• LFF

Ska barnvagnar ha företräde?

Nej, vagnar har inte företräde till platserna för barnvagn/rullator/rullstol. Det är först till kvarn som gäller (i vart fall i Stockholm, har frågat SL's kundtjänst flera gånger).

Jag trängde mig ombord på en överfull buss med vagnen lika lite som jag gör det när jag åker utan barn (och numera vagn). När jag åker med barnen och det inte finns sittplatser till dem får de sitta på golvet. Kläderna förstörs inte av det.

Det värsta jag varit med om var personen med barnvagn som prompt skulle ombord på bussen trots att vi redan var så många vagnar som fick plats. Busschauffören vägrade åka förrän den personen gått av eftersom det var en säkerhetsrisk om något skulle hända. Slutade med att jag gick av eftersom jag ändå skulle av ett par hållplatser senare för att inte alla andra skulle bli alltför försenade dit de skulle.

Om ditt barn är känsligt för kyla, klä det bättre!

• LFF
    sextiotalist skrev 2018-10-24 15:25:40 följande:
    Kan man inte förbjuda barnvagnar på bussar, så man slipper dessa säkerhetsrisker och så får mammorna utmärkta tillfällen att gå bort sina kaffelatte-kilon.
    +100 på den!
  • LFF
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 15:29:15 följande:

Men man kanske inte orkar säga ursäkta till alla hela tiden, folk kan ju börja tänka lite själva också. Varför är barnvagnar sånt irritationsmoment för så många?

Pga folk som dig och "Sofie" som tycker att ni ska prioriteras när det är helt obefängt. För att så många föräldrar (morsor) medvetet kör på folk när de kommer med sina "juveler". För att man är så jävla trött på att hjärnan försvinner på en del när de blir föräldrar och att de tror att de är navet allt snurrar runt.
  • LFF
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 16:04:59 följande:
    Frågar du personen snäll först om du eller ditt barn kan få sitta eller är det onda ögat på direkten om man inte reser sig?
    Vem bryr sig om någon "kastar onda ögat" på en när man sitter på bussen?
  • LFF
    skägg skrev 2018-10-25 10:25:29 följande:

Nu ligger ju tråden i ironi och satir, men undrar ändå över logiken. Är det bara vid kyligt väder man bör ge upp sin plats för barnvagnar och mammor med storhetsvansinne? Vid vilken temp går isf gänsen? :'D

Den låg inte där från början.
  • LFF
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-25 11:38:48 följande:
    Och vad vill du säga med detta?
    Troligen att du har helt fel i ditt tänk, att bara för att det finns en yta för barnvagnar så betyder inte det att du har företräde dit om bussen är full.
  • LFF
    EnAnonumius skrev 2018-10-28 00:29:04 följande:
    Men snälla du..
    Förstå att hela Sverige inte fungera som i Uppsala.

Så bara för att DU aldrig har hamnat i den situationen så är det inte samma sak att den situationen kan uppstå på andra håll i i Sveriges avlånga land.

Här i Göteborg så kan spårvagnar/bussar vara så knökfulla, under rusningstrafik, så kan kan knappt få plats med ett frimärke, än mindre lösgöra utrymme för att folk skall kunna komma på med en barnvagn. Även "gångarna" är packad med folk så man kan inte flytta dit före att lämna plats för barnvagn.

Det man kan undra är hur Västtrafik tänker, som inte sätter in extra vagnar/bussar under rusningstrafiken och tillåter att vagnarna/bussarna är så knökfulla gångarna, barnvagnsutrymme etc, att det är svårt att röra sig och komma av på sin hållplats.  Obestämd
    Och i Stockholm spelar det ingen roll hur många extrabussar som sätts in eftersom det är knökfullt på både bussar och t-bana ändå när man ska från city i rusningstrafiken. Att då komma och tro att man ska ha företräde med barnvagn gentemot andra betalande (nej, det är inte gratis på bussar egentligen i Stockholm men eftersom vi inte har en lösning där man kan blippa sitt kort även vid de bakre dörrarna så får man åka gratis) är bara så in i h-vete korkat.

Barnvagnsplatserna har inte barnvagnar företräde till. Det är bara en anvisning om vart barnvagnar (och rollatorer och rullstolar) ska stå.
  • LFF
    EnAnonumius skrev 2018-10-29 09:35:29 följande:
    Det är ett gissel detta i storstäder med kommunaltrafiken.
    De uppmanar folk att åka kollektivt med skiter i att skaffa in lösningar för rusningstrafik och man står mer packad än en sardin i en sardinburk...

Precis samma i GBG, bara en anvisning om var man kan stå säkert någonstans med barnvagn OM det finns plats för den.
    Vi har ju några blå innerstadsbussar, 1, 2, 3 och 4 som de så käckt heter. 4an tex går från Radiohuset till Gullmarsplan, via Fridhemsplan och Södra Station. Den är hopplös att åka med i rusningen om man ska på efter Fridhemsplan mot Gullmarsplan. Det spelar ingen roll om de kör tre bussar efter varandra med någon minuts mellanrum. De är sardinburkar hela gänget.

När vi hade vagnen till grabbarna (tvillingvagn, yay!) så var det att undvika rusningen så mycket som möjligt som gällde. Förstår mig inte på dessa föräldralediga som ger sig ut i kollektivtrafiken mitt i rusningen! Det är ju inte kul för någon, speciellt inte den stackars bebisen!
  • LFF
    sextiotalist skrev 2018-10-29 10:27:36 följande:
    Är vädret OK, så är det rätt skönt med promenaden över bron (än finare om man väljer den äldsta bron, då slipper man blåsten också). Jag älskar gå den promenaden via den gamla bron upp till Årsta när jag är i Stockholm
    Haha, vet inte hur många gånger jag hellre valde att gå från Centralen till Gullmars via Gamla Stan och Slussen. Både för att det var bra väder och för att slippa baxa ner vagnen i tunnelbanan Jag fick motion och vi slapp trängas. Win-win :-P
  • LFF
    Bestemor skrev 2018-10-30 13:59:29 följande:
    För många år sedan var det bara gratis för små hundar att åka buss och spårvagn, kunde hunden sitta i ens knä, så behövde man inte stämpla för hunden.

Den regeln fick de ta bort, folk tog naturligt med sig sin stora och väldigt stora hundar och hade dem i knät

Nu åker alla hundar grattis. Enda regeln är att man ska åka längs bak i vagnen eller bussen.
    Haha, får mig att tänka på en gammal historia om en hundägare av en jätteras som var trött på alla småhundsägartanter som lyfte upp sina pälstussar när hen kom med sin bjässe, så hen lyfte upp sin bjässe också (den stod på bakbenen) i famnen och sa "Inte ska du vara rädd för den lilla pälstussen" med fjantig röst. Småhundsägartanterna blev lite lätt ställda....
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?