Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ska barnvagnar ha företräde?

Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 12:36:10 följande:

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

Nix, jag själv väntade med barnvagn när jag hade liten, skulle inte ens förvänta mig att folk reste sig för mig och mitt barn. Var det inga sittplatser kvar, så fick sonen sitt kvar i vagnen eller stå (beroende på sträcka och hur trött han var). Jag har väntat till nästa buss flera gånger. Åh andra sidan så var min son klädd för längre promenader eftersom vi brukade gå.
    När det gäller t-bana och pendeltåg, så valde jag att ställa mig i mitten, där chansen var större att få plats.
  • sextiotalist
    Anonym (Nina) skrev 2018-10-24 13:50:40 följande:

Inte helt självklar fråga. Barnvagnsplatsen ska ju barnvagnar ha företräde till. Folk som står där utan vagn får flytta på sig. Rullstolsplatsen är reserverad för rullstolar. Så är reglerna i kollektivtrafiken här.

Jag åker aldrig kollektivt med barnvagn numera, men när jag gjorde det så såg jag till att ha en buss till godo, om det var fullt i första bussen.

Det har funkat rätt bra, förutom en gång när det var fullt på barnvagnsplatsen (jag och en annan mamma med barnvagn stod där) och det skulle på en rabiat mamma med vagn som försökte kräva att jag skulle ta upp min sovande bebis och fälla ihop min vagn så att hon också fick plats.

Däremot gick jag av spårvagnen en gång för att lämna plats för en rullstol som ville på.

En rätt vanlig missuppfattning verkar vara att folk med barnvagnar inte har tider att passa. De kan faktiskt också vara på väg till förskola/jobb, läkartid, BVC osv.

De bussar jag åker med finns det en plats där både rullatorer, rullstolar och barnvagnar kan stå. Dvs de ingen har första tjing på någon av dessa platser.

• sextiotalist
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:57:47 följande:
    Exakt. Det är ju inte så att biljetten bara gäller i fem minuter.
    Men den som är på bussen kan varit på resande fot en stund innan, Tiden kan vara tight om man har många byten
  • sextiotalist
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 14:38:57 följande:
    Men hur kan så många vara sjuka då? Ansök om färdtjänst. Håller fast vid att ett litet barn har företräde vid sittplatser och bussar.
    Har du missat hur mycket avslag folk får när de söker färdtjänst. Dessutom så är det billigare att åka kollektivt än anlita färdtjänst.

Ja, det finns många som har osynliga handikapp, smärthistorik etc, som trots detta försöker leva ett så vanligt liv som möjligt, de kan ju även ha ett arbete som de är på väg till/från till.

Håller fortfarande fast vid att man inte som varken som barn/gravid/funktionshindrad/äldre/kvinna/man/tonåring har företräde framför någon annan.
  • sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 14:30:00 följande:
    Det är en barnvagnsplats. Jag har bett folk med rullator att flytta på sig många gånger, visst blir det sura miner, men det är en barnvagnsplats likväl.
    Så du, friska kvinna, anser att du har mer rätt till platsen, än den funktionsnedsatta (ofta äldre, men inte alltid) som inte ens kan gå utan rullator.
  • sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:06:32 följande:
    Dom är inte sjuka. Isåfall skulle de inte ställa rullatorn där för att sedan gå och sätta sig någon annanstans. Då skulle de ta med sin rullator till den platsen. Så var inte fallet. Så jag anser att jag har mer rätt till barnvagnsplatsen ja.
    Du vet lite om varför en person har rullator. Ja, de kan kanske ta sig någon eller ett par metrar utan rullator, men skulle vara bunden till hemmet annars.
    Hoppas dina föräldrar inte behöver rullator, men du kanske tar ledigt från jobbet och skjutsar dem så fort de behöver komma någonstans, så att de inte behöver besvära friska småbarnsmammor.
    Nej, de kan inte ta sin rullator till platsen eftersom det inte går att placera en rullator vid sittplatserna.
    Utöver detta så är det busschauffören som i slutändan bestämmer hur många vagnar som får komma ombord.
  • sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:07:35 följande:
    Jo, ett litet barn har både rätt och företräde till sittplats. Alla barnen tycker inte det är kul att sitta i barnvagnen.
    Men det att barnet inte tycker det är kul är inget argument. Det finns barn som inte vill sitta i bilbarnstol heller.
    Kom ihåg att de flesta här har haft egna spädbarn eller har, och ändå inte håller med dig.

• sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:06:32 följande:
    Dom är inte sjuka. Isåfall skulle de inte ställa rullatorn där för att sedan gå och sätta sig någon annanstans. Då skulle de ta med sin rullator till den platsen. Så var inte fallet. Så jag anser att jag har mer rätt till barnvagnsplatsen ja.
    Det ska jag berätta för min bekant som har endast kan ta ett par steg utan sin rullator, dock arbetar han heltid, men kan inte köra bil, därav han är hänvisad till kollektivtrafiken.
    En sak är säkert, 99,99% av de som använder rullator behöver den
  • sextiotalist

Jag tycker att alla som ska framföra en barnvagn ska ta körkort på barnvagn med ett avgörande prov vad som gäller i kollektivtrafik, affärer, gångbanor och matställen. Misstänker att de flesta skulle klara sig, men några skulle bli hänvisade att ha bil och bära sitt barn hela tiden (men tack och lov slipper man dessa i kollektivtrafiken och andra platser)

• sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:20:33 följande:
    Jag är fullt seriös. Är trött på tröga människor. Kör på alla som står i vägen med barnvagnen, orkar inte säga till alla att flytta på sig längre.
    Kan man inte förbjuda barnvagnar på bussar, så man slipper dessa säkerhetsrisker och så får mammorna utmärkta tillfällen att gå bort sina kaffelatte-kilon.
  • sextiotalist
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 15:29:15 följande:

Men man kanske inte orkar säga ursäkta till alla hela tiden, folk kan ju börja tänka lite själva också. Varför är barnvagnar sånt irritationsmoment för så många?

Barnvagnar som framförs av vettiga föräldrar, som inser att världen inte kretsar kring dom, som är smidiga och ser till att de kan framföra vagnen på ett säkert och bra sätt är inga irritationsmoment.
    Det är de fåtal som tror att de äger världen för att de fått ett barn, går i bredd och tar hela gångbanan (och gärna den intilliggande cykelbanan) och vägrar flytta på sig, föräldrar som anser sig har företräde till bussar, som kör på andra för att de anser sig ha rätten till det. Det är dessa som folk irriterar sig på.
  • sextiotalist
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-25 14:48:33 följande:
    Jag är själv småbarnsförälder så moderaterna ansåg fel. Min avsikt har aldrig varit att provocera. Men tycker man något som inte faller moderaterna i smaken är det ?provokation? tydligen.
    Du har tydligen inte tagit till dig av svaren, även vi som varit småbarnsföräldrar (och de som är nu) delar inte din uppfattning.

• sextiotalist
    LFF skrev 2018-10-29 09:46:30 följande:
    Vi har ju några blå innerstadsbussar, 1, 2, 3 och 4 som de så käckt heter. 4an tex går från Radiohuset till Gullmarsplan, via Fridhemsplan och Södra Station. Den är hopplös att åka med i rusningen om man ska på efter Fridhemsplan mot Gullmarsplan. Det spelar ingen roll om de kör tre bussar efter varandra med någon minuts mellanrum. De är sardinburkar hela gänget.

När vi hade vagnen till grabbarna (tvillingvagn, yay!) så var det att undvika rusningen så mycket som möjligt som gällde. Förstår mig inte på dessa föräldralediga som ger sig ut i kollektivtrafiken mitt i rusningen! Det är ju inte kul för någon, speciellt inte den stackars bebisen!
    Är vädret OK, så är det rätt skönt med promenaden över bron (än finare om man väljer den äldsta bron, då slipper man blåsten också). Jag älskar gå den promenaden via den gamla bron upp till Årsta när jag är i Stockholm
  • sextiotalist
    LFF skrev 2018-10-29 10:53:30 följande:
    Haha, vet inte hur många gånger jag hellre valde att gå från Centralen till Gullmars via Gamla Stan och Slussen. Både för att det var bra väder och för att slippa baxa ner vagnen i tunnelbanan Jag fick motion och vi slapp trängas. Win-win :-P
    Härliga promenader åh, vad jag längtar efter Stockholm nu (och även till min barndomskommun)
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?