Anonym (Nina) skrev 2018-10-24 13:50:40 följande:
Inte helt självklar fråga. Barnvagnsplatsen ska ju barnvagnar ha företräde till. Folk som står där utan vagn får flytta på sig. Rullstolsplatsen är reserverad för rullstolar. Så är reglerna i kollektivtrafiken här.
Jag åker aldrig kollektivt med barnvagn numera, men när jag gjorde det så såg jag till att ha en buss till godo, om det var fullt i första bussen.
Det har funkat rätt bra, förutom en gång när det var fullt på barnvagnsplatsen (jag och en annan mamma med barnvagn stod där) och det skulle på en rabiat mamma med vagn som försökte kräva att jag skulle ta upp min sovande bebis och fälla ihop min vagn så att hon också fick plats.
Däremot gick jag av spårvagnen en gång för att lämna plats för en rullstol som ville på.
En rätt vanlig missuppfattning verkar vara att folk med barnvagnar inte har tider att passa. De kan faktiskt också vara på väg till förskola/jobb, läkartid, BVC osv.
Då kollektivtrafiken är en tjänst man betalar för så får man finna sig i att ibland vänta på nästa buss, oavsett barnvagn eller ej. Herregud, detta gnäll från storstadsbor, värre vore det om en buss gick en gång i timmen eller kanske bara
t.om två gånger per dag, men här gnälls det på 10-15 minuter! Fantastiskt.