Inlägg från: Anonym (jisses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jisses)

Ska barnvagnar ha företräde?

Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 12:45:16 följande:

Små barn och bebisar är ju liksom könsligare för kyla, tänker jag.

Nej så känsliga är de inte. 

Och nej jag tänker inte gå av för att göra plats för en barnvagn. Finns ingen anledning framförallt inte om nästa buss går om 15 min! Rent idiotiskt att ens fundera åt det hållet. 

• Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 12:56:08 följande:

Jag tycker nog trots allt att små barn har företräde. Vuxna kan ju faktiskt promenera.

Det kan du mamma med barnvagn också göra. Barnet skulle kanske till och med må bättre av det istället för att trängas på en buss med alla förkylda. 

Det är ett fruktansvärt egoistiskt sätt att tänka att alla andra alltid skall lämna plats för en. 

Nej du har ingen rätt att ens förvänta dig att någon skall gå av bara för att du kommer med en barnvagn. Åk andra tider när det inte är så mycket folk på bussen istället.

• Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:02:25 följande:
    Folk är ego och barnhatare idag. Tyvärr.

Nej jag älskar barn, men hatar föräldrar som kräver att alla andra skall tassa på tå kring deras barn... Ditt barn är ditt barn. Planera din tid så du slipper åka buss i rusningstid så slipper du att den är full. Men att ens tänka på att andra skulle tvingas av är idiotiskt! Tänk om alla andra på bussen har tider att passa, vem skall gå av då? 

Nej skärp dig! Världen kretsar inte kring dina barn. 

• Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:04:49 följande:

Sedan står det ofta rollatorer på barnvagnsplatsen. Mkt irriterande. En bidragande orsak till att man inte kommer med också.

Du vet om att det inte är bara barnvagnsplats... Utan även plats för rullstolar, och rullatorer, eller för de som reser med stora väskor... De med rullator har PRECIS samma rätt till de platserna som dig med barnvagn! De enda som behöver flytta lite på sig (inte gå av men flytta sig åt sidan) är de med väskor. 
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:08:46 följande:
    Ja resa sig för små barn ska man absolut göra. Brukar ge onda ögat till de som inte erbjuder sittplats till min lilla, alternativt när jag var gravid.

Aaah så du vet instinktiv om personers sjukdomshistoria när du ser dem? Eller vad ger dig rätten att ge dem onda ögat för att de inte reser sig för dig? 

Jag ser ung och frisk ut. Men jag kan inte stå en hel bussresa eller spårvagnsresa hem. Så nej jag reser mig inte för andra om det inte är max två hållplatser kvar för mig. Men då är det verkligen bara om det är panik för jag klarar bara att stå den sträckan med nöd och näppe. Händer att någon ber mig resa mig eller ger mig onda ögat ibland, och jag blir lika förbannad varje gång! För de vet ju INGET om min hälsa. 

Nej TS... du har mycket att lära om världen och framförallt att den inte kretsar kring dig och ditt barn utan att alla andra människor där ute har sina egna historier och liv att tänka på!!

• Anonym (jisses)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 14:37:36 följande:
    Så tröttsamt med alla ursäkter om "sjukdomar" folk har. Suck..

Åååh vad jag önskar att du fick prova på hur det är att ha en kronisk sjukdom så du kanske inser hur idiotisk din kommentar är... 

Världen kretsar inte kring ditt och TS barn... Så lägg ner. Du är ego och saknar insikt i att det faktiskt finns andra människor med egna behov kring dig. 

• Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 14:38:57 följande:
    Men hur kan så många vara sjuka då? Ansök om färdtjänst. Håller fast vid att ett litet barn har företräde vid sittplatser och bussar.

För att inte alla sjukdomar berättigar till färdtjänst! Om det nu är så viktigt att ditt barn sitter när ni åker så skaffa bil! 

Nej ett barn har inte företräde vid sittplatser och bussar. Punkt slut. 

• Anonym (jisses)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:06:32 följande:
    Dom är inte sjuka. Isåfall skulle de inte ställa rullatorn där för att sedan gå och sätta sig någon annanstans. Då skulle de ta med sin rullator till den platsen. Så var inte fallet. Så jag anser att jag har mer rätt till barnvagnsplatsen ja.

