Inlägg från: Kyss |Visa alla inlägg
  • Kyss

Ska barnvagnar ha företräde?

TS, det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att åka buss. De flesta bussbolag har som regel att alla åker i mån av plats. Varför anser du att du har rätt att kräva att betalande resenärer går av för att du har barnvagn?

• Kyss
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 13:47:39 följande:

Jag brukar köra på folk med barnvagnen, då kliver några av iallafall haha.

Dubbelmoralen bara lyser genom när småbarnsföräldrar anser att det är ok att köra på folk med barnvagnen för att de ska kliva av samtidigt som de gnäller på att alla andra är ego. Fint det där.
  • Kyss
    Anonym (Nina) skrev 2018-10-24 13:50:40 följande:

Inte helt självklar fråga. Barnvagnsplatsen ska ju barnvagnar ha företräde till. Folk som står där utan vagn får flytta på sig. Rullstolsplatsen är reserverad för rullstolar. Så är reglerna i kollektivtrafiken här.

Jag åker aldrig kollektivt med barnvagn numera, men när jag gjorde det så såg jag till att ha en buss till godo, om det var fullt i första bussen.

Det har funkat rätt bra, förutom en gång när det var fullt på barnvagnsplatsen (jag och en annan mamma med barnvagn stod där) och det skulle på en rabiat mamma med vagn som försökte kräva att jag skulle ta upp min sovande bebis och fälla ihop min vagn så att hon också fick plats.

Däremot gick jag av spårvagnen en gång för att lämna plats för en rullstol som ville på.

En rätt vanlig missuppfattning verkar vara att folk med barnvagnar inte har tider att passa. De kan faktiskt också vara på väg till förskola/jobb, läkartid, BVC osv.

Då kollektivtrafiken är en tjänst man betalar för så får man finna sig i att ibland vänta på nästa buss, oavsett barnvagn eller ej. Herregud, detta gnäll från storstadsbor, värre vore det om en buss gick en gång i timmen eller kanske bara t.om två gånger per dag, men här gnälls det på 10-15 minuter! Fantastiskt.
  • Kyss

Jag tror också det är såhär gällande rullstolar att folk visar en annan respekt för dem eftersom de inte kommer med en attityd att de ska köra på folk, världen snurrar inte kring dem mm. Den attityden har många småbarnsföräldrar, i synnerhet mammor. Hade ni inte haft den attityden (bara läs den här tråden där folk tänker köra på andra med barnvagnen) hade ni nog blivit annorlunda bemött. Jag hade absolut inte  gått av bussen om en mamma hade krävt på det viset, kanske om mamman ber snällt.

• Kyss
    Anonym (Nina) skrev 2018-10-24 14:25:41 följande:

Ni som tycker att man ska undvika rusningstrafik, har ni tänkt på att även de med barnvagn är på väg till förskola och jobb?

Jo absolut. Men de med barnvagn har inte mer rätt att nytja kollektivtrafiken än någon annan.
  • Kyss
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 14:32:03 följande:

Ni som klagar på barnvagnar, varför är det ok för rullstolsburna personer att sitta på barnvagnsplatsen medan det blir ramaskri om man med barnvagn bokar rulllstolsplats på ex tåg?

Men ser du verkligen inte skillnad? Det är ju lättare för dig med barnvagn att fälla ihop din vagn och ha vid din plats än att en rullstolsburen person ska göra det. Det finns ju en anledning till att personer sitter i rullstol eller tror du de gör det för att jävlas med dig?
  • Kyss
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 14:30:00 följande:
    Det är en barnvagnsplats. Jag har bett folk med rullator att flytta på sig många gånger, visst blir det sura miner, men det är en barnvagnsplats likväl.
    Herregud...
  • Kyss
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 15:14:11 följande:
    Bra att det löste sig :) Alla har ju tyvärr inte en annan busshållplats i närheten. Där jag bor så går bussarna en gång i halvtimmen. Och närmsta alternativa resväg är 3km bort. Då är det inte kul om man inte kan komma på med barnvagnen pga överfullt. Tycker det sällan är sånt som händer dock, att det verkligen är smockat så att ingen kan komma på, snarare att folk är tröga och vägrar flytta på sig fast det finns plats nån annanstans än barnvagnsutrymmet.
    Har du provat att säga "ursäkta?" när det händer? Ibland hamnar folk i sina egna tankar och då inte tänker på att du ska med bussen och har barnvagn. Lite vänlighet skadar inte, att säga att folk är tröga och vägrar flytta på sig säger lite om vilken attityd du har.
  • Kyss
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:20:33 följande:
    Jag är fullt seriös. Är trött på tröga människor. Kör på alla som står i vägen med barnvagnen, orkar inte säga till alla att flytta på sig längre.
    Men sofie, som du bemöter andra kommer du bli bemött. Med din tråkiga attityd förstår jag att folk inte tar hänsyn till dig. Jorden snurrar inte kring endast dig och dina barn. Fatta det någon gång.
  • Kyss
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:20:33 följande:
    Jag är fullt seriös. Är trött på tröga människor. Kör på alla som står i vägen med barnvagnen, orkar inte säga till alla att flytta på sig längre.
    Jag är trött på tröga, egocentriska småbarnsmorsor som tror att de har ensamrätt om allt!
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?