Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Drack alkohol innan jag visste jag var gravid.

Det är verkligen ingen fara. Det är så tidigt gånget och ett tillfälle är ingen big deal. Jag snusade en bit in i min graviditet och det tog ingen skada på mitt barn. Snus är då också värre än alkohol vad jag förstått.

• Anonym (S)
    Anonym (Gjort samma) skrev 2018-10-23 07:49:23 följande:

Jag drack också några glas vin tidigt. Berättade för min bm som sa att det finns risk för läpp och gomspalt samt hjärnskada redan från vecka 3. Fick sån ångest över det. Risken verkar vara väldigt liten dock. Får se i mars hur det gick antar jag. Jag hade ju hellre fått lugnande svar av bm måste jag säga.

En sak som jag trodde som inte stämmer är att barnet inte påverkas innan v12 ca när moderkakan tar över. Alkohol är fettlösligt och diffunderar fritt i kroppen, även till livmodern. Det innebär att koncentrationen av alkohol är samma där som i resten av kroppen.

Tycker det är dumt att barnmorskor skrämmer upp kvinnor på det där sättet, men de måste väl det kanske. De kan ju inte säga ?nejdå det är ingen fara? för då kanske vissa fortsätter dricka. Sjukt många dricker/röker/snusar/knarkar innan de får reda på grav och så länge man slutar med det så är det lugnt. Fortsätter man samma leverne så kan det gå hursom
Svar på tråden Drack alkohol innan jag visste jag var gravid.