Alla rullatorer är inte lätta att fälla ihop och ut, framförallt inte för en person som har ett rörelsehinder. Att de lyckas ta sig fram till en sittplats ändrar inte det.... Du är en egoistisk person som saknar empati för omvärlden... 

Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:07:35 följande:
    Jo, ett litet barn har både rätt och företräde till sittplats. Alla barnen tycker inte det är kul att sitta i barnvagnen.

Nej ett litet barn har inte företräde. Spelar ingen roll att inte alla barn tycker det är kul att sitta i barnvagnen. Det är mycket här i livet som inte är roligt men som man måste göra ändå. 

Liten fråga fäller du ihop vagnen när du går på bussen? Om nu ditt barn vill sitta på säte... Jag tar förgivet att du fäller ihop vagnen helt och håller den i famnen så den inte upptar plats för någon annan. Annars är du en hycklare förutom egoist. 

Men kort sagt. Nej jag reser mig inte för barn, sjuka eller äldre då jag måste sitta. Jag är inte sjuk nog att ta upp samhällets resurser med färdtjänst och liknande. Men det ändrar inte det faktumet att jag inte kan stå en hel bussresa. 

Och mitt liv kretsar inte kring ditt barn. Du får lösa dina resor med ditt barn, men inte på bekostnad av andra människor. Är bussen full får du vänta på nästa punkt slut! Eller gå till nästa hållplats. Allt annat är egoistiskt och idiotiskt. 

• Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 15:29:15 följande:

Men man kanske inte orkar säga ursäkta till alla hela tiden, folk kan ju börja tänka lite själva också. Varför är barnvagnar sånt irritationsmoment för så många?

Det är oftast inte barnvagnen som är irritationsmomentet... Utan den egoistiska mamman som kör den.... 
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:40:31 följande:

"Kyss" är anmäld till moderator för mobbning.

Om något händer med den anmälan blir jag förvånad. Hen har inte sagt något elakt eller fel. Även om ni känner er träffade för att ni inte tycker om det man säger. 

Ni två vägrar bara inse att världen inte snurrar kring er och era barn. Ni framstår därför som arketypen av egocentriska småbarnsmammor som inte förstår att även andra människor omkring er kan har behov och anledningar till varför de sitter på bussen eller inte automatiskt niger och bockar och kliver av bussen när ni kommer med en barnvagn. 

• Anonym (jisses)
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 18:06:01 följande:
    Är så trött på kommentaren att graviditet inte är någon sjukdom. Folk blir ju sjukskrivna pga graviditetsbesvär. Jag hade både svår foglossning och smärtsamma sammandragningar nästan hela graviditeten. Det var en pina att stå även en kort bussresa, även farligt eftersom sammandragningarna förvärrades. Blev så förbannad på folk som vägrade resa på sig. Erbjuder alltid min plats till gravida eftersom jag vet hur jobbigt det kan vara.

KAN vara jobbigt ja! Men det kan också inte vara jobbigt. Precis som en person som sitter kan ha en sjukdom som för att de inte mår bra och inte kan stå på grund av det. Du kan inte veta det genom att bara titta på personen!

Jag har ibland, när jag haft tider att passa och varit tvungen att åka hem en viss tid, hamnat på fulla bussar där jag inte får sittplats. Då jag vet att man inte kan se hur någon mår bara genom att titta på dem får jag tvinga mig själv till att stå då. Brukar sluta med att jag mer eller mindre hänger i stolpen i desperat försök att inte ramla ihop. Att då se en tom barnvagn och två små barn som är små nog att sitta i barnvagnen eller i sin förälders knä sitta och ta upp ett säte så blir jag förbannad. 

Det är så frustrerande med de småbarnsföräldrar som inte förstår att det finns andra personer i världen, som tycks tro att allt som räknas är deras barn. Men newsflash, för mig är jag viktig, för mig är mitt välmående viktigare än att ditt barn får sitta. Och så länge det inte går att se utanpå vem som är i störst behov av att sitta mellan mig och en gravid så tänker jag fortsätta sitta ner... 

Lite osökt kommer jag faktiskt att tänka på Rosa Parks.... Det krävdes att hon skulle resa sig för en vit person för de hade mest rätt till sittplatsen... Ja jag vet att detta inte är samma sak... Men jag tänker iallafall, precis som Rosa, fortsätta sitta när jag behöver det!

