn. Snus är då också värre än alkohol vad jag förstått.

• Anonym (Gjort samma)

Jag drack också några glas vin tidigt. Berättade för min bm som sa att det finns risk för läpp och gomspalt samt hjärnskada redan från vecka 3. Fick sån ångest över det. Risken verkar vara väldigt liten dock. Får se i mars hur det gick antar jag. Jag hade ju hellre fått lugnande svar av bm måste jag säga.

En sak som jag trodde som inte stämmer är att barnet inte påverkas innan v12 ca när moderkakan tar över. Alkohol är fettlösligt och diffunderar fritt i kroppen, även till livmodern. Det innebär att koncentrationen av alkohol är samma där som i resten av kroppen.

• Anonym (S)
    Anonym (Gjort samma) skrev 2018-10-23 07:49:23 följande:

Jag drack också några glas vin tidigt. Berättade för min bm som sa att det finns risk för läpp och gomspalt samt hjärnskada redan från vecka 3. Fick sån ångest över det. Risken verkar vara väldigt liten dock. Får se i mars hur det gick antar jag. Jag hade ju hellre fått lugnande svar av bm måste jag säga.

En sak som jag trodde som inte stämmer är att barnet inte påverkas innan v12 ca när moderkakan tar över. Alkohol är fettlösligt och diffunderar fritt i kroppen, även till livmodern. Det innebär att koncentrationen av alkohol är samma där som i resten av kroppen.

Tycker det är dumt att barnmorskor skrämmer upp kvinnor på det där sättet, men de måste väl det kanske. De kan ju inte säga ?nejdå det är ingen fara? för då kanske vissa fortsätter dricka. Sjukt många dricker/röker/snusar/knarkar innan de får reda på grav och så länge man slutar med det så är det lugnt. Fortsätter man samma leverne så kan det gå hursom
Svar på tråden Drack alkohol innan jag visste jag var gravid.