• Anonym (jisses)
    Bestemor skrev 2018-10-24 21:24:36 följande:

Varför ska små barn behöva resa sig för dig? Jag reser mig alltid så mindre barn får sitta.

Sen spelar det ingen roll hur förbannad du blir. Ta den energin till att orka stå i stället.

Sen vet du inte om de som ser yngre ut har värre åkommor än vad du har. Som sagt syns det inte på utsidan. De kanske inte ens orkar hänga i stolpen och bli förbannade på andra.

Du verkar ha svårt med läsförståelsen...

Jag kräver inte att barn (eller andra) reser sig för mig! Är det fullt tar jag nästa buss om jag kan! Men när bussen är full och barnen har en barnvagn med sig är det hyfs och vett att barnet sitter i vagnen eller förälderns knä! Och ja då blir jag förbannad när de istället upptar ett säte! Om nu barnet inte kan stå då ska det sitta i barnvagnen när bussen är full! Säger inget om barn som är för stora för barnvagn, sitter de är det helt ok!

Jag vet som sagt mycket väl om att man inte kan se saker på utseendet. Något jag påpekat för barnvagnsmaffian här i tråden.

Det är de som kommer och kräver att folk skall resa sig för dem då världen helt och hållet cirkulerar kring deras barn..... utan hänsyn till andra människor, nej alla andra skall vika sig för dem! Underdånigt lämna bussen om den är full för att de och deras barnvagnar är viktigare än andra, alla andra på bussen skall sedan resa sig så de och deras ungar får sitta. Oavsett om personen sitter pga av handikapp. Ja har du rullator eller rullstol så du tar upp barnvagnsplats skall du helst slänga dig framför bussen direkt så du inte tar upp "deras" utrymme......
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 21:42:53 följande:

Företräde till bussar iaf, pga känslighet för kyla. Men nu lämnar jag tråden. Adjö.

Köp bättre kläder till dina barn! På vissa orter sover barn ute i -15 tror säkert ditt barn klarar en väntan på 15 min i vagnen bara du ser till att det har kläder på sig!
  • Anonym (jisses)
    Bestemor skrev 2018-10-25 10:34:37 följande:
    Majoriteten av folk har sina barn i knät om de är så små att de sitter i barnvagn.

Som du skrev var det barn överhuvudtaget texten uppfattades som.

Som sagt din läsförståelse är inte den bästa kanske... 

Och nej personer som TS och Anonym (Sofie) och övriga i barnvagnsmaffian låter ofta barnen sitta ensamma på ett säte för det är roligare än att sitta i vagnen..... Dessvärre är det ofta jag ser det. Man tränger sig på en näst intill full buss eller spårvagn med barnvagnen. Sedan ställer man barnvagnen och lyfter ur ungen för att sätta sig och ungen på varsin plats och på så sätt tar man effektivt upp väldigt mycket plats helt i onödan! 

Handlar om att visa respekt och hänsyn. Något som TS och hens gelikar inte fattar, de och deras barn skall prioriteras i ALLA lägen tydligen. Något som jag inte håller med om. Jag tänker inte resa mig för någon om jag har sittplats, inte så länge jag anser att jag behöver platsen för att klara min resa. Och skulle någon som TS komma och be mig kliva av för att hen skulle få plats med sin barnvagn så hade jag (oavsett väder) bara skrattat åt henne för det händer inte att jag går av helt enkelt! 

• Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-25 10:31:43 följande:

Nej och jag var inte det minsta ironisk alls. Nej jag tycker alltid små barn har företräde. Oavsett väder.

Folk uppfattar nog dig som ironiskt då det du vill är så verklighetsfrämmande att man bara kan uppfatta det som ironiskt. Kanske en fingervisning om hur fel ute du är.... Skaffa bättre kläder åt ditt barn om det inte klarar 15 min i vagnen. Som sagt inte ovanligt att barn sover i vagnen i minusgrader... De tar inte skada av det utan är faktiskt hälsosamt. Det är du som förälder som fryser och är för lat för att promenera. Hade du verkligen brytt dig om ditt barn hade du istället tagit promenaden istället för att utsätta ditt barn för alla baciller och virus som snurrar på en buss! Utomhus så riskerar du inte det på samma sätt. Så att envisas med att åka fulla bussar är av många anledningar idiotiskt!
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?